Integração profissional dos enfermeiros espanhóis no sistema de saúde português: caso particular: Centro Hospitalar de Torres Vedras

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Henriques, Helga Maria da Silva Rafael
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10174/15763
Resumo: Os acontecimentos da sociedade actual, irrefutavelmente condicionados pela tendência globalizante dos mercados, pautam-se por importantes transformações ao nível dos contextos de acção e das práticas de gestão. A diversidade cultural em contexto de trabalho ganha uma nova expressão ao nível da enfermagem, com a admissão de enfermeiros espanhóis em organizações de saúde portuguesas. O interesse por esta problemática motivou a realização dum estudo exploratório de carácter qualitativo, cujo principal interesse consiste em dar resposta a duas perguntas de investigação: Como se processa a integração profissional dos enfermeiros espanhóis no sistema de saúde português? Que medidas a implementar no sentido de melhorar a integração destes profissionais nas organizações de saúde? O processo de integração profissional dos enfermeiros espanhóis no sistema de saúde português resulta quer da adaptação do recém-chegado ao contexto de trabalho, quer do ajustamento da organização de saúde aos seus elementos. Desta coparticipação nos locais de trabalho resulta a integração profissional, que ocorre segundo três planos: a integração estrutural, a integração instrumental e a integração relacional. Os resultados demonstram que a integração instrumental é mais valorizada pelos entrevistados do que a integração estrutural e que a dimensão relacional atravessa todo o processo de integração. Os aspectos relacionados com a mudança de país são aqueles que mais interferem negativamente no processo de integração dos entrevistados. A interacção estabelecida com os outros foi identificada como o factor que mais interferiu positivamente na integração profissional, sendo a competência inter-relacional fundamental para que se verifique aprendizagem e adaptação nos locais de trabalho. Os resultados desta investigação acrescentam um conjunto de novos dados que ajudam ao entendimento da problemática da integração profissional dos enfermeiros espanhóis nas organizações de saúde portuguesas, resultados possivelmente a aplicar e/ou comparar numa situação de integração profissional dum estrangeiro qualificado numa organização de saúde portuguesa, ou em qualquer outra área, em qualquer outro país. ***/Abstract - The happenings of today’s society, undeniably ruled by the globalization tendency of markets, are bound to the important changes in action background and management practice. Cultural diversity in labour context gains a new expression in terms of nursing, due to the hiring of Spanish nurses by Portuguese health organizations. The interest on this issue lead to a qualitative exploration study, whose main interest is to answer two research questions: How does the Spanish nurses ‘professional integration in the Portuguese health system work? What measures should be implemented towards the improvement of the integration in health institutions of these professionals? The process of professional integration of Spanish nurses is both the result of the newcomers’ adaptation to the labour context and the adjustment of the health organization to its elements. From this co-participation in the work places comes professional integration, this happens in three levels: structural integration, instrumental integration and relational integration. Results show that instrumental integration is more valued by the interviewees than structural integration and that relational dimension goes through all integration process. The aspects related to changing country are those which most negatively interfere in the interviewees” integration process. The interaction established with others was identified as the one which interfered most positively in professional integration, inter-relational competence proved to be fundamental for the learning and work place adaptation. The results of this research add a set of new data that helps understanding the issue of Spanish nurses' professional integration in Portuguese health organizations, results to, possibly, apply and/or compare in the professional integration of a qualified foreigner in a Portuguese health organization, or in any other area, in any other country.
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Cultural diversity in labour context gains a new expression in terms of nursing, due to the hiring of Spanish nurses by Portuguese health organizations. The interest on this issue lead to a qualitative exploration study, whose main interest is to answer two research questions: How does the Spanish nurses ‘professional integration in the Portuguese health system work? What measures should be implemented towards the improvement of the integration in health institutions of these professionals? The process of professional integration of Spanish nurses is both the result of the newcomers’ adaptation to the labour context and the adjustment of the health organization to its elements. From this co-participation in the work places comes professional integration, this happens in three levels: structural integration, instrumental integration and relational integration. Results show that instrumental integration is more valued by the interviewees than structural integration and that relational dimension goes through all integration process. The aspects related to changing country are those which most negatively interfere in the interviewees” integration process. The interaction established with others was identified as the one which interfered most positively in professional integration, inter-relational competence proved to be fundamental for the learning and work place adaptation. 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