O impacto do processo de reconhecimento, validação e certificação de competências na auto-estima dos adultos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2008.3299 |
Resumo: | It has been growing within the Portuguese population the implementation of initiatives that encourage long life learning. Not only more emphasis has been given to the importance of developing opportunities for adults to expand their knowledge, but also it has been increasing the assumption that there is continuity between learning and experience making it pertinent to recognize and validate those experiences and competences through a process of Recognition, Validation and Certification of Competences. Some studies suggest that from this process rise personal benefits for the adults, in this context, and based on the experience of the Centre "Rumo aos Saberes" put into practice by Cercipeniche, the authors considered relevant to investigate the possible association between the process of Recognition, Validation and Certification of Competences and the self-esteem of the adults. With a sample of 38 adults and based on a quantitative methodology, one was able to find a positive impact in adult's self-esteem. This enhancement was most visible on the moment when the competencies of the adults were validated and certified by the Jury of Validation. |
id |
RCAP_bc15d09152fd981bb27882df668fb471 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3299 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
O impacto do processo de reconhecimento, validação e certificação de competências na auto-estima dos adultosIt has been growing within the Portuguese population the implementation of initiatives that encourage long life learning. Not only more emphasis has been given to the importance of developing opportunities for adults to expand their knowledge, but also it has been increasing the assumption that there is continuity between learning and experience making it pertinent to recognize and validate those experiences and competences through a process of Recognition, Validation and Certification of Competences. Some studies suggest that from this process rise personal benefits for the adults, in this context, and based on the experience of the Centre "Rumo aos Saberes" put into practice by Cercipeniche, the authors considered relevant to investigate the possible association between the process of Recognition, Validation and Certification of Competences and the self-esteem of the adults. With a sample of 38 adults and based on a quantitative methodology, one was able to find a positive impact in adult's self-esteem. This enhancement was most visible on the moment when the competencies of the adults were validated and certified by the Jury of Validation.Tem vindo a crescer no seio da população portuguesa a implementação de iniciativas que potenciam e valorizam a aprendizagem ao longo da vida, dando-se cada vez mais ênfase à importância de disseminar acções que permitam ao adulto aderir a oportunidades formativas, mas também iniciativas que permitam reconhecer as competências que os adultos adquiriram ao longo da vida. Algumas investigações sugerem que destes processos emergem mais valias de cariz pessoal para o adulto. Neste contexto, e partindo da experiência do Centro de Reconhecimento, Validação, Certificação de Competências "Rumo aos Saberes", da CerciPeniche, considerou-se pertinente investigar a relação entre o processo de RVCC e a auto-estima dos adultos. Com uma amostra de 38 adultos e recorrendo a uma metodologia quantitativa, pôde verificar-se um impacto favorável na auto-estima dos adultos que frequentam o CRVCC "Rumo aos Saberes''. Este aumento na auto-estima ocorre sobretudo no momento da sessão de júri de validação, ou seja, no momento em que o reconhecimento formal das competências ocorre.Universidade Católica Portuguesa2008-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2008.3299oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3299Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 7 (2008); 33-492182-46141645-400610.34632/investigacaoeducacional.2008.n7reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3299https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2008.3299https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3299/3198Direitos de Autor (c) 2008 Ana Catarina Outeiro, António M. Fonsecahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOuteiro, Ana CatarinaFonseca, António M.2022-05-24T16:54:43Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3299Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T14:57:49.960244Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
O impacto do processo de reconhecimento, validação e certificação de competências na auto-estima dos adultos |
title |
O impacto do processo de reconhecimento, validação e certificação de competências na auto-estima dos adultos |
spellingShingle |
O impacto do processo de reconhecimento, validação e certificação de competências na auto-estima dos adultos Outeiro, Ana Catarina |
title_short |
O impacto do processo de reconhecimento, validação e certificação de competências na auto-estima dos adultos |
title_full |
O impacto do processo de reconhecimento, validação e certificação de competências na auto-estima dos adultos |
title_fullStr |
O impacto do processo de reconhecimento, validação e certificação de competências na auto-estima dos adultos |
title_full_unstemmed |
O impacto do processo de reconhecimento, validação e certificação de competências na auto-estima dos adultos |
title_sort |
O impacto do processo de reconhecimento, validação e certificação de competências na auto-estima dos adultos |
author |
Outeiro, Ana Catarina |
author_facet |
Outeiro, Ana Catarina Fonseca, António M. |
author_role |
author |
author2 |
Fonseca, António M. |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Outeiro, Ana Catarina Fonseca, António M. |
description |
It has been growing within the Portuguese population the implementation of initiatives that encourage long life learning. Not only more emphasis has been given to the importance of developing opportunities for adults to expand their knowledge, but also it has been increasing the assumption that there is continuity between learning and experience making it pertinent to recognize and validate those experiences and competences through a process of Recognition, Validation and Certification of Competences. Some studies suggest that from this process rise personal benefits for the adults, in this context, and based on the experience of the Centre "Rumo aos Saberes" put into practice by Cercipeniche, the authors considered relevant to investigate the possible association between the process of Recognition, Validation and Certification of Competences and the self-esteem of the adults. With a sample of 38 adults and based on a quantitative methodology, one was able to find a positive impact in adult's self-esteem. This enhancement was most visible on the moment when the competencies of the adults were validated and certified by the Jury of Validation. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2008.3299 oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3299 |
url |
https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2008.3299 |
identifier_str_mv |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3299 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3299 https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2008.3299 https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3299/3198 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2008 Ana Catarina Outeiro, António M. Fonseca http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2008 Ana Catarina Outeiro, António M. Fonseca http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 7 (2008); 33-49 2182-4614 1645-4006 10.34632/investigacaoeducacional.2008.n7 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799129850808631296 |