Essay on the gift in television
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.31447/AS00032573.2014210.03 |
Resumo: | The gift has been studied in a variety of social relations, but not in its daily and wide ranged presence in television. Considering television not only as a reproducer but also as a producer of society, we try a general sociologic approach to the gift in television. Just as in the other social relations, it manifests in several ways, from the great charity media events to the daily talk shows. Although inscribed in the commercial sphere of the television business, these programmes keep the main character of the gift, reinforcing the authority of television and its ties with audiences. |
id |
RCAP_b74e0a62e27f32f124c1b10037187c24 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/23312 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Essay on the gift in television.Ensaio sobre o dom na televisãodomtelevisãosociologiaMarcel MaussgifttelevisionsociologyMarcel MaussThe gift has been studied in a variety of social relations, but not in its daily and wide ranged presence in television. Considering television not only as a reproducer but also as a producer of society, we try a general sociologic approach to the gift in television. Just as in the other social relations, it manifests in several ways, from the great charity media events to the daily talk shows. Although inscribed in the commercial sphere of the television business, these programmes keep the main character of the gift, reinforcing the authority of television and its ties with audiences..O dom tem sido estudado nas mais variadas áreas das relações sociais, mas não na sua concretização televisiva, constante e variada. Partindo da perspetiva da televisão, não só como reprodutora, mas também como produtora de sociedade, tentamos uma abordagem sociológica geral do dom na televisão. Tal como nas restantes relações sociais, ele manifesta-se de diferentes formas, desde os grandes tele-eventos caritativos até aos talk shows quotidianos. Apesar de inseridas na esfera mercantil do negócio televisivo, estas emissões mantêm o caráter primordial do dom, reforçando a autoridade da televisão e os laços com a sua audiência.Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa2014-03-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.31447/AS00032573.2014210.03https://doi.org/10.31447/AS00032573.2014210.03Análise Social; Vol. 49 N.º 210 (2014); 56-722182-29990003-2573reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23312https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23312/17346Direitos de Autor (c) 2014 Análise Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessCintra Torres, Eduardo2024-02-24T06:09:58Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/23312Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:01:53.383489Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Essay on the gift in television . Ensaio sobre o dom na televisão |
title |
Essay on the gift in television |
spellingShingle |
Essay on the gift in television Cintra Torres, Eduardo dom televisão sociologia Marcel Mauss gift television sociology Marcel Mauss |
title_short |
Essay on the gift in television |
title_full |
Essay on the gift in television |
title_fullStr |
Essay on the gift in television |
title_full_unstemmed |
Essay on the gift in television |
title_sort |
Essay on the gift in television |
author |
Cintra Torres, Eduardo |
author_facet |
Cintra Torres, Eduardo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cintra Torres, Eduardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
dom televisão sociologia Marcel Mauss gift television sociology Marcel Mauss |
topic |
dom televisão sociologia Marcel Mauss gift television sociology Marcel Mauss |
description |
The gift has been studied in a variety of social relations, but not in its daily and wide ranged presence in television. Considering television not only as a reproducer but also as a producer of society, we try a general sociologic approach to the gift in television. Just as in the other social relations, it manifests in several ways, from the great charity media events to the daily talk shows. Although inscribed in the commercial sphere of the television business, these programmes keep the main character of the gift, reinforcing the authority of television and its ties with audiences. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-03-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.31447/AS00032573.2014210.03 https://doi.org/10.31447/AS00032573.2014210.03 |
url |
https://doi.org/10.31447/AS00032573.2014210.03 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23312 https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23312/17346 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2014 Análise Social info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2014 Análise Social |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Análise Social; Vol. 49 N.º 210 (2014); 56-72 2182-2999 0003-2573 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799131686013763584 |