Porto Alegre Street art as a generational experience.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.48619/cap.v1i1.95 |
Resumo: | Marked by its ephemeral and discontinuous character, street art has been playing an increasingly significant role both in the visual space of modern cities and in academic research that reflects its phenomenon. This work seeks to bring a debate about time and generational issues that involve the relations between cultural/urban policies and artistic interventions in the city. It is in Gaston Bachelard’s “Dialectics of Duration” and in its ethnographic appropriation by Eckert&Rocha that I find a theoretical and methodological tool for understanding the memory of street art in Porto Alegre, in the extreme south of Brazil. Finally, I bring a question that accompanies me in this work proposal “Has graffiti died?” through it, I elaborate a reflection on the theme of the crisis and the projects, related to an insurgent generation of urban artists. |
id |
RCAP_993a81bbaccaca501bf92241bc7b646f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:journals.ap2.pt:article/95 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Porto Alegre Street art as a generational experience.A arte de rua enquanto experiência geracional.Porto AlegreMarked by its ephemeral and discontinuous character, street art has been playing an increasingly significant role both in the visual space of modern cities and in academic research that reflects its phenomenon. This work seeks to bring a debate about time and generational issues that involve the relations between cultural/urban policies and artistic interventions in the city. It is in Gaston Bachelard’s “Dialectics of Duration” and in its ethnographic appropriation by Eckert&Rocha that I find a theoretical and methodological tool for understanding the memory of street art in Porto Alegre, in the extreme south of Brazil. Finally, I bring a question that accompanies me in this work proposal “Has graffiti died?” through it, I elaborate a reflection on the theme of the crisis and the projects, related to an insurgent generation of urban artists.Marcada pelo seu caráter efêmero e descontinuo a arte de rua vem tendo um papel cada vez mais significativo tanto no espaço de visualidade das cidades modernas, quanto nas pesquisas acadêmicas que refletem seu fenômeno. Este trabalho busca trazer um debate sobre o tempo e as questões geracionais que envolvem as relações entre políticas culturais/urbanas e intervenções artísticas na cidade. É na “Dialética da Duração” de Gaston Bachelard, e na sua apropriação etnográfica por Eckert&Rocha, que encontro uma ferramenta teórica e metodológica para o entendimento da memória da arte de rua em Porto Alegre, no extremo sul do Brasil. Enfim, trago uma questão que me acompanha nesta proposta de trabalho “O graffiti morreu?” através dela elaboro uma reflexão sobre o tema da crise e dos projetos, relacionados a uma insurgente geração de artistas urbanos.Marcada pelo seu caráter efêmero e descontinuo a arte de rua vem tendo um papel cada vez mais significativo tanto no espaço de visualidade das cidades modernas, quanto nas pesquisas acadêmicas que refletem seu fenômeno. Este trabalho busca trazer um debate sobre o tempo e as questões geracionais que envolvem as relações entre políticas culturais/urbanas e intervenções artísticas na cidade. É na “Dialética da Duração” de Gaston Bachelard, e na sua apropriação etnográfica por Eckert&Rocha, que encontro uma ferramenta teórica e metodológica para o entendimento da memória da arte de rua em Porto Alegre, no extremo sul do Brasil. Enfim, trago uma questão que me acompanha nesta proposta de trabalho “O graffiti morreu?” através dela elaboro uma reflexão sobre o tema da crise e dos projetos, relacionados a uma insurgente geração de artistas urbanos.Urbancreativity.org2020-02-11T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.48619/cap.v1i1.95oai:journals.ap2.pt:article/95CAP - Public Art Journal; Vol 1 No 1 (2019): Memory in Public Art; 22- 23Cadernos de Arte Pública; v. 1 n. 1 (2019): Memoria e Arte Pública; 22- 23CAP - Cadernos de Arte Pública / Public Art Journal; v. 1 n. 1 (2019): Memoria e Arte Pública; 22- 232184-6197reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPenghttps://journals.ap2.pt/index.php/CAP/article/view/95https://doi.org/10.48619/cap.v1i1.95https://journals.ap2.pt/index.php/CAP/article/view/95/112Copyright (c) 2020 CAP - Cadernos de Arte Pública / Public Art Journalinfo:eu-repo/semantics/openAccessAbalos Júnior, José Luís2022-09-20T11:04:24Zoai:journals.ap2.pt:article/95Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:48:57.962487Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Porto Alegre Street art as a generational experience. A arte de rua enquanto experiência geracional. Porto Alegre |
title |
Porto Alegre Street art as a generational experience. |
spellingShingle |
Porto Alegre Street art as a generational experience. Abalos Júnior, José Luís |
title_short |
Porto Alegre Street art as a generational experience. |
title_full |
Porto Alegre Street art as a generational experience. |
title_fullStr |
Porto Alegre Street art as a generational experience. |
title_full_unstemmed |
Porto Alegre Street art as a generational experience. |
title_sort |
Porto Alegre Street art as a generational experience. |
author |
Abalos Júnior, José Luís |
author_facet |
Abalos Júnior, José Luís |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Abalos Júnior, José Luís |
description |
Marked by its ephemeral and discontinuous character, street art has been playing an increasingly significant role both in the visual space of modern cities and in academic research that reflects its phenomenon. This work seeks to bring a debate about time and generational issues that involve the relations between cultural/urban policies and artistic interventions in the city. It is in Gaston Bachelard’s “Dialectics of Duration” and in its ethnographic appropriation by Eckert&Rocha that I find a theoretical and methodological tool for understanding the memory of street art in Porto Alegre, in the extreme south of Brazil. Finally, I bring a question that accompanies me in this work proposal “Has graffiti died?” through it, I elaborate a reflection on the theme of the crisis and the projects, related to an insurgent generation of urban artists. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-02-11T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.48619/cap.v1i1.95 oai:journals.ap2.pt:article/95 |
url |
https://doi.org/10.48619/cap.v1i1.95 |
identifier_str_mv |
oai:journals.ap2.pt:article/95 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://journals.ap2.pt/index.php/CAP/article/view/95 https://doi.org/10.48619/cap.v1i1.95 https://journals.ap2.pt/index.php/CAP/article/view/95/112 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 CAP - Cadernos de Arte Pública / Public Art Journal info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 CAP - Cadernos de Arte Pública / Public Art Journal |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Urbancreativity.org |
publisher.none.fl_str_mv |
Urbancreativity.org |
dc.source.none.fl_str_mv |
CAP - Public Art Journal; Vol 1 No 1 (2019): Memory in Public Art; 22- 23 Cadernos de Arte Pública; v. 1 n. 1 (2019): Memoria e Arte Pública; 22- 23 CAP - Cadernos de Arte Pública / Public Art Journal; v. 1 n. 1 (2019): Memoria e Arte Pública; 22- 23 2184-6197 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130355572146176 |