Creation - art, praise of disobedience
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/42 |
Resumo: | The act of creation as an act of resistence, is set in this Simposium, reflecting anout two fundamental premises. The first reveals the experience of the moment the teacher was no longer the repositor of knowledge, questioning about the constant discordant "new" that each of his students brings in their genesis of creator and consequently the complicity with this transforming disobedience; The second one reveals the awareness that the act of creation is inscribed in a constant rupture that allows the questioning, also constant of the teacher, of the student, of the system, of the constructed knowledge. Based on concepts of a philosophical nature, the idea of Art and Activism is reiterated here by contemporary artistic practice and the testimony of Unesco reports (2015-2016) on the violation of the rights to free expression of Art and Culture. |
id |
RCAP_b182419286262dd0f1ae828ee774f790 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/42 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Creation - art, praise of disobedienceCRIAÇÃO – ARTE, ELOGIO DA DESOBEDIÊNCIADesobediência civilArteAto de resistênciaCivil disobedienceArtAct of resistenceThe act of creation as an act of resistence, is set in this Simposium, reflecting anout two fundamental premises. The first reveals the experience of the moment the teacher was no longer the repositor of knowledge, questioning about the constant discordant "new" that each of his students brings in their genesis of creator and consequently the complicity with this transforming disobedience; The second one reveals the awareness that the act of creation is inscribed in a constant rupture that allows the questioning, also constant of the teacher, of the student, of the system, of the constructed knowledge. Based on concepts of a philosophical nature, the idea of Art and Activism is reiterated here by contemporary artistic practice and the testimony of Unesco reports (2015-2016) on the violation of the rights to free expression of Art and Culture.O ato de criação como ato de resistência, insere-se neste Simpósio numa reflexão sobre duas premissas fundamentais: A primeira revela a experiência do momento em que o professor deixou de ser o repositório do conhecimento, se questiona sobre o constante e discordante «novo» que cada um dos seus alunos traz na sua génese de criador e consequentemente a cumplicidade para com essa desobediência transformadora; A segunda, revela a consciência de que o Ato de Criação se inscreve numa rutura constante que permite o questionamento, também constante do professor, do aluno, do sistema, do conhecimento construído. Fundamentando a partir de conceitos de ordem filosófica, a ideia de Arte e Ativismo é aqui reiterada pela prática artística contemporânea e pelo testemunho dos relatórios da Unesco (2015-2016) sobre a violação dos direitos à livre expressão da Arte e da Cultura.MUNDIS2019-12-30T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/otherinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/42oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/42ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos ; Vol. 10 N.º 4 (2019): 39.ª Edição | ERAS; 37-511647-35582184-2116reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/42https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/42/26Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticosinfo:eu-repo/semantics/openAccessValente, António CostaCardoso, Ângela2022-09-05T13:57:36Zoai:ojs2.eras.mundis.pt:article/42Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:10:40.798851Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Creation - art, praise of disobedience CRIAÇÃO – ARTE, ELOGIO DA DESOBEDIÊNCIA |
title |
Creation - art, praise of disobedience |
spellingShingle |
Creation - art, praise of disobedience Valente, António Costa Desobediência civil Arte Ato de resistência Civil disobedience Art Act of resistence |
title_short |
Creation - art, praise of disobedience |
title_full |
Creation - art, praise of disobedience |
title_fullStr |
Creation - art, praise of disobedience |
title_full_unstemmed |
Creation - art, praise of disobedience |
title_sort |
Creation - art, praise of disobedience |
author |
Valente, António Costa |
author_facet |
Valente, António Costa Cardoso, Ângela |
author_role |
author |
author2 |
Cardoso, Ângela |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Valente, António Costa Cardoso, Ângela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Desobediência civil Arte Ato de resistência Civil disobedience Art Act of resistence |
topic |
Desobediência civil Arte Ato de resistência Civil disobedience Art Act of resistence |
description |
The act of creation as an act of resistence, is set in this Simposium, reflecting anout two fundamental premises. The first reveals the experience of the moment the teacher was no longer the repositor of knowledge, questioning about the constant discordant "new" that each of his students brings in their genesis of creator and consequently the complicity with this transforming disobedience; The second one reveals the awareness that the act of creation is inscribed in a constant rupture that allows the questioning, also constant of the teacher, of the student, of the system, of the constructed knowledge. Based on concepts of a philosophical nature, the idea of Art and Activism is reiterated here by contemporary artistic practice and the testimony of Unesco reports (2015-2016) on the violation of the rights to free expression of Art and Culture. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-30T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/other |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/42 oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/42 |
url |
https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/42 |
identifier_str_mv |
oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/42 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/42 https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/42/26 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
MUNDIS |
publisher.none.fl_str_mv |
MUNDIS |
dc.source.none.fl_str_mv |
ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos ; Vol. 10 N.º 4 (2019): 39.ª Edição | ERAS; 37-51 1647-3558 2184-2116 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1817551671043031040 |