El primer argumento contra la teoría del “alma armonía” en el Eudemo
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/agora.v25i0.31325 |
Resumo: | In his dialogue Eudemus Aristotle develops two arguments against the “soul harmony” theory as a development of the criticism inherited from Plato. The first of these does not appear in the Phaedo, nor does it reoccur among the arguments that Aristotle later uses in De anima. Such singularity of the argument is accompanied by the interpretive difficulty it poses, as often highlighted by contemporary criticism. Our article intends to show that this original argument of the juvenile period is based on the “partial or defective deprivations” of the works of maturity, within the context of the “deprivations of active power”. |
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El primer argumento contra la teoría del “alma armonía” en el EudemoIn his dialogue Eudemus Aristotle develops two arguments against the “soul harmony” theory as a development of the criticism inherited from Plato. The first of these does not appear in the Phaedo, nor does it reoccur among the arguments that Aristotle later uses in De anima. Such singularity of the argument is accompanied by the interpretive difficulty it poses, as often highlighted by contemporary criticism. Our article intends to show that this original argument of the juvenile period is based on the “partial or defective deprivations” of the works of maturity, within the context of the “deprivations of active power”.En su diálogo Eudemo Aristóteles desarrolla dos argumentos contra la teoría del “alma armonía” como ampliación de la crítica heredada de Platón. El primero de ellos no aparece en el Fedón ni vuelve a aparecer entre los argumentos que Aristóteles emplea posteriormente en De anima. Esta singularidad argumental viene acompañada por la dificultad interpretativa que ofrece el texto, puesta de manifiesto por la crítica contemporánea. Nuestro artículo pretende mostrar que este argumento original del período de juventud se basa en las “privaciones parciales o defectivas” de las obras de madurez, dentro del contexto de las “privaciones de potencia activa”.Dans son dialogue Eudème, Aristote développe deux arguments contre la théorie de “l'harmonie de l'âme” comme déploiement de la critique héritée de Platon. Le premier de ces arguments n'apparaît pas dans Phédon, pas plus qu’il ne réapparaît parmi les arguments qu'Aristote utilise plus tard dans De anima. Cette singularité de l'argument s'accompagne de la difficulté interprétative qu’il pose, mise en évidence par la critique contemporaine. Notre article vise à montrer que cet argument original de la période juvénile repose sur les "privations partielles ou défectueuses" des œuvres de maturité, dans le contexte des "privations de la puissance active".No seu diálogo Eudemo, Aristóteles desenvolve dois argumentos contra a teoria da “harmonia da alma” como desdobramento da crítica herdada de Platão. O primeiro não aparece no Fédon nem volta a aparecer entre os argumentos que Aristóteles usa mais tarde no De anima. Essa singularidade do argumento é acompanhada pela dificuldade interpretativa que o argumento oferece, destacada pela crítica contemporânea. O nosso artigo pretende mostrar que esse argumento original do período juvenil se baseia nas “privações parciais ou defeituosas” das obras da maturidade, no contexto das “privações de poder ativo”.Universidade de Aveiro2023-03-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/agora.v25i0.31325https://doi.org/10.34624/agora.v25i0.31325Ágora. Estudos Clássicos em Debate; Vol 25 (2023): Ágora. Estudos Clássicos em Debate; 119-137Ágora. Estudos Clássicos em Debate; Vol. 25 (2023): Ágora. Estudos Clássicos em Debate; 119-137Ágora. Estudos Clássicos em Debate; Vol. 25 (2023): Ágora. Estudos Clássicos em Debate; 119-137Ágora. Estudos Clássicos em Debate; vol. 25 (2023): Ágora. Estudos Clássicos em Debate; 119-1372183-43340874-5498reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPspahttps://proa.ua.pt/index.php/agora/article/view/31325https://proa.ua.pt/index.php/agora/article/view/31325/21448Parrilha Martínez, Desiderioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-02-15T19:26:40Zoai:proa.ua.pt:article/31325Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:49:59.452863Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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