Educação ambiental na percepção das crianças da educação infantil, Goiânia, Goiás, Brasil (2012)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4396 |
Resumo: | This article aims to present part of the result of master research on the design of environmental education the students from the Infants school in the city of Goiânia, Goiás, Brazil. The research was conducted in the learning environment and the collection of environmental education concepts extracted through drawings made by 68 students in eight schools. To classify the design of environmental education expressed in the drawings was established categories: nature and solidarity. In the conception of nature was elected romantic, utilitarian, naturalistic and socio-environmental. It was noticed in the results of the predominance romantic view of the environment, based on perfect harmony, balance, beauty and affection. In the analysis of the material was also used in relation to the Human / Human, Human / Nature, Human / Society and Society / Nature. In most designs, the Man is not part of nature, but it was found that when it is present, there is a sense of solidarity Human / Human, Human / Nature, Society / Man, approaching the design proposed by EE ecosophy. |
id |
RCAP_a49ebbdf449770d4770a6b067b1915e7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/4396 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Educação ambiental na percepção das crianças da educação infantil, Goiânia, Goiás, Brasil (2012)This article aims to present part of the result of master research on the design of environmental education the students from the Infants school in the city of Goiânia, Goiás, Brazil. The research was conducted in the learning environment and the collection of environmental education concepts extracted through drawings made by 68 students in eight schools. To classify the design of environmental education expressed in the drawings was established categories: nature and solidarity. In the conception of nature was elected romantic, utilitarian, naturalistic and socio-environmental. It was noticed in the results of the predominance romantic view of the environment, based on perfect harmony, balance, beauty and affection. In the analysis of the material was also used in relation to the Human / Human, Human / Nature, Human / Society and Society / Nature. In most designs, the Man is not part of nature, but it was found that when it is present, there is a sense of solidarity Human / Human, Human / Nature, Society / Man, approaching the design proposed by EE ecosophy.El objetivo de este artículo es presentar parte del resultado de una investigación de máster sobre la concepción de la Educación Ambiental de los estudiantes de la educación inicial de la ciudad de Goiânia, Goiás, Brasil. La pesquisa fue realizada en el ambiente de enseñanza y la colecta de las concepciones de educación ambiental fue extraída por medio de dibujos hechos por 68 estudiantes en ocho escuelas. Para la clasificación de la concepción de educación ambiental expresa en los dibujos fue determinado las categorías: naturaleza y solidaridad. En la concepción de naturaleza se eligió romántica, utilitaria, naturalista e socio-ambiental. Puede percibir en los resultados el predominio de la visión romántica del ambiente, embasada en la armonía perfecta, equilibrio, belleza e afectividad. En el análisis del material se utilizó también la relación del Hombre/Hombre, Hombre/ Naturaleza, Hombre/Sociedad y Sociedad/Naturaleza. En la mayoría de los dibujos, el Hombre no es parte de la Naturaleza, pero fue posible constatar que cuando está presente, existe una relación de solidaridad Hombre/Hombre, Hombre/Naturaleza, Sociedad/Hombre, que se acerca de la concepción EA propuesta por la Ecosofía.Este artigo tem por objetivo apresentar parte do resultado de pesquisa de mestrado sobre a concepção de Educação Ambiental de alunos da educação infantil da cidade de Goiânia, Goiás, Brasil. A pesquisa foi realizada no ambiente de ensino e a coleta das concepções de educação ambiental foi extraída por meio de desenhos feitos por 68 alunos em oito escolas. Para a classificação da concepção de educação ambiental expressa nos desenhos estabeleceu-se as categorias: natureza e solidariedade. Na concepção de natureza elegeu-se romântica, utilitária, naturalista e sócio-ambiental. Percebeu-se nos resultados a predominância da visão romântica do ambiente, baseada na harmonia perfeita, equilíbrio, beleza e afetividade. Na análise do material utilizou-se também à relação do Homem/ Homem, Homem/Natureza, Homem/Sociedade e Sociedade/Natureza. Na maioria dos desenhos, o Homem não faz parte da Natureza, mas foi possível constatar que quando o mesmo está presente, há uma relação de solidariedade Homem/ Homem, Homem/Natureza, Sociedade/Homem, aproximando-se da concepção EA proposta pela Ecosofia.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2013-04-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v5i2.4396https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4396Indagatio Didactica; Vol 5 No 2 (2013); 517-532Indagatio Didactica; Vol. 5 Núm. 2 (2013); 517-532Indagatio Didactica; Vol. 5 No 2 (2013); 517-532Indagatio Didactica; vol. 5 n.º 2 (2013); 517-5321647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4396https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4396/3324Tavares, Giovana GalvãoPrudente, Sibele ResendePeixoto, Josana de Castroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:16:21Zoai:proa.ua.pt:article/4396Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:09.403838Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação ambiental na percepção das crianças da educação infantil, Goiânia, Goiás, Brasil (2012) |
title |
Educação ambiental na percepção das crianças da educação infantil, Goiânia, Goiás, Brasil (2012) |
spellingShingle |
Educação ambiental na percepção das crianças da educação infantil, Goiânia, Goiás, Brasil (2012) Tavares, Giovana Galvão |
title_short |
Educação ambiental na percepção das crianças da educação infantil, Goiânia, Goiás, Brasil (2012) |
title_full |
Educação ambiental na percepção das crianças da educação infantil, Goiânia, Goiás, Brasil (2012) |
title_fullStr |
Educação ambiental na percepção das crianças da educação infantil, Goiânia, Goiás, Brasil (2012) |
title_full_unstemmed |
Educação ambiental na percepção das crianças da educação infantil, Goiânia, Goiás, Brasil (2012) |
title_sort |
Educação ambiental na percepção das crianças da educação infantil, Goiânia, Goiás, Brasil (2012) |
author |
Tavares, Giovana Galvão |
author_facet |
Tavares, Giovana Galvão Prudente, Sibele Resende Peixoto, Josana de Castro |
author_role |
author |
author2 |
Prudente, Sibele Resende Peixoto, Josana de Castro |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tavares, Giovana Galvão Prudente, Sibele Resende Peixoto, Josana de Castro |
description |
This article aims to present part of the result of master research on the design of environmental education the students from the Infants school in the city of Goiânia, Goiás, Brazil. The research was conducted in the learning environment and the collection of environmental education concepts extracted through drawings made by 68 students in eight schools. To classify the design of environmental education expressed in the drawings was established categories: nature and solidarity. In the conception of nature was elected romantic, utilitarian, naturalistic and socio-environmental. It was noticed in the results of the predominance romantic view of the environment, based on perfect harmony, balance, beauty and affection. In the analysis of the material was also used in relation to the Human / Human, Human / Nature, Human / Society and Society / Nature. In most designs, the Man is not part of nature, but it was found that when it is present, there is a sense of solidarity Human / Human, Human / Nature, Society / Man, approaching the design proposed by EE ecosophy. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-04-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4396 https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4396 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4396 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4396 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4396/3324 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 5 No 2 (2013); 517-532 Indagatio Didactica; Vol. 5 Núm. 2 (2013); 517-532 Indagatio Didactica; Vol. 5 No 2 (2013); 517-532 Indagatio Didactica; vol. 5 n.º 2 (2013); 517-532 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133569312882688 |