Availability of open data for flood resilience in Curitiba (Paraná)
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.47235/rmu.v8i2.139 |
Resumo: | Urban managers face the challenge of lack of updated data. The Information Access Law emphasized the importance of making data openly accessible, so that the population can use it freely. At the same time, the incidence of disasters in cities has increased in recent years, with the production of disaster risk data being one of the government's functions. The more detailed the identification of the risks associated with natural hazards, the more effective the measures for reducing impacts will become. The objective of this work is to understand whether open data are being made available and are sufficient to be used as an instrument of resilience to floods. To this end, the application was carried out in the city of Curitiba, in three stages: (1) searching for files on the city hall's open data portal; (2) search for non-systematized files on the official pages of the municipality; and (3) interviewing social actors about the importance of accessing data in understanding risks. The results showed that only 77% of the 84 items investigated had open files. All social actors claim to receive no incentives from the government to use open data, but consider making them available very important. |
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Availability of open data for flood resilience in Curitiba (Paraná)Disponibilidade de dados abertos para a resiliência às inundações em Curitiba (Paraná)risks and disastersmunicipal managementParanáriscos e desastresgestão municipalParanáUrban managers face the challenge of lack of updated data. The Information Access Law emphasized the importance of making data openly accessible, so that the population can use it freely. At the same time, the incidence of disasters in cities has increased in recent years, with the production of disaster risk data being one of the government's functions. The more detailed the identification of the risks associated with natural hazards, the more effective the measures for reducing impacts will become. The objective of this work is to understand whether open data are being made available and are sufficient to be used as an instrument of resilience to floods. To this end, the application was carried out in the city of Curitiba, in three stages: (1) searching for files on the city hall's open data portal; (2) search for non-systematized files on the official pages of the municipality; and (3) interviewing social actors about the importance of accessing data in understanding risks. The results showed that only 77% of the 84 items investigated had open files. All social actors claim to receive no incentives from the government to use open data, but consider making them available very important.A disponibilização de dados atualizados é um desafio enfrentado atualmente pelos gestores urbanos. A partir da lei de acesso à informação, ressaltou-se a importância de tornar dados abertos acessíveis, para que possam ser livremente usados pela população. Ao mesmo tempo, a incidência de desastres nas cidades aumentou nos últimos anos, sendo a produção de dados de risco de desastres uma das funções do governo. Quanto mais detalhada for a identificação dos riscos associados aos perigos naturais, mais eficazes se tornarão as medidas para redução dos impactos. O objetivo deste trabalho é compreender se os dados abertos estão sendo disponibilizados e são suficientes para serem utilizados como instrumento de resiliência às inundações. Para tanto, a aplicação foi realizada na cidade de Curitiba, em três etapas: (1) busca de arquivos no portal de dados abertos da prefeitura; (2) busca de arquivos não sistematizados nas páginas oficiais do município; e (3) entrevista com atores sociais a respeito da importância do acesso aos dados na compreensão de riscos. Os resultados mostraram que 77% dos 84 itens investigados apresentaram arquivos abertos. Todos os atores sociais afirmam não receber quaisquer incentivos por parte do governo em utilizar dados abertos, mas consideram a disponibilização deles muito importante.Portuguese-Speaking Network of Urban Morphology2020-11-09T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/otherinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.47235/rmu.v8i2.139oai:ojs2.revistademorfologiaurbana.org:article/139Revista de Morfologia Urbana; Vol. 8 No. 2 (2020): Volume 8 n.2; e00139Revista de Morfologia Urbana; v. 8 n. 2 (2020): Volume 8 n.2; e001392182-7214reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://revistademorfologiaurbana.org/index.php/rmu/article/view/139https://doi.org/10.47235/rmu.v8i2.139http://revistademorfologiaurbana.org/index.php/rmu/article/view/139/101Copyright (c) 2020 Murilo Noli, Larissa Ferentz, Carlos Mello Garciashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFonseca, Murilo Noli daFerentz, LarissaGarcias, Carlos Mello2022-09-06T09:36:55Zoai:ojs2.revistademorfologiaurbana.org:article/139Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:34:43.685801Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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