Porto Alegre Street art as a generational experience.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Abalos Júnior, José Luís
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.48619/cap.v1i1.95
Resumo: Marked by its ephemeral and discontinuous character, street art has been playing an increasingly significant role both in the visual space of modern cities and in academic research that reflects its phenomenon. This work seeks to bring a debate about time and generational issues that involve the relations between cultural/urban policies and artistic interventions in the city. It is in Gaston Bachelard’s “Dialectics of Duration” and in its ethnographic appropriation by Eckert&Rocha that I find a theoretical and methodological tool for understanding the memory of street art in Porto Alegre, in the extreme south of Brazil. Finally, I bring a question that accompanies me in this work proposal “Has graffiti died?” through it, I elaborate a reflection on the theme of the crisis and the projects, related to an insurgent generation of urban artists.
id RCAP_993a81bbaccaca501bf92241bc7b646f
oai_identifier_str oai:journals.ap2.pt:article/95
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Porto Alegre Street art as a generational experience.A arte de rua enquanto experiência geracional.Porto AlegreMarked by its ephemeral and discontinuous character, street art has been playing an increasingly significant role both in the visual space of modern cities and in academic research that reflects its phenomenon. This work seeks to bring a debate about time and generational issues that involve the relations between cultural/urban policies and artistic interventions in the city. It is in Gaston Bachelard’s “Dialectics of Duration” and in its ethnographic appropriation by Eckert&Rocha that I find a theoretical and methodological tool for understanding the memory of street art in Porto Alegre, in the extreme south of Brazil. Finally, I bring a question that accompanies me in this work proposal “Has graffiti died?” through it, I elaborate a reflection on the theme of the crisis and the projects, related to an insurgent generation of urban artists.Marcada pelo seu caráter efêmero e descontinuo a arte de rua vem tendo um papel cada vez mais significativo tanto no espaço de visualidade das cidades modernas, quanto nas pesquisas acadêmicas que refletem seu fenômeno. Este trabalho busca trazer um debate sobre o tempo e as questões geracionais que envolvem as relações entre políticas culturais/urbanas e intervenções artísticas na cidade. É na “Dialética da Duração” de Gaston Bachelard, e na sua apropriação etnográfica por Eckert&Rocha, que encontro uma ferramenta teórica e metodológica para o entendimento da memória da arte de rua em Porto Alegre, no extremo sul do Brasil.  Enfim, trago uma questão que me acompanha nesta proposta de trabalho “O graffiti morreu?” através dela elaboro uma reflexão sobre o tema da crise e dos projetos, relacionados a uma insurgente geração de artistas urbanos.Marcada pelo seu caráter efêmero e descontinuo a arte de rua vem tendo um papel cada vez mais significativo tanto no espaço de visualidade das cidades modernas, quanto nas pesquisas acadêmicas que refletem seu fenômeno. Este trabalho busca trazer um debate sobre o tempo e as questões geracionais que envolvem as relações entre políticas culturais/urbanas e intervenções artísticas na cidade. É na “Dialética da Duração” de Gaston Bachelard, e na sua apropriação etnográfica por Eckert&Rocha, que encontro uma ferramenta teórica e metodológica para o entendimento da memória da arte de rua em Porto Alegre, no extremo sul do Brasil.  Enfim, trago uma questão que me acompanha nesta proposta de trabalho “O graffiti morreu?” através dela elaboro uma reflexão sobre o tema da crise e dos projetos, relacionados a uma insurgente geração de artistas urbanos.Urbancreativity.org2020-02-11T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.48619/cap.v1i1.95oai:journals.ap2.pt:article/95CAP - Public Art Journal; Vol 1 No 1 (2019): Memory in Public Art; 22- 23Cadernos de Arte Pública; v. 1 n. 1 (2019): Memoria e Arte Pública; 22- 23CAP - Cadernos de Arte Pública / Public Art Journal; v. 1 n. 1 (2019): Memoria e Arte Pública; 22- 232184-6197reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPenghttps://journals.ap2.pt/index.php/CAP/article/view/95https://doi.org/10.48619/cap.v1i1.95https://journals.ap2.pt/index.php/CAP/article/view/95/112Copyright (c) 2020 CAP - Cadernos de Arte Pública / Public Art Journalinfo:eu-repo/semantics/openAccessAbalos Júnior, José Luís2022-09-20T11:04:24Zoai:journals.ap2.pt:article/95Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:48:57.962487Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Porto Alegre Street art as a generational experience.
A arte de rua enquanto experiência geracional.
Porto Alegre
title Porto Alegre Street art as a generational experience.
spellingShingle Porto Alegre Street art as a generational experience.
Abalos Júnior, José Luís
title_short Porto Alegre Street art as a generational experience.
title_full Porto Alegre Street art as a generational experience.
title_fullStr Porto Alegre Street art as a generational experience.
title_full_unstemmed Porto Alegre Street art as a generational experience.
title_sort Porto Alegre Street art as a generational experience.
author Abalos Júnior, José Luís
author_facet Abalos Júnior, José Luís
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Abalos Júnior, José Luís
description Marked by its ephemeral and discontinuous character, street art has been playing an increasingly significant role both in the visual space of modern cities and in academic research that reflects its phenomenon. This work seeks to bring a debate about time and generational issues that involve the relations between cultural/urban policies and artistic interventions in the city. It is in Gaston Bachelard’s “Dialectics of Duration” and in its ethnographic appropriation by Eckert&Rocha that I find a theoretical and methodological tool for understanding the memory of street art in Porto Alegre, in the extreme south of Brazil. Finally, I bring a question that accompanies me in this work proposal “Has graffiti died?” through it, I elaborate a reflection on the theme of the crisis and the projects, related to an insurgent generation of urban artists.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-11T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.48619/cap.v1i1.95
oai:journals.ap2.pt:article/95
url https://doi.org/10.48619/cap.v1i1.95
identifier_str_mv oai:journals.ap2.pt:article/95
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://journals.ap2.pt/index.php/CAP/article/view/95
https://doi.org/10.48619/cap.v1i1.95
https://journals.ap2.pt/index.php/CAP/article/view/95/112
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 CAP - Cadernos de Arte Pública / Public Art Journal
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 CAP - Cadernos de Arte Pública / Public Art Journal
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Urbancreativity.org
publisher.none.fl_str_mv Urbancreativity.org
dc.source.none.fl_str_mv CAP - Public Art Journal; Vol 1 No 1 (2019): Memory in Public Art; 22- 23
Cadernos de Arte Pública; v. 1 n. 1 (2019): Memoria e Arte Pública; 22- 23
CAP - Cadernos de Arte Pública / Public Art Journal; v. 1 n. 1 (2019): Memoria e Arte Pública; 22- 23
2184-6197
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130355572146176