Festivais e turismo: a festa do vinho na Ilha da Madeira e as motivações dos turistas
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v1i21/22.11073 |
Resumo: | Festivals play a key role in the development of tourism in a region. They are, in some cases, the key to motivating the practice of tourism and also offer opportunities for the human being to learn about other customs or ways of life. Motivations to participate in a festival vary according to the regions visited, the typology of tourists and socio-demographic and cultural variables. This paper aims to identify the two main motivations of tourists to attend the Madeira Wine Festival. To achieve the goal one opted for the application of a survey using a convenience sample. The results showed that the two main motivations for tourists visiting the event, for the first time, were associated with ‘knowledge and experimentation by the culture of the party’ and also ‘entertainment’. In repeated visits, the two main motivations were related to the ‘cultural attractions of the festival’ and the ‘atmosphere of festival’. |
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Festivais e turismo: a festa do vinho na Ilha da Madeira e as motivações dos turistasFestivals play a key role in the development of tourism in a region. They are, in some cases, the key to motivating the practice of tourism and also offer opportunities for the human being to learn about other customs or ways of life. Motivations to participate in a festival vary according to the regions visited, the typology of tourists and socio-demographic and cultural variables. This paper aims to identify the two main motivations of tourists to attend the Madeira Wine Festival. To achieve the goal one opted for the application of a survey using a convenience sample. The results showed that the two main motivations for tourists visiting the event, for the first time, were associated with ‘knowledge and experimentation by the culture of the party’ and also ‘entertainment’. In repeated visits, the two main motivations were related to the ‘cultural attractions of the festival’ and the ‘atmosphere of festival’. Os festivais desempenham um papel fundamental no desenvolvimento do turismo de uma região. Eles são, em alguns casos, a chave motivadora para a prática do turismo e oferecem também ao ser humano oportunidades para aprender sobre outros costumes ou modos de vida. As motivações para participar num festival variam de acordo com as regiões visitadas, a tipologia dos turistas, as variáveis sociodemográficas e culturais. O presente artigo pretende identificar as duas principais motivações dos turistas para participarem na Festa do Vinho da Ilha da Madeira. Para atingir o objetivo optou-se pela aplicação de um inquérito por questionário através de uma amostra por conveniência. Os resultados mostraram que as duas principais motivações para os turistas visitarem o evento, pela primeira vez, estavam associadas ao ‘conhecimento e experimentação pela cultura da festa’ e, ainda, à ‘diversão’. Na visita repetida, as duas principais motivações estavam relacionadas com as ‘atrações da festa’ e ao ‘ambiente da festa’. Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2014-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v1i21/22.11073oai:proa.ua.pt:article/11073Journal of Tourism & Development; Vol 1 No 21/22 (2014); 33-42Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 1 n.º 21/22 (2014); 33-422182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11073https://doi.org/10.34624/rtd.v1i21/22.11073https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11073/7201https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMarujo, Noémi2022-09-26T10:56:49Zoai:proa.ua.pt:article/11073Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:34.381905Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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