Novas evidências na relação ambiente organizacional, comportamento estratégico e desempenho: um estudo multi-caso em agências de viagens da grande Florianópolis (Santa Catarina, Brasil)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v2i17/18.12991 |
Resumo: | This study compared the relationship between organizational environment, strategic behaviour and performance in travel agencies located in Florianópolis (Santa Catarina/SC) – Brazil, from the perception of their managers. A quantitative approach, based on a survey research strategy, using multivariate exploratory methods was used. As environment analysis dimensions, the model of complex-simple or static-dynamic by Duncan (1972) was applied, deriving from the number of factors (frequency) and their degree of variation (intensity). To typify behaviour, the theory of Miles and Snow (1978) was also used.The complex-dynamic environment was the most perceived by managers, as well as the frequency of factor such “legislation” and “technology” and the intensity changes of the factor “economics”. The control variable “level of education” was associated with the intensity of the changes, and the variable “age” with the frequency of the changes. Predominantly, managers of travel agencies adopt prospector and defensive behaviours, although older managers adopt analytical behaviours. Those who perceived high frequency of changes tend to adopt defensive behaviours and the performance is related to the reactive behaviour. The relevance of this work consists in bringing new evidences to the understanding of how organizations interpret the environment and behave in their sectors of economic activity. |
id |
RCAP_b43a3752ea873b1d30da34c602d16acc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/12991 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Novas evidências na relação ambiente organizacional, comportamento estratégico e desempenho: um estudo multi-caso em agências de viagens da grande Florianópolis (Santa Catarina, Brasil)This study compared the relationship between organizational environment, strategic behaviour and performance in travel agencies located in Florianópolis (Santa Catarina/SC) – Brazil, from the perception of their managers. A quantitative approach, based on a survey research strategy, using multivariate exploratory methods was used. As environment analysis dimensions, the model of complex-simple or static-dynamic by Duncan (1972) was applied, deriving from the number of factors (frequency) and their degree of variation (intensity). To typify behaviour, the theory of Miles and Snow (1978) was also used.The complex-dynamic environment was the most perceived by managers, as well as the frequency of factor such “legislation” and “technology” and the intensity changes of the factor “economics”. The control variable “level of education” was associated with the intensity of the changes, and the variable “age” with the frequency of the changes. Predominantly, managers of travel agencies adopt prospector and defensive behaviours, although older managers adopt analytical behaviours. Those who perceived high frequency of changes tend to adopt defensive behaviours and the performance is related to the reactive behaviour. The relevance of this work consists in bringing new evidences to the understanding of how organizations interpret the environment and behave in their sectors of economic activity. Este estudo comparou a relação entre ambiente organizacional, comportamento estratégico e desempenho em agências de viagens localizadas na grande Florianópolis (Santa Catarina/SC) – Brasil, a partir da perceção dos seus gestores. Optou-se por uma abordagem quantitativa e por uma estratégia de pesquisa na aplicação de inquéritos por questionário utilizando métodos exploratórios multivariados. Como dimensões de análise do ambiente, recorreu-se à tipologia simples-complexo ou estático-dinâmico de Duncan (1972), a partir do número de fatores (frequência) e do grau de variação destes (intensidade). Para tipificar o comportamento, utilizou-se a tipologia de Miles e Snow (1978). O ambiente dinâmico-complexo foi o mais percebido pelos gestores, bem como a frequência dos fatores “legislação” e “tecnologia”, ea intensidade de mudanças do fator “economia”. A variável de controle “escolaridade” foi relacionada com a intensidade das mudanças, e a “idade” com a frequência das mudanças. Os gestores das agências de viagens adotam, predominantemente, os comportamentos prospetor e defensivo, embora gestores com maior idade adotem comportamentos analíticos. Os que percebem elevada frequência de mudanças, tendam a adotar comportamentos defensivos e o desempenho relaciona-se com o comportamento reativo. A relevância deste estudo reside no fato de este em trazer novas evidências ao entendimento de como as organizações interpretam o ambiente e se comportam em seus setores de atuação. Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2012-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v2i17/18.12991oai:proa.ua.pt:article/12991Journal of Tourism & Development; Vol 2 No 17/18 (2012); 717-728Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 2 n.º 17/18 (2012); 717-7282182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12991https://doi.org/10.34624/rtd.v2i17/18.12991https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12991/8627https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessRossetto, Carlos RicardoRossetto, Adriana MarquesVerdinelli, Miguel AngelCarvalho, Carlos Eduardo2022-09-26T10:57:12Zoai:proa.ua.pt:article/12991Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:52.733067Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Novas evidências na relação ambiente organizacional, comportamento estratégico e desempenho: um estudo multi-caso em agências de viagens da grande Florianópolis (Santa Catarina, Brasil) |
title |
Novas evidências na relação ambiente organizacional, comportamento estratégico e desempenho: um estudo multi-caso em agências de viagens da grande Florianópolis (Santa Catarina, Brasil) |
spellingShingle |
Novas evidências na relação ambiente organizacional, comportamento estratégico e desempenho: um estudo multi-caso em agências de viagens da grande Florianópolis (Santa Catarina, Brasil) Rossetto, Carlos Ricardo |
title_short |
Novas evidências na relação ambiente organizacional, comportamento estratégico e desempenho: um estudo multi-caso em agências de viagens da grande Florianópolis (Santa Catarina, Brasil) |
title_full |
Novas evidências na relação ambiente organizacional, comportamento estratégico e desempenho: um estudo multi-caso em agências de viagens da grande Florianópolis (Santa Catarina, Brasil) |
title_fullStr |
Novas evidências na relação ambiente organizacional, comportamento estratégico e desempenho: um estudo multi-caso em agências de viagens da grande Florianópolis (Santa Catarina, Brasil) |
title_full_unstemmed |
Novas evidências na relação ambiente organizacional, comportamento estratégico e desempenho: um estudo multi-caso em agências de viagens da grande Florianópolis (Santa Catarina, Brasil) |
title_sort |
Novas evidências na relação ambiente organizacional, comportamento estratégico e desempenho: um estudo multi-caso em agências de viagens da grande Florianópolis (Santa Catarina, Brasil) |
author |
Rossetto, Carlos Ricardo |
author_facet |
Rossetto, Carlos Ricardo Rossetto, Adriana Marques Verdinelli, Miguel Angel Carvalho, Carlos Eduardo |
author_role |
author |
author2 |
Rossetto, Adriana Marques Verdinelli, Miguel Angel Carvalho, Carlos Eduardo |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rossetto, Carlos Ricardo Rossetto, Adriana Marques Verdinelli, Miguel Angel Carvalho, Carlos Eduardo |
description |
This study compared the relationship between organizational environment, strategic behaviour and performance in travel agencies located in Florianópolis (Santa Catarina/SC) – Brazil, from the perception of their managers. A quantitative approach, based on a survey research strategy, using multivariate exploratory methods was used. As environment analysis dimensions, the model of complex-simple or static-dynamic by Duncan (1972) was applied, deriving from the number of factors (frequency) and their degree of variation (intensity). To typify behaviour, the theory of Miles and Snow (1978) was also used.The complex-dynamic environment was the most perceived by managers, as well as the frequency of factor such “legislation” and “technology” and the intensity changes of the factor “economics”. The control variable “level of education” was associated with the intensity of the changes, and the variable “age” with the frequency of the changes. Predominantly, managers of travel agencies adopt prospector and defensive behaviours, although older managers adopt analytical behaviours. Those who perceived high frequency of changes tend to adopt defensive behaviours and the performance is related to the reactive behaviour. The relevance of this work consists in bringing new evidences to the understanding of how organizations interpret the environment and behave in their sectors of economic activity. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/rtd.v2i17/18.12991 oai:proa.ua.pt:article/12991 |
url |
https://doi.org/10.34624/rtd.v2i17/18.12991 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/12991 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12991 https://doi.org/10.34624/rtd.v2i17/18.12991 https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12991/8627 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal of Tourism & Development; Vol 2 No 17/18 (2012); 717-728 Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 2 n.º 17/18 (2012); 717-728 2182-1453 1645-9261 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130520695603200 |