Ideologia e ensino: o caso da legislação portuguesa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/3589 |
Resumo: | This article addresses the question of implicit ideologies in the teaching of Portuguese, specifically as these appear in legislation. The laws that determine the educational process emerge from ideological perspectives underlying educational systems by shaping the view that is acquired of it. In the discursive construction of legislation, one sees the emergent adoption, for a given subject, of the signs of a given historical and social-cultural moment. This adoption determines the conceptions and influences ideological, social and cultural representations, and ultimately also students´ education. In order to determine ideology(ies) conveyed by state documents concerning education in Portugal, we analyze the basil Law of 1986 and its 1997 and 2005 amendments. We see that legislation related to teaching is guided by political and ideological criteria. Portuguese legislation, which encompasses pre-school, basic, secondary and higher education, advocates certain teaching practices, provides information on how to teach, and establishes program guidelines. In order to illuminate the phenomena, we survey the patterns found in various pieces of legislation, in order to obtain an accurate assessment of the current ideological situation. |
id |
RCAP_b1adee8f65749638a8b70284ac90eae9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.letras.up.pt/ojs:article/3589 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Ideologia e ensino: o caso da legislação portuguesaThis article addresses the question of implicit ideologies in the teaching of Portuguese, specifically as these appear in legislation. The laws that determine the educational process emerge from ideological perspectives underlying educational systems by shaping the view that is acquired of it. In the discursive construction of legislation, one sees the emergent adoption, for a given subject, of the signs of a given historical and social-cultural moment. This adoption determines the conceptions and influences ideological, social and cultural representations, and ultimately also students´ education. In order to determine ideology(ies) conveyed by state documents concerning education in Portugal, we analyze the basil Law of 1986 and its 1997 and 2005 amendments. We see that legislation related to teaching is guided by political and ideological criteria. Portuguese legislation, which encompasses pre-school, basic, secondary and higher education, advocates certain teaching practices, provides information on how to teach, and establishes program guidelines. In order to illuminate the phenomena, we survey the patterns found in various pieces of legislation, in order to obtain an accurate assessment of the current ideological situation.Abordamos neste artigo a questão das ideologias implícitas no ensino português, mais precisamente na legislação em vigor. As leis que determinam o processo educativo são cunhadas pelas perspetivas ideológicas subjacentes a qualquer sistema de ensino pelo que condicionam a visão que dele se adquire. Na construção discursiva da legislação, emerge a apropriação, por um dado sujeito, das marcas de determinado momento histórico-social e cultural e dessa forma, determina as conceções e influencia as representações ideológica, social e cultural e, em última instância, a formação dos alunos. De forma a verificar a(s) ideologia(s) que os documentos da tutela veiculam sobre a educação em Portugal, analisamos a Lei de Bases de 1986 e as suas alterações de 1997 e 2005. Verificamos que a legislação ligada ao ensino está pautada por critérios políticos e ideológicos. A legislação portuguesa, que enquadra o ensino pré-escolar, básico, secundário e superior, preconiza certas práticas de ensino, dá indicações sobre a forma de ensinar e estabelece as orientações programáticas. No sentido de clarificar estes aspetos, fazemos o levantamento das regularidades que encontramos nos diversos textos legislativos em análise, para obtermos uma representação, o mais fiel possível, da situação ideológica atual.Redis: Revista de Estudos do Discurso2013-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/3589Redis: Revista de Estudos do Discurso; N.º 2 (2013): REDIS: Revista de Estudos do Discurso; 117-1382183-3958reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/3589https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/3589/3351Direitos de Autor (c) 2018 Redis: Revista de Estudos do discursoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarques, Isabelle SimõesMenéndez, Fernanda MirandaSebastião, Isabel2023-01-13T11:15:33Zoai:ojs.letras.up.pt/ojs:article/3589Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:29:34.134695Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ideologia e ensino: o caso da legislação portuguesa |
title |
Ideologia e ensino: o caso da legislação portuguesa |
spellingShingle |
Ideologia e ensino: o caso da legislação portuguesa Marques, Isabelle Simões |
title_short |
Ideologia e ensino: o caso da legislação portuguesa |
title_full |
Ideologia e ensino: o caso da legislação portuguesa |
title_fullStr |
Ideologia e ensino: o caso da legislação portuguesa |
title_full_unstemmed |
Ideologia e ensino: o caso da legislação portuguesa |
title_sort |
Ideologia e ensino: o caso da legislação portuguesa |
author |
Marques, Isabelle Simões |
author_facet |
Marques, Isabelle Simões Menéndez, Fernanda Miranda Sebastião, Isabel |
author_role |
author |
author2 |
Menéndez, Fernanda Miranda Sebastião, Isabel |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marques, Isabelle Simões Menéndez, Fernanda Miranda Sebastião, Isabel |
description |
This article addresses the question of implicit ideologies in the teaching of Portuguese, specifically as these appear in legislation. The laws that determine the educational process emerge from ideological perspectives underlying educational systems by shaping the view that is acquired of it. In the discursive construction of legislation, one sees the emergent adoption, for a given subject, of the signs of a given historical and social-cultural moment. This adoption determines the conceptions and influences ideological, social and cultural representations, and ultimately also students´ education. In order to determine ideology(ies) conveyed by state documents concerning education in Portugal, we analyze the basil Law of 1986 and its 1997 and 2005 amendments. We see that legislation related to teaching is guided by political and ideological criteria. Portuguese legislation, which encompasses pre-school, basic, secondary and higher education, advocates certain teaching practices, provides information on how to teach, and establishes program guidelines. In order to illuminate the phenomena, we survey the patterns found in various pieces of legislation, in order to obtain an accurate assessment of the current ideological situation. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-12-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/3589 |
url |
https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/3589 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/3589 https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/3589/3351 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2018 Redis: Revista de Estudos do discurso info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2018 Redis: Revista de Estudos do discurso |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Redis: Revista de Estudos do Discurso |
publisher.none.fl_str_mv |
Redis: Revista de Estudos do Discurso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Redis: Revista de Estudos do Discurso; N.º 2 (2013): REDIS: Revista de Estudos do Discurso; 117-138 2183-3958 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130753127153664 |