The social representations of health students on the reflective collective portfolio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Glauce Dias da
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Cotta, Rosângela Minardi Mitre
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v8i3.2578
Resumo: The reflective collective portfolio is presented as a pedagogical process, which helps the student to look after their learning process actively, critical, reflective and creatively. The aim of this study was to identify the social representations of students in the construction of reflective collective portfolio as a method of teaching, learning and assessment. It is a qualitative study using triangulation techniques: participant observation, interviews and focus groups. The study included 160 students of health courses of a Brazilian university. Using content analysis, the following units of meaning were found as a learning method: pro-activity, independence, creativity and interaction. As an evaluation method: clear evaluation criteria. convergence points, or conflict, have also been identified, namely: laborious but effective method, requiring good planning, experience and security of the teacher to the effectiveness of the method. The success of the portfolio depends on favorable conditions and integrated able to promote the agents of educational practice an attitude of differentiated learning.
id RCAP_aee80ce5e4a6320bdf822b321025b6c8
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/2578
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The social representations of health students on the reflective collective portfolioRepresentações sociais de estudantes da saúde sobre o portfólio coletivo reflexivoThe reflective collective portfolio is presented as a pedagogical process, which helps the student to look after their learning process actively, critical, reflective and creatively. The aim of this study was to identify the social representations of students in the construction of reflective collective portfolio as a method of teaching, learning and assessment. It is a qualitative study using triangulation techniques: participant observation, interviews and focus groups. The study included 160 students of health courses of a Brazilian university. Using content analysis, the following units of meaning were found as a learning method: pro-activity, independence, creativity and interaction. As an evaluation method: clear evaluation criteria. convergence points, or conflict, have also been identified, namely: laborious but effective method, requiring good planning, experience and security of the teacher to the effectiveness of the method. The success of the portfolio depends on favorable conditions and integrated able to promote the agents of educational practice an attitude of differentiated learning.Lo portafolio reflexive como un proceso pedagógico, que auxilia el educando a se ocupar de su proceso de aprendizaje de la forma activa, crítica, reflexiva y com criatividad. El objetivo de este estudio fue identificar las representaciones sociales de los estudiantes en la construcción de lo portafolio colectivo reflexivo como método de enseñanza, aprendizaje y evaluación. Es unestudio cualitativo utilizando técnicas de triangulación: la observación participante, entrevistas y grupos de enfoque. El estudio incluyó a 160 estudiantes de los cursos de salud de una universidad brasileira. El uso de análisis de contenido, se encontraron las siguientes unidades de significado en lo portafolio como método de aprendizaje: la proactividad, la autonomía, la creatividad y la interacción. Como un método de evaluación: criterios de evaluación claros. Puntos de convergencia y, o conflicto, también se han identificado, a saber: el método laborioso pero efectivo, lo que requiere una buena planificación, la experiencia y la seguridad de la maestra a la eficacia del método. O éxito de lo portafolio depende de las condiciones de trabajo y las integraciones de los agentes de la práctica educativa una atitud de aprendizaje diferenciado.O portfólio coletivo reflexivo apresenta-se como um processo pedagógico, que auxilia os educandos a se ocuparem de seu processo de aprendizagem de forma ativa, critica, reflexiva e com criatividade. O objetivo deste estudo foi identificar as representações sociais dos estudantes na construção do portfólio coletivo reflexivo como método de ensino, aprendizagem e avaliação. É um estudo qualitativo utilizando a triangulação de técnicas: observação participante, entrevista e grupo focal. Participaram do estudo 160 estudantes de cursos da saúde de uma universidade brasileira. Ao utilizar a Análise de Conteúdo, foram encontrados os seguintes núcleos de sentido como método de aprendizagem: pro-atividade, autonomia, criatividade e interação. Como método de avaliação: critérios claros de avaliação. Pontos de convergência e, ou, conflito, também foram identificados, sendo eles: método trabalhoso, mas eficaz, necessitando de um bom planejamento, experiência e segurança do professor para eficácia do método. O sucesso do portfólio depende de condições propícias e integradas capazes de promover nos agentes da prática educativa uma atitude de aprendizagem diferenciada.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-11-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i3.2578https://doi.org/10.34624/id.v8i3.2578Indagatio Didactica; Vol 8 No 3 (2016); 81-93Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 3 (2016); 81-93Indagatio Didactica; Vol. 8 No 3 (2016); 81-93Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 3 (2016); 81-931647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2578https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2578/2014Costa, Glauce Dias daCotta, Rosângela Minardi Mitreinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:14:52Zoai:proa.ua.pt:article/2578Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:29:57.806943Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The social representations of health students on the reflective collective portfolio
Representações sociais de estudantes da saúde sobre o portfólio coletivo reflexivo
title The social representations of health students on the reflective collective portfolio
spellingShingle The social representations of health students on the reflective collective portfolio
Costa, Glauce Dias da
title_short The social representations of health students on the reflective collective portfolio
title_full The social representations of health students on the reflective collective portfolio
title_fullStr The social representations of health students on the reflective collective portfolio
title_full_unstemmed The social representations of health students on the reflective collective portfolio
title_sort The social representations of health students on the reflective collective portfolio
author Costa, Glauce Dias da
author_facet Costa, Glauce Dias da
Cotta, Rosângela Minardi Mitre
author_role author
author2 Cotta, Rosângela Minardi Mitre
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Glauce Dias da
Cotta, Rosângela Minardi Mitre
description The reflective collective portfolio is presented as a pedagogical process, which helps the student to look after their learning process actively, critical, reflective and creatively. The aim of this study was to identify the social representations of students in the construction of reflective collective portfolio as a method of teaching, learning and assessment. It is a qualitative study using triangulation techniques: participant observation, interviews and focus groups. The study included 160 students of health courses of a Brazilian university. Using content analysis, the following units of meaning were found as a learning method: pro-activity, independence, creativity and interaction. As an evaluation method: clear evaluation criteria. convergence points, or conflict, have also been identified, namely: laborious but effective method, requiring good planning, experience and security of the teacher to the effectiveness of the method. The success of the portfolio depends on favorable conditions and integrated able to promote the agents of educational practice an attitude of differentiated learning.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-11-11
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v8i3.2578
https://doi.org/10.34624/id.v8i3.2578
url https://doi.org/10.34624/id.v8i3.2578
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2578
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2578/2014
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 8 No 3 (2016); 81-93
Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 3 (2016); 81-93
Indagatio Didactica; Vol. 8 No 3 (2016); 81-93
Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 3 (2016); 81-93
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133567587975168