Testimony, Instant, Memory. Spaces of cut and interruption in Video Letter (1982), by Shuji Terayama and Shuntaro Tanikawa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Duarte, Miguel Mesquita
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.14591/aniki.v1n2.17
Resumo: This text takes as a central subject of investigation the documentary film Video Letter (1982), by Shuji Terayama and Shuntaro Tanikawa, inquiring its technical procedures and thematic approaches in parallel with a Jacques Derrida’s essay which is built around a fictional text,L’instant de ma mort, by Maurice Blanchot. The approximation between these two works permits us, despite their differences – one, a video work, the other, a literary text, - explore issues associated with the instant, dead, memory, and the relations inscribing the factual and the fictional, writing and image, as well as conceive new forms of temporality proceeding through the fragmentation and the interruption of the univocal diegetic structures. We try to suggest, by this mean, the privilege of processes related with editing and cut, assessing the emergence of points and singular instants which, being normally attached to the consideration of the still image, ultimately participate and profusely determine the reconstitution and reevaluation of the filmic structure and the image in motion.
id RCAP_b869a993ea1d5e2ac83a47555eb99de8
oai_identifier_str oai:aim.org.pt/ojs/:article/17
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Testimony, Instant, Memory. Spaces of cut and interruption in Video Letter (1982), by Shuji Terayama and Shuntaro TanikawaO Testemunho, o Instante e a Memória. Espaços de corte e de interrupção em Video Letter (1982), de Shuji Terayama e Shuntaro Tanikawamemoryfictionnarrativetimemovementwriting, videomemóriaficçãonarrativatempomovimentoescritavídeoThis text takes as a central subject of investigation the documentary film Video Letter (1982), by Shuji Terayama and Shuntaro Tanikawa, inquiring its technical procedures and thematic approaches in parallel with a Jacques Derrida’s essay which is built around a fictional text,L’instant de ma mort, by Maurice Blanchot. The approximation between these two works permits us, despite their differences – one, a video work, the other, a literary text, - explore issues associated with the instant, dead, memory, and the relations inscribing the factual and the fictional, writing and image, as well as conceive new forms of temporality proceeding through the fragmentation and the interruption of the univocal diegetic structures. We try to suggest, by this mean, the privilege of processes related with editing and cut, assessing the emergence of points and singular instants which, being normally attached to the consideration of the still image, ultimately participate and profusely determine the reconstitution and reevaluation of the filmic structure and the image in motion.Este artigo tem como ponto privilegiado de investigação o vídeo experimental Video Letter (1982), de Shuji Terayama e Shuntaro Tanikawa. O filme é inquirido nos seus procedimentos formais e aproximações temáticas a partir de um estudo comparativo com o ensaio de Jacques Derrida, intitulado Demeure: Fiction and Testimony (2000), construído em torno da obra literária L’instant de ma mort (1994), de Maurice Blanchot. A aproximação entre estas duas obras permite-nos, apesar das suas diferenças, - no primeiro caso, uma obra vídeo, no segundo, um texto literário, - explorar problemáticas comuns ligadas aos conceitos de instante, ficção, memória e testemunho, assim como indagar sobre quais são as novas formas de temporalidade que emergem dos procedimentos de fragmentação e interrupção convocados por ambas as composições. Procuramos, a partir daí, demonstrar que os procedimentos ligados ao corte, à fragmentação e à descontinuidade, concorrem para o estabelecimento de uma forma de escrita que faz convergir a singularidade do instante, - habitualmente associado, de modo exclusivo, à consideração da imagem parada da fotografia, - com as novas formas de narração que participam de uma reavaliação da própria estrutura fílmica e, por conseguinte, do estatuto da imagem em movimento. Também estas categorias são abordadas no seu sentido mais amplo e expandido, - nomeadamente, a partir das reconfigurações operadas pelo formato vídeo, - induzindo a uma consideração dos cruzamentos estabelecidos entre o filme e áreas de expressão aparentemente díspares e heterogéneas, como é caso