A educação religiosa nos manuais escolares de História : entre a ditadura e a liberdade (1947-2011)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10216/65862 |
Resumo: | History as a school subject, which has been considered according to some studies to be used for the transmission of political ideals, gathers the necessary prerequisites to promote society's laicization. Therefore, using the subject of history as an example, we aim to evaluate whether the current Portuguese teaching has developed a religious education that supports the legislation implemented one hundred years ago, which was designed to separate the state from the church. To do so we compared «Estado Novo» (period of society's laicization regression) and current History curriculums using as a source of information the manuals adopted in 1951 for the second cycle of secondary education and the most used manual in 2009 for the third cycle of basic education. This study allowed us to conclude that in 2009 the subject of history still did not present a religious education fully adapted to the current educational needs. |
id |
RCAP_ab25cc17cad82ff29a6623450669f906 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio-aberto.up.pt:10216/65862 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
A educação religiosa nos manuais escolares de História : entre a ditadura e a liberdade (1947-2011)História - EnsinoEducação religiosa - PortugalManuais de ensino - PortugalCidadania - PortugalHistory as a school subject, which has been considered according to some studies to be used for the transmission of political ideals, gathers the necessary prerequisites to promote society's laicization. Therefore, using the subject of history as an example, we aim to evaluate whether the current Portuguese teaching has developed a religious education that supports the legislation implemented one hundred years ago, which was designed to separate the state from the church. To do so we compared «Estado Novo» (period of society's laicization regression) and current History curriculums using as a source of information the manuals adopted in 1951 for the second cycle of secondary education and the most used manual in 2009 for the third cycle of basic education. This study allowed us to conclude that in 2009 the subject of history still did not present a religious education fully adapted to the current educational needs.2013-07-302013-07-30T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10216/65862porPinheiro, Brunoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-29T15:25:41Zoai:repositorio-aberto.up.pt:10216/65862Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T00:23:27.607017Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
A educação religiosa nos manuais escolares de História : entre a ditadura e a liberdade (1947-2011) |
title |
A educação religiosa nos manuais escolares de História : entre a ditadura e a liberdade (1947-2011) |
spellingShingle |
A educação religiosa nos manuais escolares de História : entre a ditadura e a liberdade (1947-2011) Pinheiro, Bruno História - Ensino Educação religiosa - Portugal Manuais de ensino - Portugal Cidadania - Portugal |
title_short |
A educação religiosa nos manuais escolares de História : entre a ditadura e a liberdade (1947-2011) |
title_full |
A educação religiosa nos manuais escolares de História : entre a ditadura e a liberdade (1947-2011) |
title_fullStr |
A educação religiosa nos manuais escolares de História : entre a ditadura e a liberdade (1947-2011) |
title_full_unstemmed |
A educação religiosa nos manuais escolares de História : entre a ditadura e a liberdade (1947-2011) |
title_sort |
A educação religiosa nos manuais escolares de História : entre a ditadura e a liberdade (1947-2011) |
author |
Pinheiro, Bruno |
author_facet |
Pinheiro, Bruno |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinheiro, Bruno |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História - Ensino Educação religiosa - Portugal Manuais de ensino - Portugal Cidadania - Portugal |
topic |
História - Ensino Educação religiosa - Portugal Manuais de ensino - Portugal Cidadania - Portugal |
description |
History as a school subject, which has been considered according to some studies to be used for the transmission of political ideals, gathers the necessary prerequisites to promote society's laicization. Therefore, using the subject of history as an example, we aim to evaluate whether the current Portuguese teaching has developed a religious education that supports the legislation implemented one hundred years ago, which was designed to separate the state from the church. To do so we compared «Estado Novo» (period of society's laicization regression) and current History curriculums using as a source of information the manuals adopted in 1951 for the second cycle of secondary education and the most used manual in 2009 for the third cycle of basic education. This study allowed us to conclude that in 2009 the subject of history still did not present a religious education fully adapted to the current educational needs. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-07-30 2013-07-30T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10216/65862 |
url |
http://hdl.handle.net/10216/65862 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799136150479175681 |