Educação para o Desenvolvimento Sustentável no 1º Ciclo do Ensino Básico – propostas didácticas no âmbito das ciências
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v2i1.4575 |
Resumo: | Before the characteristics that the nowadays society presents, in which the information seeds grows – without meaning, nevertheless, access to knowledge –, the need of fast but conscious decision making, the urgency of an informed and active civic participation in personal, local and global matters demands a reconstruction, at educational level, of the formation purposes of citizens. Departing from these conjectures, we will present didactical proposals to the elementary school years, developed during the Pedagogical Practice with a 1st grade class (6 years old) and 4th (9 years old), that intend to develop a scientific literacy, lined by a humanistic and cultural science perspective and by the Education for Sustainable Development framework, within an interdisciplinary approach. |
id |
RCAP_bf0a564531b74bd089ae3a92513cc409 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/4575 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Educação para o Desenvolvimento Sustentável no 1º Ciclo do Ensino Básico – propostas didácticas no âmbito das ciênciasBefore the characteristics that the nowadays society presents, in which the information seeds grows – without meaning, nevertheless, access to knowledge –, the need of fast but conscious decision making, the urgency of an informed and active civic participation in personal, local and global matters demands a reconstruction, at educational level, of the formation purposes of citizens. Departing from these conjectures, we will present didactical proposals to the elementary school years, developed during the Pedagogical Practice with a 1st grade class (6 years old) and 4th (9 years old), that intend to develop a scientific literacy, lined by a humanistic and cultural science perspective and by the Education for Sustainable Development framework, within an interdisciplinary approach.Moyennant les caractéristiques des sociétés contemporaines, où les sources d’information prolifèrent partout – sans que cela signifie obligatoirement accès à la connaissance -, le besoin de prises de décision rapides mais conscientes, l’urgence d’une participation sociale éclaircie et active dans des questions personnelles, locales et globales, exige une reconstruction, au niveau éducatif, des objectifs de formation des citoyens. En partant de ces présupposés, dans ce texte, nous présenterons un ensemble de propositions didactiques pour l’école primaire, conçues dans le contexte de la formation initiale d’enseignants, avec une classe de 1ère année de scolarité (6 ans) et une autre de 4ème année (9 ans). Ces propositions prétendent développer une littératie scientifique et sont caractérisées par une perspective humanistique et culturelle de science, selon les cadres de référence de l’éducation pour le développement durable, dans une logique interdisciplinaire.Perante as características da actual sociedade, na qual proliferam as fontes de informação – sem que isso, todavia, signifique sempre acesso ao conhecimento –, a necessidade de tomadas de decisão rápidas mas conscientes, a premência de uma participação cívica esclarecida e activa em questões pessoais, locais e globais exige uma reconstrução, ao nível educativo, dos propósitos de formação do cidadão. Partindo destes pressupostos, neste texto, apresentaremos um conjunto de propostas didácticas para o 1º Ciclo do Ensino Básico, elaboradas em contexto de Prática Pedagógica com uma turma do 1º e outra do 4º ano de escolaridade, que pretendem desenvolver a literacia científica, marcadas por uma perspectiva de ciência humanístico-cultural, e de acordo com os quadros referenciais da Educação para o Desenvolvimento Sustentável numa lógica interdisciplinar.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2010-09-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v2i1.4575https://doi.org/10.34624/id.v2i1.4575Indagatio Didactica; Vol 2 No 1 (2010); 5-42Indagatio Didactica; Vol. 2 Núm. 1 (2010); 5-42Indagatio Didactica; Vol. 2 No 1 (2010); 5-42Indagatio Didactica; vol. 2 n.º 1 (2010); 5-421647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4575https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4575/3484Clemente, Mariana R.Vieira, Rui MarquesMartins, Filomenainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:17:03Zoai:proa.ua.pt:article/4575Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:13.934940Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação para o Desenvolvimento Sustentável no 1º Ciclo do Ensino Básico – propostas didácticas no âmbito das ciências |
title |
Educação para o Desenvolvimento Sustentável no 1º Ciclo do Ensino Básico – propostas didácticas no âmbito das ciências |
spellingShingle |
Educação para o Desenvolvimento Sustentável no 1º Ciclo do Ensino Básico – propostas didácticas no âmbito das ciências Clemente, Mariana R. |
title_short |
Educação para o Desenvolvimento Sustentável no 1º Ciclo do Ensino Básico – propostas didácticas no âmbito das ciências |
title_full |
Educação para o Desenvolvimento Sustentável no 1º Ciclo do Ensino Básico – propostas didácticas no âmbito das ciências |
title_fullStr |
Educação para o Desenvolvimento Sustentável no 1º Ciclo do Ensino Básico – propostas didácticas no âmbito das ciências |
title_full_unstemmed |
Educação para o Desenvolvimento Sustentável no 1º Ciclo do Ensino Básico – propostas didácticas no âmbito das ciências |
title_sort |
Educação para o Desenvolvimento Sustentável no 1º Ciclo do Ensino Básico – propostas didácticas no âmbito das ciências |
author |
Clemente, Mariana R. |
author_facet |
Clemente, Mariana R. Vieira, Rui Marques Martins, Filomena |
author_role |
author |
author2 |
Vieira, Rui Marques Martins, Filomena |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Clemente, Mariana R. Vieira, Rui Marques Martins, Filomena |
description |
Before the characteristics that the nowadays society presents, in which the information seeds grows – without meaning, nevertheless, access to knowledge –, the need of fast but conscious decision making, the urgency of an informed and active civic participation in personal, local and global matters demands a reconstruction, at educational level, of the formation purposes of citizens. Departing from these conjectures, we will present didactical proposals to the elementary school years, developed during the Pedagogical Practice with a 1st grade class (6 years old) and 4th (9 years old), that intend to develop a scientific literacy, lined by a humanistic and cultural science perspective and by the Education for Sustainable Development framework, within an interdisciplinary approach. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-09-06 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v2i1.4575 https://doi.org/10.34624/id.v2i1.4575 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v2i1.4575 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4575 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4575/3484 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 2 No 1 (2010); 5-42 Indagatio Didactica; Vol. 2 Núm. 1 (2010); 5-42 Indagatio Didactica; Vol. 2 No 1 (2010); 5-42 Indagatio Didactica; vol. 2 n.º 1 (2010); 5-42 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133570042691584 |