Family: yesterday as today, permanent educator

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Maria
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Sarmento, Teresa, Alves, Sónia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.2019.382
Resumo: The family, as the first instance of formation and socialization of the child, who remains as a lifelong permanent educator, seems to continue not to attract the interest that would be desirable on the part of the investigators, reason why it continues being perceived a little like a "black box", that is, whose operation is registered in its students but hidden in public terms. In this text the family institution is approached in terms of conceptualization, functions and successive structural re-creations, trying to contribute to a better apprehension of the complexity of the educational phenomenon, assuming the indispensability of the family in this process and the "immeasurable weight it has in the development of people "(Caeiro, 2005: 21). In a reflexive posture, an analysis is presented around the various family typologies - from the more traditional to the postmodern ones - with emphasis on the social functions that have always been and continue to be attributed.
id RCAP_af061ec5d4c7f62469a7a1ba222c22e9
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/382
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Family: yesterday as today, permanent educatorFamília: ontem como hoje, permanente educadoraThe family, as the first instance of formation and socialization of the child, who remains as a lifelong permanent educator, seems to continue not to attract the interest that would be desirable on the part of the investigators, reason why it continues being perceived a little like a "black box", that is, whose operation is registered in its students but hidden in public terms. In this text the family institution is approached in terms of conceptualization, functions and successive structural re-creations, trying to contribute to a better apprehension of the complexity of the educational phenomenon, assuming the indispensability of the family in this process and the "immeasurable weight it has in the development of people "(Caeiro, 2005: 21). In a reflexive posture, an analysis is presented around the various family typologies - from the more traditional to the postmodern ones - with emphasis on the social functions that have always been and continue to be attributed.A família, enquanto primeira instância de formação e socialização da criança, que se mantém ao longo da vida como permanente educadora, parece continuar a não suscitar o interesse que seria desejável por parte dos investigadores, pelo que continua a ser percecionada um pouco como “caixa negra”, ou seja, cujo funcionamento fica registado nos seus educandos mas oculto em termos públicos. Neste texto realiza-se uma abordagem à instituição familiar em termos de conceptualização, funções e sucessivas recriações estruturais, procurando-se contribuir para uma melhor apreensão da complexidade do fenómeno educativo, assumindo a imprescindibilidade da família nesse processo e o “peso imensurável que tem no desenvolvimento das pessoas” (Caeiro, 2005:21). Numa postura reflexiva, é apresentada uma análise em torno das várias tipologias familiares - da mais tradicional às pós-modernas – com destaque para as funções que socialmente sempre lhe foram e continuam a ser atribuídas.Universidade Católica Portuguesa2019-09-11T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.2019.382oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/382Gestão e Desenvolvimento; No 27 (2019); 211-228Gestão e Desenvolvimento; n. 27 (2019); 211-2282184-56380872-556X10.7559/gestaoedesenvolvimento.2019.n27reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/gestaoedesenvolvimento/article/view/382https://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.2019.382https://revistas.ucp.pt/index.php/gestaoedesenvolvimento/article/view/382/903Direitos de Autor (c) 2019 Maria Martins, Teresa Sarmento, Sónia Alveshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins, MariaSarmento, TeresaAlves, Sónia2022-09-23T15:47:17Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/382Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:04:36.651987Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Family: yesterday as today, permanent educator
Família: ontem como hoje, permanente educadora
title Family: yesterday as today, permanent educator
spellingShingle Family: yesterday as today, permanent educator
Martins, Maria
title_short Family: yesterday as today, permanent educator
title_full Family: yesterday as today, permanent educator
title_fullStr Family: yesterday as today, permanent educator
title_full_unstemmed Family: yesterday as today, permanent educator
title_sort Family: yesterday as today, permanent educator
author Martins, Maria
author_facet Martins, Maria
Sarmento, Teresa
Alves, Sónia
author_role author
author2 Sarmento, Teresa
Alves, Sónia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Maria
Sarmento, Teresa
Alves, Sónia
description The family, as the first instance of formation and socialization of the child, who remains as a lifelong permanent educator, seems to continue not to attract the interest that would be desirable on the part of the investigators, reason why it continues being perceived a little like a "black box", that is, whose operation is registered in its students but hidden in public terms. In this text the family institution is approached in terms of conceptualization, functions and successive structural re-creations, trying to contribute to a better apprehension of the complexity of the educational phenomenon, assuming the indispensability of the family in this process and the "immeasurable weight it has in the development of people "(Caeiro, 2005: 21). In a reflexive posture, an analysis is presented around the various family typologies - from the more traditional to the postmodern ones - with emphasis on the social functions that have always been and continue to be attributed.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-11T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.2019.382
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/382
url https://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.2019.382
identifier_str_mv oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/382
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.pt/index.php/gestaoedesenvolvimento/article/view/382
https://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.2019.382
https://revistas.ucp.pt/index.php/gestaoedesenvolvimento/article/view/382/903
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2019 Maria Martins, Teresa Sarmento, Sónia Alves
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2019 Maria Martins, Teresa Sarmento, Sónia Alves
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
dc.source.none.fl_str_mv Gestão e Desenvolvimento; No 27 (2019); 211-228
Gestão e Desenvolvimento; n. 27 (2019); 211-228
2184-5638
0872-556X
10.7559/gestaoedesenvolvimento.2019.n27
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130508904366080