Os valores e as aspirações profissionais dos jovens: o caso dos estudantes do Ensino Secundário do Concelho de Beja

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Saúde, Sandra Isabel Gonçalves da
Data de Publicação: 1998
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10174/13039
Resumo: A inter-relação existente entre sociedade e mundo do trabalho constitui a área temática geral na qual se enquadra o presente estudo. O trabalho e concretamente a actividade profissional constituam um núcleo estruturador da vida social dos indivíduos na sociedade contemporânea. É importante não só em si, mas também pelas articulações que estabelece com outras esferas: família, lazer, aspectos económicos e materiais, política e até mesmo, a organização do tempo e do espaço. Existe assim, uma evidente relação estruturante e estruturadora entre a sociedade e o "mundo do trabalho". O presente estudo centra-se na análise e exploração dos contornos e características dessa relação num período chave do desenvolvimento social e profissional de qualquer indivíduo, como é a juventude. A fase de construção da identidade profissional é um momento único. Nesta fase o indivíduo, o jovem, é forçado a fazer opções, a definir estratégias. Face às variáveis em jogo, que factores são decisivos nas opções que assumem? O que pensam, o que valorizam? O que escolhem? Porque escolhem? Em síntese, o presente estudo procura caracterizar e compreender o posicionamento dos jovens face ao seu futuro profissional, utilizando como indicadores as suas aspirações profissionais. Estas foram analisadas em função do seu conteúdo objectivo, isto é, a profissão desejada, bem como em função do seu conteúdo simbólico e valorativo. A partir desta inter-relação procurámos dar resposta à questão de partida: Será que as aspirações profissionais dos jovens estão associadas a quadros simbólico-valorativos específicos? A população alvo é constituída pelos estudantes do 10°, 11° e 12° ano de escolaridade, Via Geral e Tecnológica das escolas secundárias do Concelho de Beja. A selecção deste universo deriva do interesse em explorar as aspirações profissionais dos jovens numa fase decisiva de tomada de posição face ao processo de inserção profissional que se avizinha, num contexto sócio-económico concelhio bastante particular. Cumprida a escolaridade obrigatória cabe ao jovem decidir quando e por que Via pretende ou pode iniciar o processo de preparação ou concretização da inserção profissional. Face à problemática e aos objectivos propostos a estratégia analítica utilizada foi a do tipo Survey, utilizando como principal suporte instrumental de recolha de dados, o inquérito por questionário. Os dados foram recolhidos junto de uma amostra de 157 estudantes das duas escolas secundárias existentes no Concelho de Beja. A construção do inquérito por questionário teve em conta os resultados de outros projectos de investigação na área temática em análise. A consistência interna do instrumento foi avaliada pelo coeficiente de alfa de Cronbach cujos valores situam-se num intervalo entre os 0,8399 e os 0,8916. A validade de conteúdo foi assegurada por um painel de especialistas. Para a análise dos resultados fez-se recurso de três tipos de estratégias analíticas. A estatística descritiva permitiu-nos definir os perfis sociográficos do grupo alvo bem como identificar nas dimensões valorativas analisadas,- os itens ou categorias mais valorizados. A análise de conteúdo categorial temática permitiu construir tipologias de profissões desejadas e de razões para a sua escolha. A análise estatística multivariada que se subdividiu na análise factorial por componentes principais e por correspondências múltiplas permitiu a construção dos perfis valorativos e aspiracionais dos jovens. Os resultados obtidos permitiram-nos identificar os perfis. Valorativos e as aspiracionais predominantes. Os jovens estudantes do ensino secundário do Concelho de Beja têm valores predominantemente pós-materialistas, e valorizam mais as compensações intrínsecas do que as extrínsecas resultantes das relações com os outros. Entre as relações mais valorizadas destacam-se as mantidas com a família, entidade à qual reconhecem um papel fundamental na construção pessoal e preparação para a vida. Relativamente às aspirações profissionais verificámos que elas são distintas em função do sentido "concretizável" e do sentido "idílico" subjacente às mesmas. Quando interrogados sobre a profissão que acham que vão ter, os jovens manifestam-se mais indecisos bem como revelam aspirações de nível inferior às indicadas quando interrogados sobre a profissão que escolheriam se pudessem seguir uma qualquer. Fruto do cruzamento do tipo de profissões desejadas com as características sócio-económicas familiares e os eixos simbólicos das dimensões analisadas, foi possível construir quatro tipos de perfis valorativos e sociogrãficos subjacentes aos tipos de profissões desejadas. ### Abstract - The double relationship between society and work is the subject of this research. Work, especially when regarded from a professional point of view, is a nucleus that structures individuals' social