A presença portuguesa no Hawaii no século XIX
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10174/21215 |
Resumo: | Este estudo centraliza-se no conhecimento da situação sócio-cultural, política, laboral e religiosa das ilhas de Sandwich, ou ilhas havaianas no século XIX, aquando da chegada a este território insular de levas de portugueses destinadas ao trabalho braçal nas plantações de cana-de-açúcar. A evolução política de uma monarquia hereditária, a dinastia Kamehameha, para uma monarquia constitucional, passando pelo derrube da mesma, incluindo uma curta passagem por uma república até à anexação do território pelos Estados Unidos da América, períodos estes pelos quais os imigrantes portugueses tiveram que atravessar. O reinado de Kalakaua, o primeiro monarca reinante a visitar os Estados Unidos da América, foi o primeiro a realizar uma viagem de circum-navegação. Na sua passagem pela Europa, o régulo realiza uma visita oficial a Portugal, onde procede a conversações com o Rei D. Luís para a assinatura de um tratado de comércio e amizade que iria estabelecer as relações diplomáticas entre os dois países, assim como regulamentar a emigração de Portugal para o Hawaii. Analisa-se a importância do consulado português em Honolulu, após a Convenção Provisória de 1882, assim como o trabalho desenvolvido pelo cônsul António de Sousa Canavarro, o qual nos dá uma panorâmica da comunidade portuguesa que na altura se ia fixando nas ilhas havaianas. Caracteriza-se a emigração que desde Portugal continental, a Madeira, os Açores e Cabo Verde partia para aquele território insular, numa longa viagem de vários meses, e aí se instalava, inicialmente com um contrato de trabalho de três anos. A integração da comunidade portuguesa na sociedade havaiana trouxe muitas transformações, quer a nível sócio-cultural quer religioso. Era a maior comunidade europeia e caucasiana; contudo, não considerada branca no Hawaii. O grupo católico maioritário enraizou-se em festas e cultos religiosos muito fortes. A adaptação de parte do grupo ao protestantismo - através de um grupo de exilados da Madeira seguidores do missionário protestante Dr. Kalley, ex-residente no Funchal, perseguido e expulso da Madeira por motivos religiosos -não foi tão pacífica, foram confrontados com insultos e animosidade por parte dos católicos. Os casamentos inter-raciais são uma marca da comunidade portuguesa no Hawaii, assim como um legado na área da música, com a introdução do cavaquinho nas ilhas, conhecido na actualidade por ukulele, na culinária, e nas festas religiosas do Espírito Santo. __ ABSTRACT: This work is a study of the sociopolitical, cultural, labor, and religious situation of the Sandwich lslands, also known as the Hawaii lslands, in the XIX century at the time of the arrival to the archipelago of a great number of Portuguesa immigrants contracted to work in the sugar-cane plantations. Special attention shall be placed on the political evolution of a hereditary monarchy, the Kamehameha Dynasty (1810-1893), into a constitutional monarchy (October 8, 1840) and its eventual demise (January 24, 1895), only to resurface, though short-lived, as a republic (1894-1898). Portuguesa immigration occurred all along Hawaiian history, including the latter period, when the islands were eventually annexed by the United States of America (July 7, 1898), as the U.S. Territory of Hawaii. King Kalakaua (1874-1891) was the first reigning Hawaiian monarch to visit the United States of America, and the first Hawaiian ruler to travel around the world. ln his trip through Europe, Kalakaua made an official visit to Portugal, carrying out talks with the King D. Luís (1861-1889) in order to sign a treaty of commerce and friendship, thus establishing diplomatic relations between the two countries as well as regulating emigration from Portugal to Hawaii. ln this work I shall also analyze the importance of the Portuguesa Consulate in Honolulu after the Provisional Convention of 1882, as well as the work of António de Sousa Canavarro, the first Portuguesa General Consul to the archipelago, thus being able to provide an overview of the Portuguesa community at this time of early settlement. The main core of the study is an analysis of the mass emigration from Continental Portugal, Madeira, the Azores, and Cape Verde (until 1975 under Portuguesa rule), to Hawaii: after a long journey of several months, these Lusophone speakers and, almost all of them, Portuguesa nationals, arrived and settled in Hawaii, initially