O impacto do processo de reconhecimento, validação e certificação de competências na auto-estima dos adultos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Outeiro, Ana Catarina
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Fonseca, António M.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2008.3299
Resumo: It has been growing within the Portuguese population the implementation of initiatives that encourage long life learning. Not only more emphasis has been given to the importance of developing opportunities for adults to expand their knowledge, but also it has been increasing the assumption that there is continuity between learning and experience making it pertinent to recognize and validate those experiences and competences through a process of Recognition, Validation and Certification of Competences. Some studies suggest that from this process rise personal benefits for the adults, in this context, and based on the experience of the Centre "Rumo aos Saberes" put into practice by Cercipeniche, the authors considered relevant to investigate the possible association between the process of Recognition, Validation and Certification of Competences and the self-esteem of the adults. With a sample of 38 adults and based on a quantitative methodology, one was able to find a positive impact in adult's self-esteem. This enhancement was most visible on the moment when the competencies of the adults were validated and certified by the Jury of Validation.
id RCAP_bc15d09152fd981bb27882df668fb471
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3299
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling O impacto do processo de reconhecimento, validação e certificação de competências na auto-estima dos adultosIt has been growing within the Portuguese population the implementation of initiatives that encourage long life learning. Not only more emphasis has been given to the importance of developing opportunities for adults to expand their knowledge, but also it has been increasing the assumption that there is continuity between learning and experience making it pertinent to recognize and validate those experiences and competences through a process of Recognition, Validation and Certification of Competences. Some studies suggest that from this process rise personal benefits for the adults, in this context, and based on the experience of the Centre "Rumo aos Saberes" put into practice by Cercipeniche, the authors considered relevant to investigate the possible association between the process of Recognition, Validation and Certification of Competences and the self-esteem of the adults. With a sample of 38 adults and based on a quantitative methodology, one was able to find a positive impact in adult's self-esteem. This enhancement was most visible on the moment when the competencies of the adults were validated and certified by the Jury of Validation.Tem vindo a crescer no seio da população portuguesa a implementação de iniciativas que potenciam e valorizam a aprendizagem ao longo da vida, dando-se cada vez mais ênfase à importância de disseminar acções que permitam ao adulto aderir a oportunidades formativas, mas também iniciativas que permitam reconhecer as competências que os adultos adquiriram ao longo da vida. Algumas investigações sugerem que destes processos emergem mais valias de cariz pessoal para o adulto. Neste contexto, e partindo da experiência do Centro de Reconhecimento, Validação, Certificação de Competências "Rumo aos Saberes", da CerciPeniche, considerou-se pertinente investigar a relação entre o processo de RVCC e a auto-estima dos adultos. Com uma amostra de 38 adultos e recorrendo a uma metodologia quantitativa, pôde verificar-se um impacto favorável na auto-estima dos adultos que frequentam o CRVCC "Rumo aos Saberes''. Este aumento na auto-estima ocorre sobretudo no momento da sessão de júri de validação, ou seja, no momento em que o reconhecimento formal das competências ocorre.Universidade Católica Portuguesa2008-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2008.3299oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3299Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 7 (2008); 33-492182-46141645-400610.34632/investigacaoeducacional.2008.n7reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3299https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2008.3299https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3299/3198Direitos de Autor (c) 2008 Ana Catarina Outeiro, António M. Fonsecahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOuteiro, Ana CatarinaFonseca, António M.2022-05-24T16:54:43Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3299Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T14:57:49.960244Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv O impacto do processo de reconhecimento, validação e certificação de competências na auto-estima dos adultos
title O impacto do processo de reconhecimento, validação e certificação de competências na auto-estima dos adultos
spellingShingle O impacto do processo de reconhecimento, validação e certificação de competências na auto-estima dos adultos
Outeiro, Ana Catarina
title_short O impacto do processo de reconhecimento, validação e certificação de competências na auto-estima dos adultos
title_full O impacto do processo de reconhecimento, validação e certificação de competências na auto-estima dos adultos
title_fullStr O impacto do processo de reconhecimento, validação e certificação de competências na auto-estima dos adultos
title_full_unstemmed O impacto do processo de reconhecimento, validação e certificação de competências na auto-estima dos adultos
title_sort O impacto do processo de reconhecimento, validação e certificação de competências na auto-estima dos adultos
author Outeiro, Ana Catarina
author_facet Outeiro, Ana Catarina
Fonseca, António M.
author_role author
author2 Fonseca, António M.
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Outeiro, Ana Catarina
Fonseca, António M.
description It has been growing within the Portuguese population the implementation of initiatives that encourage long life learning. Not only more emphasis has been given to the importance of developing opportunities for adults to expand their knowledge, but also it has been increasing the assumption that there is continuity between learning and experience making it pertinent to recognize and validate those experiences and competences through a process of Recognition, Validation and Certification of Competences. Some studies suggest that from this process rise personal benefits for the adults, in this context, and based on the experience of the Centre "Rumo aos Saberes" put into practice by Cercipeniche, the authors considered relevant to investigate the possible association between the process of Recognition, Validation and Certification of Competences and the self-esteem of the adults. With a sample of 38 adults and based on a quantitative methodology, one was able to find a positive impact in adult's self-esteem. This enhancement was most visible on the moment when the competencies of the adults were validated and certified by the Jury of Validation.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2008.3299
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3299
url https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2008.3299
identifier_str_mv oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3299
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3299
https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2008.3299
https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3299/3198
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2008 Ana Catarina Outeiro, António M. Fonseca
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2008 Ana Catarina Outeiro, António M. Fonseca
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
dc.source.none.fl_str_mv Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 7 (2008); 33-49
2182-4614
1645-4006
10.34632/investigacaoeducacional.2008.n7
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799129850808631296