life in contemporary societies. Thus not only does work matter a lot per se but it is also important due to the connections it establishes with other spheres, namely family, leisure, material and economic matters, politics and even space and time organization. Therefore, there is a clear relationship between society and work witch both structures and is structured by these. This research centres on the analysis and further examination of the shape and characteristics of the relationship mentioned above. Moreover, it has its main area of concern a key time for the social and professional development n so any individual, that is to say, youth. The period that leads to and culminates with the building of the individual's professional identity is unique. At this stage, young people are called on to take options and define strategies. Faced with the issues at stake, what kind so factors can play a decisive hand in the options taken by the young? What do they think? What do they value? What and why do they choose? In short, this research aims to characterize as well as understand young people's altitude as far as their professional future is concerned, using their professional aspirations as indicators. These aspirations have been analysed both with regard to their objective content – which is to say, the job they would like to have -, and to their symbolic content. Based on this interrelationship we have tried to give answer to the question we have started with, are young people's professional aspirations somehow linked to specific symbols and values? The target group is constituted by the 10th, 11th and 12th grade students, who study at the Portuguese equivalent to grammar and comprehensive schools in Beja. That is to say, students can either continue their studies or eventually go to college, or they can finish the 12th grade with a specific training that qualifies them to start working (only in Portugal, the choice is up to the students and the two options are comprised in the same school). This universe has been selected taking into account our interest in further examining young people's professional aspirations as a turning point in their lives, bearing in mind the peculiar social and economic context so this municipality. Thus, at this stage the young people will have to make important decisions with regard to the process so professional integration that is nearing. After having finished the 9th grade, which is the minimum required, out’s up to young people to decide when they intend to, or are able to, start preparing or making professional integration happen. They also decide which of the two options they will take. As far as the topic area and objectives were concerned, we used Survey's analysis, employing questionnaire as the main means so collecting data. Data have been collected through a sample of 157 students from the local secondary schools. The questionnaire used has been formulated taking into account the results so other research projects in the same topic area. The internal consistency of this instrument of analysis has been evaluated by Cronbach's alpha coefficient, whose values are situated between 0,8399 and 0,8916. Content has been validated by a group of experts. Three kinds so analytical strategies have been used to analyses the result, namely descriptive statistics, content analysis through theme categories and multivariate statistics. The first strategy allowed us to define the target group's social profiles, as well as identify the most valued items or categories. The second enabled the formation of methods of observation both the desired jobs and the underlying reasons for them to be chosen. The last, which was divided into factor analysis and correspondence analysis, permitted the shaping of young people's profiles with regard to their values and aspirations. The result thus obtained have made possible for us to identify the predominant profiles as far as values and aspirations are concerned. Young people that study at secondary schools in Beja have mainly posmaterialistic values. They also values intrinsic compensations derived from personal relationships over extrinsic ones. Among the most treasured relationships are those that connect the young with their family, as they acknowledge that this entity has a prominent role as far as shaping one’s character and preparing one to adult life are concerned. We have come to the conclusion Those professional aspirations are distinctive with regard to their underlying possibility of their becoming real or to the idyllic side of their nature. When they were questioned about the job they think they will have, young people were markedly irresolute. They also revealed aspirations inferior to the ones they indicated when asked about the job they would choose provided that they could choose any job whatsoever. It was possible to define four kinds of profiles as far as values and social aspects are concerned. These were the result so relating the kind so desired jobs to the socioeconomic features of these young people's family and the main symbolic elements of the analyzed aspects...