with a three-year contract. The integration of the Portuguesa community in Hawaiian society has brought many changes to the islands, culturally, socially, and religiously. lt was the biggest European and Caucasian community; yet, in Hawaii the Portuguesa were considered white. Being mostly Catholic, the Portuguesa expressed their religion outwardly, especially when it carne to religious festivals. The adaptation of part of this apparently cohesive Portuguese/Portuguese-speaking community to Protestantism-as in the case of a group of exiles from Madeira (ca. 1846-1854), followers of Dr. Robert Reid Kalley (1809-1888), a Scottish physician and Presbyterian missionary to Madeira who was persecuted and eventually expelled from the Portuguesa archipelago in 1846-was not so peaceful: though not on Portuguesa soil any longer, they were confronted with insults and animosity by some of their Catholic compatriots. The inter-racial marriages are a hallmark of the Portuguesa community in Hawaii, as well as a legacy in music, with the introduction of the cavaquinho or braguinha, a small Portuguesa four string guitar, was introduced in the islands when the Portuguesa labors carne to work in the cane fields in 1878, known nowadays for ukulele. Some cooking specialties and the religious festivals of the (Espírito Santo) Holy Ghost are still a Portuguesa legacy to the Hawaii. |
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A presença portuguesa no Hawaii no século XIXHawaiiKalakauaConsolado de HonoluluConvenção provisória de 1882Imigração portuguesa no HawaiiLegado português no HawaiiConsulate of honoluluProvisional convention of 1882Portuguese immigration in the HawaiiPortuguese legacy in the HawaiiEste estudo centraliza-se no conhecimento da situação sócio-cultural, política, laboral e religiosa das ilhas de Sandwich, ou ilhas havaianas no século XIX, aquando da chegada a este território insular de levas de portugueses destinadas ao trabalho braçal nas plantações de cana-de-açúcar. A evolução política de uma monarquia hereditária, a dinastia Kamehameha, para uma monarquia constitucional, passando pelo derrube da mesma, incluindo uma curta passagem por uma república até à anexação do território pelos Estados Unidos da América, períodos estes pelos quais os imigrantes portugueses tiveram que atravessar. O reinado de Kalakaua, o primeiro monarca reinante a visitar os Estados Unidos da América, foi o primeiro a realizar uma viagem de circum-navegação. Na sua passagem pela Europa, o régulo realiza uma visita oficial a Portugal, onde procede a conversações com o Rei D. Luís para a assinatura de um tratado de comércio e amizade que iria estabelecer as relações diplomáticas entre os dois países, assim como regulamentar a emigração de Portugal para o Hawaii. Analisa-se a importância do consulado português em Honolulu, após a Convenção Provisória de 1882, assim como o trabalho desenvolvido pelo cônsul António de Sousa Canavarro, o qual nos dá uma panorâmica da comunidade portuguesa que na altura se ia fixando nas ilhas havaianas. Caracteriza-se a emigração que desde Portugal continental, a Madeira, os Açores e Cabo Verde partia para aquele território insular, numa longa viagem de vários meses, e aí se instalava, inicialmente com um contrato de trabalho de três anos. A integração da comunidade portuguesa na sociedade havaiana trouxe muitas transformações, quer a nível sócio-cultural quer religioso. Era a maior comunidade europeia e caucasiana; contudo, não considerada branca no Hawaii. O grupo católico maioritário enraizou-se em festas e cultos religiosos muito fortes. A adaptação de parte do grupo ao protestantismo - através de um grupo de exilados da Madeira seguidores do missionário protestante Dr. Kalley, ex-residente no Funchal, perseguido e expulso da Madeira por motivos religiosos -não foi tão pacífica, foram confrontados com insultos e animosidade por parte dos católicos. Os casamentos inter-raciais são uma marca da comunidade portuguesa no Hawaii, assim como um legado na área da música, com a introdução do cavaquinho nas ilhas, conhecido na actualidade por ukulele, na culinária, e nas festas religiosas do Espírito Santo. __ ABSTRACT: This work is a study of the sociopolitical, cultural, labor, and religious situation of the Sandwich lslands, also known as the Hawaii lslands, in the XIX century at the time of the arrival to the archipelago of a great number of Portuguesa immigrants contracted to work in the sugar-cane plantations. Special attention shall