Educação para o Desenvolvimento Sustentável no 1º Ciclo do Ensino Básico – propostas didácticas no âmbito das ciências

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Clemente, Mariana R.
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Vieira, Rui Marques, Martins, Filomena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v2i1.4575
Resumo: Before the characteristics that the nowadays society presents, in which the information seeds grows – without meaning, nevertheless, access to knowledge –, the need of fast but conscious decision making, the urgency of an informed and active civic participation in personal, local and global matters demands a reconstruction, at educational level, of the formation purposes of citizens. Departing from these conjectures, we will present didactical proposals to the elementary school years, developed during the Pedagogical Practice with a 1st grade class (6 years old) and 4th (9 years old), that intend to develop a scientific literacy, lined by a humanistic and cultural science perspective and by the Education for Sustainable Development framework, within an interdisciplinary approach.
id RCAP_bf0a564531b74bd089ae3a92513cc409
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/4575
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Educação para o Desenvolvimento Sustentável no 1º Ciclo do Ensino Básico – propostas didácticas no âmbito das ciênciasBefore the characteristics that the nowadays society presents, in which the information seeds grows – without meaning, nevertheless, access to knowledge –, the need of fast but conscious decision making, the urgency of an informed and active civic participation in personal, local and global matters demands a reconstruction, at educational level, of the formation purposes of citizens. Departing from these conjectures, we will present didactical proposals to the elementary school years, developed during the Pedagogical Practice with a 1st grade class (6 years old) and 4th (9 years old), that intend to develop a scientific literacy, lined by a humanistic and cultural science perspective and by the Education for Sustainable Development framework, within an interdisciplinary approach.Moyennant les caractéristiques des sociétés contemporaines, où les sources d’information prolifèrent partout – sans que cela signifie obligatoirement accès à la connaissance -, le besoin de prises de décision rapides mais conscientes, l’urgence d’une participation sociale éclaircie et active dans des questions personnelles, locales et globales, exige une reconstruction, au niveau éducatif, des objectifs de formation des citoyens. En partant de ces présupposés, dans ce texte, nous présenterons un ensemble de propositions didactiques pour l’école primaire, conçues dans le contexte de la formation initiale d’enseignants, avec une classe de 1ère année de scolarité (6 ans) et une autre de 4ème année (9 ans). Ces propositions prétendent développer une littératie scientifique et sont caractérisées par une perspective humanistique et culturelle de science, selon les cadres de référence de l’éducation pour le développement durable, dans une logique interdisciplinaire.Perante as características da actual sociedade, na qual proliferam as fontes de informação – sem que isso, todavia, signifique sempre acesso ao conhecimento –, a necessidade de tomadas de decisão rápidas mas conscientes, a premência de uma participação cívica esclarecida e activa em questões pessoais, locais e globais exige uma reconstrução, ao nível educativo, dos propósitos de formação do cidadão. Partindo destes pressupostos, neste texto, apresentaremos um conjunto de propostas didácticas para o 1º Ciclo do Ensino Básico, elaboradas em contexto de Prática Pedagógica com uma turma do 1º e outra do 4º ano de escolaridade, que pretendem desenvolver a literacia científica, marcadas por uma perspectiva de ciência humanístico-cultural, e de acordo com os quadros referenciais da Educação para o Desenvolvimento Sustentável numa lógica interdisciplinar.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2010-09-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v2i1.4575https://doi.org/10.34624/id.v2i1.4575Indagatio Didactica; Vol 2 No 1 (2010); 5-42Indagatio Didactica; Vol. 2 Núm. 1 (2010); 5-42Indagatio Didactica; Vol. 2 No 1 (2010); 5-42Indagatio Didactica; vol. 2 n.º 1 (2010); 5-421647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4575https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4575/3484Clemente, Mariana R.Vieira, Rui MarquesMartins, Filomenainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:17:03Zoai:proa.ua.pt:article/4575Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:13.934940Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Educação para o Desenvolvimento Sustentável no 1º Ciclo do Ensino Básico – propostas didácticas no âmbito das ciências
title Educação para o Desenvolvimento Sustentável no 1º Ciclo do Ensino Básico – propostas didácticas no âmbito das ciências
spellingShingle Educação para o Desenvolvimento Sustentável no 1º Ciclo do Ensino Básico – propostas didácticas no âmbito das ciências
Clemente, Mariana R.
title_short Educação para o Desenvolvimento Sustentável no 1º Ciclo do Ensino Básico – propostas didácticas no âmbito das ciências
title_full Educação para o Desenvolvimento Sustentável no 1º Ciclo do Ensino Básico – propostas didácticas no âmbito das ciências
title_fullStr Educação para o Desenvolvimento Sustentável no 1º Ciclo do Ensino Básico – propostas didácticas no âmbito das ciências
title_full_unstemmed Educação para o Desenvolvimento Sustentável no 1º Ciclo do Ensino Básico – propostas didácticas no âmbito das ciências
title_sort Educação para o Desenvolvimento Sustentável no 1º Ciclo do Ensino Básico – propostas didácticas no âmbito das ciências
author Clemente, Mariana R.
author_facet Clemente, Mariana R.
Vieira, Rui Marques
Martins, Filomena
author_role author
author2 Vieira, Rui Marques
Martins, Filomena
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Clemente, Mariana R.
Vieira, Rui Marques
Martins, Filomena
description Before the characteristics that the nowadays society presents, in which the information seeds grows – without meaning, nevertheless, access to knowledge –, the need of fast but conscious decision making, the urgency of an informed and active civic participation in personal, local and global matters demands a reconstruction, at educational level, of the formation purposes of citizens. Departing from these conjectures, we will present didactical proposals to the elementary school years, developed during the Pedagogical Practice with a 1st grade class (6 years old) and 4th (9 years old), that intend to develop a scientific literacy, lined by a humanistic and cultural science perspective and by the Education for Sustainable Development framework, within an interdisciplinary approach.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-09-06
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v2i1.4575
https://doi.org/10.34624/id.v2i1.4575
url https://doi.org/10.34624/id.v2i1.4575
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4575
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4575/3484
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 2 No 1 (2010); 5-42
Indagatio Didactica; Vol. 2 Núm. 1 (2010); 5-42
Indagatio Didactica; Vol. 2 No 1 (2010); 5-42
Indagatio Didactica; vol. 2 n.º 1 (2010); 5-42
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133570042691584