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Os jovens estudantes do ensino secundário do Concelho de Beja têm valores predominantemente pós-materialistas, e valorizam mais as compensações intrínsecas do que as extrínsecas resultantes das relações com os outros. Entre as relações mais valorizadas destacam-se as mantidas com a família, entidade à qual reconhecem um papel fundamental na construção pessoal e preparação para a vida. Relativamente às aspirações profissionais verificámos que elas são distintas em função do sentido "concretizável" e do sentido "idílico" subjacente às mesmas. Quando interrogados sobre a profissão que acham que vão ter, os jovens manifestam-se mais indecisos bem como revelam aspirações de nível inferior às indicadas quando interrogados sobre a profissão que escolheriam se pudessem seguir uma qualquer. Fruto do cruzamento do tipo de profissões desejadas com as características sócio-económicas familiares e os eixos simbólicos das dimensões analisadas, foi possível construir quatro tipos de perfis valorativos e sociogrãficos subjacentes aos tipos de profissões desejadas. ### Abstract - The double relationship between society and work is the subject of this research. Work, especially when regarded from a professional point of view, is a nucleus that structures individuals' social life in contemporary societies. Thus not only does work matter a lot per se but it is also important due to the connections it establishes with other spheres, namely family, leisure, material and economic matters, politics and even space and time organization. Therefore, there is a clear relationship between society and work witch both structures and is structured by these. This research centres on the analysis and further examination of the shape and characteristics of the relationship mentioned above. Moreover, it has its main area of concern a key time for the social and professional development n so any individual, that is to say, youth. The period that leads to and culminates with the building of the individual's professional identity is unique. At this stage, young people are called on to take options and define strategies. Faced with the issues at stake, what kind so factors can play a decisive hand in the options taken by the young? What do they think? What do they value? What and why do they choose? In short, this research aims to characterize as well as understand young people's altitude as far as their professional future is concerned, using their professional aspirations as indicators. These aspirations have been analysed both with regard to their objective content – which is to say, the job they would like to have -, and to their symbolic content. Based on this interrelationship we have tried to give answer to the question we have started with, are young people's professional aspirations somehow linked to specific symbols and values? The target group is constituted by the 10th, 11th and 12th grade students, who study at the Portuguese equivalent to grammar and comprehensive schools in Beja. That is to say, students can either continue their studies or eventually go to college, or they can finish the 12th grade with a specific training that qualifies them to start working (only in Portugal, the choice is up to the students and the two options are comprised in the same school). This universe has been selected taking into account our interest in further examining young people's professional aspirations as a turning point in their lives, bearing in mind the peculiar social and economic context so this municipality. 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Among the most treasured relationships are those that connect the young with their family, as they acknowledge that this entity has a prominent role as far as shaping one’s character and preparing one to adult life are concerned. We have come to the conclusion Those professional aspirations are distinctive with regard to their underlying possibility of their becoming real or to the idyllic side of their nature. When they were questioned about the job they think they will have, young people were markedly irresolute. They also revealed aspirations inferior to the ones they indicated when asked about the job they would choose provided that they could choose any job whatsoever. It was possible to define four kinds of profiles as far as values and social aspects are concerned. 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Face às variáveis em jogo, que factores são decisivos nas opções que assumem? O que pensam, o que valorizam? O que escolhem? Porque escolhem? Em síntese, o presente estudo procura caracterizar e compreender o posicionamento dos jovens face ao seu futuro profissional, utilizando como indicadores as suas aspirações profissionais. Estas foram analisadas em função do seu conteúdo objectivo, isto é, a profissão desejada, bem como em função do seu conteúdo simbólico e valorativo. A partir desta inter-relação procurámos dar resposta à questão de partida: Será que as aspirações profissionais dos jovens estão associadas a quadros simbólico-valorativos específicos? A população alvo é constituída pelos estudantes do 10°, 11° e 12° ano de escolaridade, Via Geral e Tecnológica das escolas secundárias do Concelho de Beja. A selecção deste universo deriva do interesse em explorar as aspirações profissionais dos jovens numa fase decisiva de tomada de posição face ao processo de inserção profissional que se avizinha, num contexto sócio-económico concelhio bastante particular. Cumprida a escolaridade obrigatória cabe ao jovem decidir quando e por que Via pretende ou pode iniciar o processo de preparação ou concretização da inserção profissional. Face à problemática e aos objectivos propostos a estratégia analítica utilizada foi a do tipo Survey, utilizando como principal suporte instrumental de recolha de dados, o inquérito por questionário. Os dados foram recolhidos junto de uma amostra de 157 estudantes das duas escolas secundárias existentes no Concelho de Beja. A construção do inquérito por questionário teve em conta os resultados de outros projectos de investigação na área temática em análise. A consistência interna do instrumento foi avaliada pelo coeficiente de alfa de Cronbach cujos valores situam-se num intervalo entre os 0,8399 e os 0,8916. A validade de conteúdo foi assegurada por um painel de especialistas. Para a análise dos resultados fez-se recurso de três tipos de estratégias analíticas. A estatística descritiva permitiu-nos definir os perfis sociográficos do grupo alvo bem como identificar nas dimensões valorativas analisadas,- os itens ou categorias mais valorizados. A análise de conteúdo categorial temática permitiu construir tipologias de profissões desejadas e de razões para