be placed on the political evolution of a hereditary monarchy, the Kamehameha Dynasty (1810-1893), into a constitutional monarchy (October 8, 1840) and its eventual demise (January 24, 1895), only to resurface, though short-lived, as a republic (1894-1898). Portuguesa immigration occurred all along Hawaiian history, including the latter period, when the islands were eventually annexed by the United States of America (July 7, 1898), as the U.S. Territory of Hawaii. King Kalakaua (1874-1891) was the first reigning Hawaiian monarch to visit the United States of America, and the first Hawaiian ruler to travel around the world. ln his trip through Europe, Kalakaua made an official visit to Portugal, carrying out talks with the King D. Luís (1861-1889) in order to sign a treaty of commerce and friendship, thus establishing diplomatic relations between the two countries as well as regulating emigration from Portugal to Hawaii. ln this work I shall also analyze the importance of the Portuguesa Consulate in Honolulu after the Provisional Convention of 1882, as well as the work of António de Sousa Canavarro, the first Portuguesa General Consul to the archipelago, thus being able to provide an overview of the Portuguesa community at this time of early settlement. The main core of the study is an analysis of the mass emigration from Continental Portugal, Madeira, the Azores, and Cape Verde (until 1975 under Portuguesa rule), to Hawaii: after a long journey of several months, these Lusophone speakers and, almost all of them, Portuguesa nationals, arrived and settled in Hawaii, initially with a three-year contract. The integration of the Portuguesa community in Hawaiian society has brought many changes to the islands, culturally, socially, and religiously. lt was the biggest European and Caucasian community; yet, in Hawaii the Portuguesa were considered white. Being mostly Catholic, the Portuguesa expressed their religion outwardly, especially when it carne to religious festivals. The adaptation of part of this apparently cohesive Portuguese/Portuguese-speaking community to Protestantism-as in the case of a group of exiles from Madeira (ca. 1846-1854), followers of Dr. Robert Reid Kalley (1809-1888), a Scottish physician and Presbyterian missionary to Madeira who was persecuted and eventually expelled from the Portuguesa archipelago in 1846-was not so peaceful: though not on Portuguesa soil any longer, they were confronted with insults and animosity by some of their Catholic compatriots. The inter-racial marriages are a hallmark of the Portuguesa community in Hawaii, as well as a legacy in music, with the introduction of the cavaquinho or braguinha, a small Portuguesa four string guitar, was introduced in the islands when the Portuguesa labors carne to work in the cane fields in 1878, known nowadays for ukulele. Some cooking specialties and the religious festivals of the (Espírito Santo) Holy Ghost are still a Portuguesa legacy to the Hawaii.Universidade de Évora2017-07-18T15:07:35Z2017-07-182010-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://hdl.handle.net/10174/21215http://hdl.handle.net/10174/21215porEsc. 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Este estudo centraliza-se no conhecimento da situação sócio-cultural, política, laboral e religiosa das ilhas de Sandwich, ou ilhas havaianas no século XIX, aquando da chegada a este território insular de levas de portugueses destinadas ao trabalho braçal nas plantações de cana-de-açúcar. A evolução política de uma monarquia hereditária, a dinastia Kamehameha, para uma monarquia constitucional, passando pelo derrube da mesma, incluindo uma curta passagem por uma república até à anexação do território pelos Estados Unidos da América, períodos estes pelos quais os imigrantes portugueses tiveram que atravessar. O reinado de Kalakaua, o primeiro monarca reinante a visitar os Estados Unidos da América, foi o primeiro a realizar uma viagem de circum-navegação. Na sua passagem pela Europa, o régulo realiza uma visita oficial a Portugal, onde procede a conversações com o Rei D. Luís para a assinatura de um tratado de comércio e amizade que iria estabelecer as relações diplomáticas entre os dois países, assim como regulamentar a emigração de Portugal para o Hawaii. Analisa-se a importância do consulado português em Honolulu, após a Convenção Provisória de 1882, assim como o trabalho desenvolvido pelo cônsul António de Sousa Canavarro, o qual nos dá uma panorâmica da comunidade portuguesa que na altura se