da fotografia, da literatura e da poesia.AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2014-05-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdftext/htmlhttps://doi.org/10.14591/aniki.v1n2.17https://doi.org/10.14591/aniki.v1n2.17Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 1 No 2 (2014): Art and cinema; 176-191Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 1 n. 2 (2014): Arte e cinema; 176-1912183-1750reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/17http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/17/61http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/17/htmlDuarte, Miguel Mesquitainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-26T02:01:29Zoai:aim.org.pt/ojs/:article/17Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:57:08.612427Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Testimony, Instant, Memory. Spaces of cut and interruption in Video Letter (1982), by Shuji Terayama and Shuntaro Tanikawa
O Testemunho, o Instante e a Memória. Espaços de corte e de interrupção em Video Letter (1982), de Shuji Terayama e Shuntaro Tanikawa
title Testimony, Instant, Memory. Spaces of cut and interruption in Video Letter (1982), by Shuji Terayama and Shuntaro Tanikawa
spellingShingle Testimony, Instant, Memory. Spaces of cut and interruption in Video Letter (1982), by Shuji Terayama and Shuntaro Tanikawa
Duarte, Miguel Mesquita
memory
fiction
narrative
time
movement
writing, video
memória
ficção
narrativa
tempo
movimento
escrita
vídeo
title_short Testimony, Instant, Memory. Spaces of cut and interruption in Video Letter (1982), by Shuji Terayama and Shuntaro Tanikawa
title_full Testimony, Instant, Memory. Spaces of cut and interruption in Video Letter (1982), by Shuji Terayama and Shuntaro Tanikawa
title_fullStr Testimony, Instant, Memory. Spaces of cut and interruption in Video Letter (1982), by Shuji Terayama and Shuntaro Tanikawa
title_full_unstemmed Testimony, Instant, Memory. Spaces of cut and interruption in Video Letter (1982), by Shuji Terayama and Shuntaro Tanikawa
title_sort Testimony, Instant, Memory. Spaces of cut and interruption in Video Letter (1982), by Shuji Terayama and Shuntaro Tanikawa
author Duarte, Miguel Mesquita
author_facet Duarte, Miguel Mesquita
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Duarte, Miguel Mesquita
dc.subject.por.fl_str_mv memory
fiction
narrative
time
movement
writing, video
memória
ficção
narrativa
tempo
movimento
escrita
vídeo
topic memory
fiction
narrative
time
movement
writing, video
memória
ficção
narrativa
tempo
movimento
escrita
vídeo
description This text takes as a central subject of investigation the documentary film Video Letter (1982), by Shuji Terayama and Shuntaro Tanikawa, inquiring its technical procedures and thematic approaches in parallel with a Jacques Derrida’s essay which is built around a fictional text,L’instant de ma mort, by Maurice Blanchot. The approximation between these two works permits us, despite their differences – one, a video work, the other, a literary text, - explore issues associated with the instant, dead, memory, and the relations inscribing the factual and the fictional, writing and image, as well as conceive new forms of temporality proceeding through the fragmentation and the interruption of the univocal diegetic structures. We try to suggest, by this mean, the privilege of processes related with editing and cut, assessing the emergence of points and singular instants which, being normally attached to the consideration of the still image, ultimately participate and profusely determine the reconstitution and reevaluation of the filmic structure and the image in motion.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-05-28
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.14591/aniki.v1n2.17
https://doi.org/10.14591/aniki.v1n2.17
url https://doi.org/10.14591/aniki.v1n2.17
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/17
http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/17/61
http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/17/html
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento
publisher.none.fl_str_mv AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento
dc.source.none.fl_str_mv Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 1 No 2 (2014): Art and cinema; 176-191
Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 1 n. 2 (2014): Arte e cinema; 176-191
2183-1750
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137058773532672