a sua escolha. A análise estatística multivariada que se subdividiu na análise factorial por componentes principais e por correspondências múltiplas permitiu a construção dos perfis valorativos e aspiracionais dos jovens. Os resultados obtidos permitiram-nos identificar os perfis. Valorativos e as aspiracionais predominantes. Os jovens estudantes do ensino secundário do Concelho de Beja têm valores predominantemente pós-materialistas, e valorizam mais as compensações intrínsecas do que as extrínsecas resultantes das relações com os outros. Entre as relações mais valorizadas destacam-se as mantidas com a família, entidade à qual reconhecem um papel fundamental na construção pessoal e preparação para a vida. Relativamente às aspirações profissionais verificámos que elas são distintas em função do sentido "concretizável" e do sentido "idílico" subjacente às mesmas. Quando interrogados sobre a profissão que acham que vão ter, os jovens manifestam-se mais indecisos bem como revelam aspirações de nível inferior às indicadas quando interrogados sobre a profissão que escolheriam se pudessem seguir uma qualquer. Fruto do cruzamento do tipo de profissões desejadas com as características sócio-económicas familiares e os eixos simbólicos das dimensões analisadas, foi possível construir quatro tipos de perfis valorativos e sociogrãficos subjacentes aos tipos de profissões desejadas. ### Abstract - The double relationship between society and work is the subject of this research. Work, especially when regarded from a professional point of view, is a nucleus that structures individuals' social life in contemporary societies. Thus not only does work matter a lot per se but it is also important due to the connections it establishes with other spheres, namely family, leisure, material and economic matters, politics and even space and time organization. Therefore, there is a clear relationship between society and work witch both structures and is structured by these. This research centres on the analysis and further examination of the shape and characteristics of the relationship mentioned above. Moreover, it has its main area of concern a key time for the social and professional development n so any individual, that is to say, youth. The period that leads to and culminates with the building of the individual's professional identity is unique. At this stage, young people are called on to take options and define strategies. Faced with the issues at stake, what kind so factors can play a decisive hand in the options taken by the young? What do they think? What do they value? What and why do they choose? In short, this research aims to characterize as well as understand young people's altitude as far as their professional future is concerned, using their professional aspirations as indicators. These aspirations have been analysed both with regard to their objective content – which is to say, the job they would like to have -, and to their symbolic content. Based on this interrelationship we have tried to give answer to the question we have started with, are young people's professional aspirations somehow linked to specific symbols and values? The target group is constituted by the 10th, 11th and 12th grade students, who study at the Portuguese equivalent to grammar and comprehensive schools in Beja. That is to say, students can either continue their studies or eventually go to college, or they can finish the 12th grade with a specific training that qualifies them to start working (only in Portugal, the choice is up to the students and the two options are comprised in the same school). This universe has been selected taking into account our interest in further examining young people's professional aspirations as a turning point in their lives, bearing in mind the peculiar social and economic context so this municipality. Thus, at this stage the young people will have to make important decisions with regard to the process so professional integration that is nearing. After having finished the 9th grade, which is the minimum required, out’s up to young people to decide when they intend to, or are able to, start preparing or making professional integration happen. They also decide which of the two options they will take. As far as the topic area and objectives were concerned, we used Survey's analysis, employing questionnaire as the main means so collecting data. Data have been collected through a sample of 157 students from the local secondary schools. The questionnaire used has been formulated taking into account the results so other research projects in the same topic area. The internal consistency of this instrument of analysis has been evaluated by Cronbach's alpha coefficient, whose values are situated between 0,8399 and 0,8916. Content has been validated by a group of experts. Three kinds so analytical strategies have been used to analyses the result, namely descriptive statistics, content analysis through theme categories and multivariate statistics. The first strategy allowed us to define the target group's social profiles, as well as identify the most valued items or categories. The second enabled the formation of methods of observation both the desired jobs and the underlying reasons for them to be chosen. The last, which was divided into factor analysis and correspondence analysis, permitted the shaping of young people's profiles with regard to their values and aspirations. The result thus obtained have made possible for us to identify the predominant profiles as far as values and aspirations are concerned. Young people that study at secondary schools in Beja have mainly posmaterialistic values. They also values intrinsic compensations derived from personal relationships over extrinsic ones. Among the most treasured relationships are those that connect the young with their family, as they acknowledge that this entity has a prominent role as far as shaping one’s character and preparing one to adult life are concerned. We have come to the conclusion Those professional aspirations are distinctive with regard to their underlying possibility of their becoming real or to the idyllic side of their nature. When they were questioned about the job they think they will have, young people were markedly irresolute. They also revealed aspirations inferior to the ones they indicated when asked about the job they would choose provided that they could choose any job whatsoever. It was possible to define four kinds of profiles as far as values and social aspects are concerned. These were the result so relating the kind so desired jobs to the socioeconomic features of these young people's family and the main symbolic elements of the analyzed aspects...
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