Groups of friends as a strategic vector for museums

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Sofia
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.58050/comunicando.v4i1.179
Resumo: The goal of this paper is to analyse how “museums friends groups” can be a strategic vector for museums in order to attract the public attention.?The museum spaces have been in continuous progress and nowadays they face new challenges. In many cases, the museums are acknowledging cultural memberships associations as a source for their revitalization. The present work focuses on museum friends groups (GAM) as an essential key for museums, given that they may find answers for the needs of the public’s and of stakeholders’ expectations. Nowadays, friends groups face new challenges: besides their traditional tasks in touting new art pieces and sponsors, they have a role in attracting the public’s attention, a public that each day is becoming more diverse. These groups may thus have a crucial role in society; due to their contribution, the access to culture can be more widespread.
id RCAP_b981400b5e670ea174b3df91764a08cb
oai_identifier_str oai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/179
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Groups of friends as a strategic vector for museumsOs grupos de amigos enquanto vetor estratégico para os museusMuseumsGroups FriendsstrategiccommunicationmuseumsGrupos dos Amigos dos MuseusestratégiacomunicaçãomuseusThe goal of this paper is to analyse how “museums friends groups” can be a strategic vector for museums in order to attract the public attention.?The museum spaces have been in continuous progress and nowadays they face new challenges. In many cases, the museums are acknowledging cultural memberships associations as a source for their revitalization. The present work focuses on museum friends groups (GAM) as an essential key for museums, given that they may find answers for the needs of the public’s and of stakeholders’ expectations. Nowadays, friends groups face new challenges: besides their traditional tasks in touting new art pieces and sponsors, they have a role in attracting the public’s attention, a public that each day is becoming more diverse. These groups may thus have a crucial role in society; due to their contribution, the access to culture can be more widespread.O presente artigo tem como objetivo analisar em que medida os grupos dos amigos dos museus podem ser um vetor estratégico para os museus.?O espaço museológico encontra-se em profunda transformação e tem hoje novos desafios. Em muitos casos, os museus descobrem nas associações de afiliação cultural a possibilidade de revitalização. Dirigimos a atenção para os grupos dos amigos dos museus (GAM), pois torna-se essencial potenciar uma estrutura que deve ser considerada um vetor estratégico para o museu – um pivô indispensável para os museus conseguirem dar resposta às expectativas e necessidades do público e dos stakeholders. Os grupos de amigos têm hoje novos desafios: às tarefas tradicionais de angariação de novas peças para os acervos, do restauro de obras ou da angariação de fundos e mecenas, junta-se a difícil tarefa de atrair público, que é cada vez mais diversificado. A afiliação cultural pode assim ter um papel fundamental na democratização do acesso à cultura por vários grupos do tecido social.Sopcom2015-12-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.58050/comunicando.v4i1.179https://doi.org/10.58050/comunicando.v4i1.179Revista Comunicando; Vol. 4 No. 1 (2015): Society in Focus: Policy Issues and Societal Challenges; 206 - 225Revista Comunicando; Vol. 4 Núm. 1 (2015): La Sociedad en el Punto de Mira: Cuestiones Políticas y Retos Sociales; 206 - 225Revista Comunicando; Vol. 4 N.º 1 (2015): A Sociedade em Foco: Questões Políticas e Desafios Societais; 206 - 2252182-4037reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/179https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/179/117Ribeiro, Sofiainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-16T08:29:03Zoai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/179Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T04:01:32.837440Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Groups of friends as a strategic vector for museums
Os grupos de amigos enquanto vetor estratégico para os museus
title Groups of friends as a strategic vector for museums
spellingShingle Groups of friends as a strategic vector for museums
Ribeiro, Sofia
Museums
Groups Friends
strategic
communication
museums
Grupos dos Amigos dos Museus
estratégia
comunicação
museus
title_short Groups of friends as a strategic vector for museums
title_full Groups of friends as a strategic vector for museums
title_fullStr Groups of friends as a strategic vector for museums
title_full_unstemmed Groups of friends as a strategic vector for museums
title_sort Groups of friends as a strategic vector for museums
author Ribeiro, Sofia
author_facet Ribeiro, Sofia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Sofia
dc.subject.por.fl_str_mv Museums
Groups Friends
strategic
communication
museums
Grupos dos Amigos dos Museus
estratégia
comunicação
museus
topic Museums
Groups Friends
strategic
communication
museums
Grupos dos Amigos dos Museus
estratégia
comunicação
museus
description The goal of this paper is to analyse how “museums friends groups” can be a strategic vector for museums in order to attract the public attention.?The museum spaces have been in continuous progress and nowadays they face new challenges. In many cases, the museums are acknowledging cultural memberships associations as a source for their revitalization. The present work focuses on museum friends groups (GAM) as an essential key for museums, given that they may find answers for the needs of the public’s and of stakeholders’ expectations. Nowadays, friends groups face new challenges: besides their traditional tasks in touting new art pieces and sponsors, they have a role in attracting the public’s attention, a public that each day is becoming more diverse. These groups may thus have a crucial role in society; due to their contribution, the access to culture can be more widespread.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-31
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.58050/comunicando.v4i1.179
https://doi.org/10.58050/comunicando.v4i1.179
url https://doi.org/10.58050/comunicando.v4i1.179
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/179
https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/179/117
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sopcom
publisher.none.fl_str_mv Sopcom
dc.source.none.fl_str_mv Revista Comunicando; Vol. 4 No. 1 (2015): Society in Focus: Policy Issues and Societal Challenges; 206 - 225
Revista Comunicando; Vol. 4 Núm. 1 (2015): La Sociedad en el Punto de Mira: Cuestiones Políticas y Retos Sociales; 206 - 225
Revista Comunicando; Vol. 4 N.º 1 (2015): A Sociedade em Foco: Questões Políticas e Desafios Societais; 206 - 225
2182-4037
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799138188694913024