Family: yesterday as today, permanent educator
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.2019.382 |
Resumo: | The family, as the first instance of formation and socialization of the child, who remains as a lifelong permanent educator, seems to continue not to attract the interest that would be desirable on the part of the investigators, reason why it continues being perceived a little like a "black box", that is, whose operation is registered in its students but hidden in public terms. In this text the family institution is approached in terms of conceptualization, functions and successive structural re-creations, trying to contribute to a better apprehension of the complexity of the educational phenomenon, assuming the indispensability of the family in this process and the "immeasurable weight it has in the development of people "(Caeiro, 2005: 21). In a reflexive posture, an analysis is presented around the various family typologies - from the more traditional to the postmodern ones - with emphasis on the social functions that have always been and continue to be attributed. |
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Family: yesterday as today, permanent educatorFamília: ontem como hoje, permanente educadoraThe family, as the first instance of formation and socialization of the child, who remains as a lifelong permanent educator, seems to continue not to attract the interest that would be desirable on the part of the investigators, reason why it continues being perceived a little like a "black box", that is, whose operation is registered in its students but hidden in public terms. In this text the family institution is approached in terms of conceptualization, functions and successive structural re-creations, trying to contribute to a better apprehension of the complexity of the educational phenomenon, assuming the indispensability of the family in this process and the "immeasurable weight it has in the development of people "(Caeiro, 2005: 21). In a reflexive posture, an analysis is presented around the various family typologies - from the more traditional to the postmodern ones - with emphasis on the social functions that have always been and continue to be attributed.A família, enquanto primeira instância de formação e socialização da criança, que se mantém ao longo da vida como permanente educadora, parece continuar a não suscitar o interesse que seria desejável por parte dos investigadores, pelo que continua a ser percecionada um pouco como “caixa negra”, ou seja, cujo funcionamento fica registado nos seus educandos mas oculto em termos públicos. Neste texto realiza-se uma abordagem à instituição familiar em termos de conceptualização, funções e sucessivas recriações estruturais, procurando-se contribuir para uma melhor apreensão da complexidade do fenómeno educativo, assumindo a imprescindibilidade da família nesse processo e o “peso imensurável que tem no desenvolvimento das pessoas” (Caeiro, 2005:21). Numa postura reflexiva, é apresentada uma análise em torno das várias tipologias familiares - da mais tradicional às pós-modernas – com destaque para as funções que socialmente sempre lhe foram e continuam a ser atribuídas.Universidade Católica Portuguesa2019-09-11T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.2019.382oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/382Gestão e Desenvolvimento; No 27 (2019); 211-228Gestão e Desenvolvimento; n. 27 (2019); 211-2282184-56380872-556X10.7559/gestaoedesenvolvimento.2019.n27reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/gestaoedesenvolvimento/article/view/382https://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.2019.382https://revistas.ucp.pt/index.php/gestaoedesenvolvimento/article/view/382/903Direitos de Autor (c) 2019 Maria Martins, Teresa Sarmento, Sónia Alveshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins, MariaSarmento, TeresaAlves, Sónia2022-09-23T15:47:17Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/382Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:04:36.651987Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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