O início da carreira profissional de professores de Matemática e Ciências
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2001 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10451/4286 |
Resumo: | The first years in the teaching profession are of utmost importance for the professional knowledge and identiy of the young teacher. This paper characterises the situation and problems lived by young teachers certified by the FCUL. The research methodology follows an interpretative framework based in case studies. The results suggest that there are positive aspects in the way these teachers integrate themselves in the school activities. These aspects may be attributed to (i) the fact that the practicum was very positively considered by all of them, (ii) the formal and informal activities that some schools undertook in order to include these new teachers, (iii) their initial teacher education, and (iv) their participation in research and professional activities. However, the cases also suggest that the education received in the 4th year was not successful in stressing the importance of the interaction of theory and theoretical reflection in teacher’s professional practice. In this study, the beginning teachers showed, in spite of the difficulties, to be enjoying their job. In some cases, they manifest a concern for their professional development and an interest in looking for information that might be relevant for their teaching. Moreover, some are undertaking professional projects for their own development. |
id |
RCAP_b5cf07753739f2007bb59d55864b5884 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ul.pt:10451/4286 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
O início da carreira profissional de professores de Matemática e CiênciasInduçãoConhecimento profissionalSocializaçãoEnsino da MatemáticaEnsino das ciênciasThe first years in the teaching profession are of utmost importance for the professional knowledge and identiy of the young teacher. This paper characterises the situation and problems lived by young teachers certified by the FCUL. The research methodology follows an interpretative framework based in case studies. The results suggest that there are positive aspects in the way these teachers integrate themselves in the school activities. These aspects may be attributed to (i) the fact that the practicum was very positively considered by all of them, (ii) the formal and informal activities that some schools undertook in order to include these new teachers, (iii) their initial teacher education, and (iv) their participation in research and professional activities. However, the cases also suggest that the education received in the 4th year was not successful in stressing the importance of the interaction of theory and theoretical reflection in teacher’s professional practice. In this study, the beginning teachers showed, in spite of the difficulties, to be enjoying their job. In some cases, they manifest a concern for their professional development and an interest in looking for information that might be relevant for their teaching. Moreover, some are undertaking professional projects for their own development.Os primeiros anos da profissão docente são muito importantes no desenvolvimento do conhecimento e identidade profissional do jovem professor. Este artigo caracteriza a situação e os problemas vividos por jovens professores diplomados pela FCUL. A metodologia de investigação inscreve-se num quadro interpretativo, sendo baseada em estudos de caso. Os resultados sugerem que há muitos aspectos bem conseguidos no modo como os jovens professores se integraram na atividade das escolas, o que se atribui (i) ao facto do estágio constituir uma experiência reconhecida por todos os jovens professores como muito positiva; (ii) às iniciativas tomadas por algumas escolas, de enquadramento dos novos professores, que envolvem aspectos formais e informais; (iii) à formação inicial recebida, e (iv) à participação em atividades de índole associativa e de investigação. No entanto, os casos também sugerem que a formação ministrada no 4.º ano não conseguiu fazer passar a mensagem da importância da teoria e da reflexão teórica na prática profissional do professor. Os jovens professores deste estudo revelam, apesar das diversas dificuldades, um significativo gosto pela sua profissão. Em alguns casos, evidenciam também uma atitude de empenhamento na sua formação e na procura de informação relevante para a sua atividade docente. Indicam ter, por vezes, projetos profissionais que apontam para a sua valorização profissional.Isabel Pestana NevesRepositório da Universidade de LisboaPonte, João Pedro da2011-10-13T09:25:51Z20012001-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/4286porPonte, J. P., Galvão, C., Trigo-Santos, F., Oliveira, H. (2001). O início da carreira profissional de professores de Matemática e Ciências. Revista de Educação, 10(1), 31-46.0871-3928info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T15:45:10Zoai:repositorio.ul.pt:10451/4286Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:29:56.982101Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
O início da carreira profissional de professores de Matemática e Ciências |
title |
O início da carreira profissional de professores de Matemática e Ciências |
spellingShingle |
O início da carreira profissional de professores de Matemática e Ciências Ponte, João Pedro da Indução Conhecimento profissional Socialização Ensino da Matemática Ensino das ciências |
title_short |
O início da carreira profissional de professores de Matemática e Ciências |
title_full |
O início da carreira profissional de professores de Matemática e Ciências |
title_fullStr |
O início da carreira profissional de professores de Matemática e Ciências |
title_full_unstemmed |
O início da carreira profissional de professores de Matemática e Ciências |
title_sort |
O início da carreira profissional de professores de Matemática e Ciências |
author |
Ponte, João Pedro da |
author_facet |
Ponte, João Pedro da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Repositório da Universidade de Lisboa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ponte, João Pedro da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Indução Conhecimento profissional Socialização Ensino da Matemática Ensino das ciências |
topic |
Indução Conhecimento profissional Socialização Ensino da Matemática Ensino das ciências |
description |
The first years in the teaching profession are of utmost importance for the professional knowledge and identiy of the young teacher. This paper characterises the situation and problems lived by young teachers certified by the FCUL. The research methodology follows an interpretative framework based in case studies. The results suggest that there are positive aspects in the way these teachers integrate themselves in the school activities. These aspects may be attributed to (i) the fact that the practicum was very positively considered by all of them, (ii) the formal and informal activities that some schools undertook in order to include these new teachers, (iii) their initial teacher education, and (iv) their participation in research and professional activities. However, the cases also suggest that the education received in the 4th year was not successful in stressing the importance of the interaction of theory and theoretical reflection in teacher’s professional practice. In this study, the beginning teachers showed, in spite of the difficulties, to be enjoying their job. In some cases, they manifest a concern for their professional development and an interest in looking for information that might be relevant for their teaching. Moreover, some are undertaking professional projects for their own development. |
publishDate |
2001 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2001 2001-01-01T00:00:00Z 2011-10-13T09:25:51Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10451/4286 |
url |
http://hdl.handle.net/10451/4286 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ponte, J. P., Galvão, C., Trigo-Santos, F., Oliveira, H. (2001). O início da carreira profissional de professores de Matemática e Ciências. Revista de Educação, 10(1), 31-46. 0871-3928 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Isabel Pestana Neves |
publisher.none.fl_str_mv |
Isabel Pestana Neves |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799134185036709888 |