ia fixando nas ilhas havaianas. Caracteriza-se a emigração que desde Portugal continental, a Madeira, os Açores e Cabo Verde partia para aquele território insular, numa longa viagem de vários meses, e aí se instalava, inicialmente com um contrato de trabalho de três anos. A integração da comunidade portuguesa na sociedade havaiana trouxe muitas transformações, quer a nível sócio-cultural quer religioso. Era a maior comunidade europeia e caucasiana; contudo, não considerada branca no Hawaii. O grupo católico maioritário enraizou-se em festas e cultos religiosos muito fortes. A adaptação de parte do grupo ao protestantismo - através de um grupo de exilados da Madeira seguidores do missionário protestante Dr. Kalley, ex-residente no Funchal, perseguido e expulso da Madeira por motivos religiosos -não foi tão pacífica, foram confrontados com insultos e animosidade por parte dos católicos. Os casamentos inter-raciais são uma marca da comunidade portuguesa no Hawaii, assim como um legado na área da música, com a introdução do cavaquinho nas ilhas, conhecido na actualidade por ukulele, na culinária, e nas festas religiosas do Espírito Santo. __ ABSTRACT: This work is a study of the sociopolitical, cultural, labor, and religious situation of the Sandwich lslands, also known as the Hawaii lslands, in the XIX century at the time of the arrival to the archipelago of a great number of Portuguesa immigrants contracted to work in the sugar-cane plantations. Special attention shall be placed on the political evolution of a hereditary monarchy, the Kamehameha Dynasty (1810-1893), into a constitutional monarchy (October 8, 1840) and its eventual demise (January 24, 1895), only to resurface, though short-lived, as a republic (1894-1898). Portuguesa immigration occurred all along Hawaiian history, including the latter period, when the islands were eventually annexed by the United States of America (July 7, 1898), as the U.S. Territory of Hawaii. King Kalakaua (1874-1891) was the first reigning Hawaiian monarch to visit the United States of America, and the first Hawaiian ruler to travel around the world. ln his trip through Europe, Kalakaua made an official visit to Portugal, carrying out talks with the King D. Luís (1861-1889) in order to sign a treaty of commerce and friendship, thus establishing diplomatic relations between the two countries as well as regulating emigration from Portugal to Hawaii. ln this work I shall also analyze the importance of the Portuguesa Consulate in Honolulu after the Provisional Convention of 1882, as well as the work of António de Sousa Canavarro, the first Portuguesa General Consul to the archipelago, thus being able to provide an overview of the Portuguesa community at this time of early settlement. The main core of the study is an analysis of the mass emigration from Continental Portugal, Madeira, the Azores, and Cape Verde (until 1975 under Portuguesa rule), to Hawaii: after a long journey of several months, these Lusophone speakers and, almost all of them, Portuguesa nationals, arrived and settled in Hawaii, initially with a three-year contract. The integration of the Portuguesa community in Hawaiian society has brought many changes to the islands, culturally, socially, and religiously. lt was the biggest European and Caucasian community; yet, in Hawaii the Portuguesa were considered white. Being mostly Catholic, the Portuguesa expressed their religion outwardly, especially when it carne to religious festivals. The adaptation of part of this apparently cohesive Portuguese/Portuguese-speaking community to Protestantism-as in the case of a group of exiles from Madeira (ca. 1846-1854), followers of Dr. Robert Reid Kalley (1809-1888), a Scottish physician and Presbyterian missionary to Madeira who was persecuted and eventually expelled from the Portuguesa archipelago in 1846-was not so peaceful: though not on Portuguesa soil any longer, they were confronted with insults and animosity by some of their Catholic compatriots. The inter-racial marriages are a hallmark of the Portuguesa community in Hawaii, as well as a legacy in music, with the introduction of the cavaquinho or braguinha, a small Portuguesa four string guitar, was introduced in the islands when the Portuguesa labors carne to work in the cane fields in 1878, known nowadays for ukulele. Some cooking specialties and the religious festivals of the (Espírito Santo) Holy Ghost are still a Portuguesa legacy to the Hawaii. |
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