A relação entre a munificência ambiental e o comportamento estratégico: Um estudo setorial em agências de viagens de Florianópolis e de Balneário Camboriú/SC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v2i17/18.12999 |
Resumo: | This research aimed to analyse the relationship between environmental munificence and strategic behaviour in the perception of managers of travel agencies in the two main tourist destinations in the State of Santa Catarina/BR. For the determination of environmental munificence the theory of Castrogiovanni (1991) was discussed and for strategic behaviour we use the typology of Miles and Snow (1978). The study was exploratory and descriptive, being developedthrough the application of a survey based on a quantitative approach. The strategic behaviour of the travel agents was assigned using three different ways and the results were calculated as averages of these three methods, indicating that 26.15% of the companies have an analyst behaviour, 27.69% defensive, 28.21% prospector, and 17,95% relative behaviour. The ANOVAs performed for the munificence with behaviour as a predictor, were significant for the dimension “growth and decline” and “opportunity and threat” according to the model of Conant et al. (1990). But when the munificence “opportunity and threat” was analysed according to the model of Verdinelli and Escobar (2011) a strong significance was verified. In the analysis of the sums of the means of the prevalent overall munificence, “opportunity and threat” registered the highest mean, the lowest standard deviation and the lowest variance. |
id |
RCAP_b5fa8a9d2a0f0da41f669a3d4a96b002 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/12999 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
A relação entre a munificência ambiental e o comportamento estratégico: Um estudo setorial em agências de viagens de Florianópolis e de Balneário Camboriú/SCThis research aimed to analyse the relationship between environmental munificence and strategic behaviour in the perception of managers of travel agencies in the two main tourist destinations in the State of Santa Catarina/BR. For the determination of environmental munificence the theory of Castrogiovanni (1991) was discussed and for strategic behaviour we use the typology of Miles and Snow (1978). The study was exploratory and descriptive, being developedthrough the application of a survey based on a quantitative approach. The strategic behaviour of the travel agents was assigned using three different ways and the results were calculated as averages of these three methods, indicating that 26.15% of the companies have an analyst behaviour, 27.69% defensive, 28.21% prospector, and 17,95% relative behaviour. The ANOVAs performed for the munificence with behaviour as a predictor, were significant for the dimension “growth and decline” and “opportunity and threat” according to the model of Conant et al. (1990). But when the munificence “opportunity and threat” was analysed according to the model of Verdinelli and Escobar (2011) a strong significance was verified. In the analysis of the sums of the means of the prevalent overall munificence, “opportunity and threat” registered the highest mean, the lowest standard deviation and the lowest variance. Esta pesquisa teve por objetivo analisar a relação entre a munificência ambiental e o comportamento estratégico na perceção dos gestores de agências de viagens nos dois principais destinos turísticos do Estado de Santa Catarina/BR. Para a determinação da munificência ambiental aborda-se a teoria de Castrogiovanni (1991) e para o comportamento estratégico usa-se a tipologia de Miles e Snow (1978). O estudo teve um caráter exploratório-descritivo, sendodesenvolvido através de uma inquérito, com abordagem quantitativa. Os comportamentos estratégicos das agências foram atribuídos usando três modos diferentes e os resultados, calculados com as médias dos três modos, indicam que 26,15% das empresas têm um comportamento analista; 27,69% defensivo; 28,21% prospetor; e 17,95% reativo. As ANOVAs realizadas para a munificência, com o comportamento como preditor, foram significativas para as dimensões “crescimento e declínio” e “oportunidade e ameaça” segundo o modelo de Conant et al. (1990). Mas quando se analisou a munificência “oportunidade e ameaça” segundo o modelo de Verdinelli e Escobar (2011), obteve-se uma forte significância. Na análise das somas das médias da munificência geral predominante, a “oportunidade e ameaça” obteve a maior média, o menor desvio padrão e a menor variância. Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2012-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v2i17/18.12999oai:proa.ua.pt:article/12999Journal of Tourism & Development; Vol 2 No 17/18 (2012); 745-756Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 2 n.º 17/18 (2012); 745-7562182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12999https://doi.org/10.34624/rtd.v2i17/18.12999https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12999/8631https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessFilho, Lineu MunizVerdinelli, Miguel AngelRossetto, Carlos Ricardo2022-09-26T10:57:13Zoai:proa.ua.pt:article/12999Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:52.830446Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
A relação entre a munificência ambiental e o comportamento estratégico: Um estudo setorial em agências de viagens de Florianópolis e de Balneário Camboriú/SC |
title |
A relação entre a munificência ambiental e o comportamento estratégico: Um estudo setorial em agências de viagens de Florianópolis e de Balneário Camboriú/SC |
spellingShingle |
A relação entre a munificência ambiental e o comportamento estratégico: Um estudo setorial em agências de viagens de Florianópolis e de Balneário Camboriú/SC Filho, Lineu Muniz |
title_short |
A relação entre a munificência ambiental e o comportamento estratégico: Um estudo setorial em agências de viagens de Florianópolis e de Balneário Camboriú/SC |
title_full |
A relação entre a munificência ambiental e o comportamento estratégico: Um estudo setorial em agências de viagens de Florianópolis e de Balneário Camboriú/SC |
title_fullStr |
A relação entre a munificência ambiental e o comportamento estratégico: Um estudo setorial em agências de viagens de Florianópolis e de Balneário Camboriú/SC |
title_full_unstemmed |
A relação entre a munificência ambiental e o comportamento estratégico: Um estudo setorial em agências de viagens de Florianópolis e de Balneário Camboriú/SC |
title_sort |
A relação entre a munificência ambiental e o comportamento estratégico: Um estudo setorial em agências de viagens de Florianópolis e de Balneário Camboriú/SC |
author |
Filho, Lineu Muniz |
author_facet |
Filho, Lineu Muniz Verdinelli, Miguel Angel Rossetto, Carlos Ricardo |
author_role |
author |
author2 |
Verdinelli, Miguel Angel Rossetto, Carlos Ricardo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Filho, Lineu Muniz Verdinelli, Miguel Angel Rossetto, Carlos Ricardo |
description |
This research aimed to analyse the relationship between environmental munificence and strategic behaviour in the perception of managers of travel agencies in the two main tourist destinations in the State of Santa Catarina/BR. For the determination of environmental munificence the theory of Castrogiovanni (1991) was discussed and for strategic behaviour we use the typology of Miles and Snow (1978). The study was exploratory and descriptive, being developedthrough the application of a survey based on a quantitative approach. The strategic behaviour of the travel agents was assigned using three different ways and the results were calculated as averages of these three methods, indicating that 26.15% of the companies have an analyst behaviour, 27.69% defensive, 28.21% prospector, and 17,95% relative behaviour. The ANOVAs performed for the munificence with behaviour as a predictor, were significant for the dimension “growth and decline” and “opportunity and threat” according to the model of Conant et al. (1990). But when the munificence “opportunity and threat” was analysed according to the model of Verdinelli and Escobar (2011) a strong significance was verified. In the analysis of the sums of the means of the prevalent overall munificence, “opportunity and threat” registered the highest mean, the lowest standard deviation and the lowest variance. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/rtd.v2i17/18.12999 oai:proa.ua.pt:article/12999 |
url |
https://doi.org/10.34624/rtd.v2i17/18.12999 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/12999 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12999 https://doi.org/10.34624/rtd.v2i17/18.12999 https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12999/8631 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal of Tourism & Development; Vol 2 No 17/18 (2012); 745-756 Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 2 n.º 17/18 (2012); 745-756 2182-1453 1645-9261 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130520699797504 |