The social representations of health students on the reflective collective portfolio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v8i3.2578 |
Resumo: | The reflective collective portfolio is presented as a pedagogical process, which helps the student to look after their learning process actively, critical, reflective and creatively. The aim of this study was to identify the social representations of students in the construction of reflective collective portfolio as a method of teaching, learning and assessment. It is a qualitative study using triangulation techniques: participant observation, interviews and focus groups. The study included 160 students of health courses of a Brazilian university. Using content analysis, the following units of meaning were found as a learning method: pro-activity, independence, creativity and interaction. As an evaluation method: clear evaluation criteria. convergence points, or conflict, have also been identified, namely: laborious but effective method, requiring good planning, experience and security of the teacher to the effectiveness of the method. The success of the portfolio depends on favorable conditions and integrated able to promote the agents of educational practice an attitude of differentiated learning. |
id |
RCAP_aee80ce5e4a6320bdf822b321025b6c8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/2578 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
The social representations of health students on the reflective collective portfolioRepresentações sociais de estudantes da saúde sobre o portfólio coletivo reflexivoThe reflective collective portfolio is presented as a pedagogical process, which helps the student to look after their learning process actively, critical, reflective and creatively. The aim of this study was to identify the social representations of students in the construction of reflective collective portfolio as a method of teaching, learning and assessment. It is a qualitative study using triangulation techniques: participant observation, interviews and focus groups. The study included 160 students of health courses of a Brazilian university. Using content analysis, the following units of meaning were found as a learning method: pro-activity, independence, creativity and interaction. As an evaluation method: clear evaluation criteria. convergence points, or conflict, have also been identified, namely: laborious but effective method, requiring good planning, experience and security of the teacher to the effectiveness of the method. The success of the portfolio depends on favorable conditions and integrated able to promote the agents of educational practice an attitude of differentiated learning.Lo portafolio reflexive como un proceso pedagógico, que auxilia el educando a se ocupar de su proceso de aprendizaje de la forma activa, crítica, reflexiva y com criatividad. El objetivo de este estudio fue identificar las representaciones sociales de los estudiantes en la construcción de lo portafolio colectivo reflexivo como método de enseñanza, aprendizaje y evaluación. Es unestudio cualitativo utilizando técnicas de triangulación: la observación participante, entrevistas y grupos de enfoque. El estudio incluyó a 160 estudiantes de los cursos de salud de una universidad brasileira. El uso de análisis de contenido, se encontraron las siguientes unidades de significado en lo portafolio como método de aprendizaje: la proactividad, la autonomía, la creatividad y la interacción. Como un método de evaluación: criterios de evaluación claros. Puntos de convergencia y, o conflicto, también se han identificado, a saber: el método laborioso pero efectivo, lo que requiere una buena planificación, la experiencia y la seguridad de la maestra a la eficacia del método. O éxito de lo portafolio depende de las condiciones de trabajo y las integraciones de los agentes de la práctica educativa una atitud de aprendizaje diferenciado.O portfólio coletivo reflexivo apresenta-se como um processo pedagógico, que auxilia os educandos a se ocuparem de seu processo de aprendizagem de forma ativa, critica, reflexiva e com criatividade. O objetivo deste estudo foi identificar as representações sociais dos estudantes na construção do portfólio coletivo reflexivo como método de ensino, aprendizagem e avaliação. É um estudo qualitativo utilizando a triangulação de técnicas: observação participante, entrevista e grupo focal. Participaram do estudo 160 estudantes de cursos da saúde de uma universidade brasileira. Ao utilizar a Análise de Conteúdo, foram encontrados os seguintes núcleos de sentido como método de aprendizagem: pro-atividade, autonomia, criatividade e interação. Como método de avaliação: critérios claros de avaliação. Pontos de convergência e, ou, conflito, também foram identificados, sendo eles: método trabalhoso, mas eficaz, necessitando de um bom planejamento, experiência e segurança do professor para eficácia do método. O sucesso do portfólio depende de condições propícias e integradas capazes de promover nos agentes da prática educativa uma atitude de aprendizagem diferenciada.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-11-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i3.2578https://doi.org/10.34624/id.v8i3.2578Indagatio Didactica; Vol 8 No 3 (2016); 81-93Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 3 (2016); 81-93Indagatio Didactica; Vol. 8 No 3 (2016); 81-93Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 3 (2016); 81-931647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2578https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2578/2014Costa, Glauce Dias daCotta, Rosângela Minardi Mitreinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:14:52Zoai:proa.ua.pt:article/2578Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:29:57.806943Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The social representations of health students on the reflective collective portfolio Representações sociais de estudantes da saúde sobre o portfólio coletivo reflexivo |
title |
The social representations of health students on the reflective collective portfolio |
spellingShingle |
The social representations of health students on the reflective collective portfolio Costa, Glauce Dias da |
title_short |
The social representations of health students on the reflective collective portfolio |
title_full |
The social representations of health students on the reflective collective portfolio |
title_fullStr |
The social representations of health students on the reflective collective portfolio |
title_full_unstemmed |
The social representations of health students on the reflective collective portfolio |
title_sort |
The social representations of health students on the reflective collective portfolio |
author |
Costa, Glauce Dias da |
author_facet |
Costa, Glauce Dias da Cotta, Rosângela Minardi Mitre |
author_role |
author |
author2 |
Cotta, Rosângela Minardi Mitre |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Glauce Dias da Cotta, Rosângela Minardi Mitre |
description |
The reflective collective portfolio is presented as a pedagogical process, which helps the student to look after their learning process actively, critical, reflective and creatively. The aim of this study was to identify the social representations of students in the construction of reflective collective portfolio as a method of teaching, learning and assessment. It is a qualitative study using triangulation techniques: participant observation, interviews and focus groups. The study included 160 students of health courses of a Brazilian university. Using content analysis, the following units of meaning were found as a learning method: pro-activity, independence, creativity and interaction. As an evaluation method: clear evaluation criteria. convergence points, or conflict, have also been identified, namely: laborious but effective method, requiring good planning, experience and security of the teacher to the effectiveness of the method. The success of the portfolio depends on favorable conditions and integrated able to promote the agents of educational practice an attitude of differentiated learning. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-11-11 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v8i3.2578 https://doi.org/10.34624/id.v8i3.2578 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v8i3.2578 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2578 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2578/2014 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 8 No 3 (2016); 81-93 Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 3 (2016); 81-93 Indagatio Didactica; Vol. 8 No 3 (2016); 81-93 Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 3 (2016); 81-93 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133567587975168 |