As causas eficiente e final do poder espiritual na visão de D. Frei Álvaro Pais
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34632/humanisticaeteologia.2010.8463 |
Resumo: | Abstract: in this study, based in the main political works of D. Fr. AlvarusPelagius O. Min. (c. 1270- c.1350) we analyze his conception on the origin orefficient cause of the spiritual power and, also, his thought about the finality orfinal cause of the mentioned power. Referring to the first topic, the Bishop of Silveswants principally refutes some Marsilius of Padua’s thesis contained in theSecond Dictio of his Defensor Pacis, completely different of the theology of thecatholic priesthood and their hierarchic degrees and the Peter’s Primacy. Withthis purpose, ad litteram, he bases, between other sources, specially, in James’of Viterbo OSA De regimine christiano (1301). Concerning the finality of thespiritual power, on the one hand, Alvarus supports the Church’s traditionalthought about this matter and, the other hand, by consequence, as member anddefender of the hierocratic thought, he defends the thesis according which, inthe Societas Christiana, the priests, the bishops and, principally, the RomanPontiff hold the most important position concerning the secular rulers. |
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As causas eficiente e final do poder espiritual na visão de D. Frei Álvaro PaisAbstract: in this study, based in the main political works of D. Fr. AlvarusPelagius O. Min. (c. 1270- c.1350) we analyze his conception on the origin orefficient cause of the spiritual power and, also, his thought about the finality orfinal cause of the mentioned power. Referring to the first topic, the Bishop of Silveswants principally refutes some Marsilius of Padua’s thesis contained in theSecond Dictio of his Defensor Pacis, completely different of the theology of thecatholic priesthood and their hierarchic degrees and the Peter’s Primacy. Withthis purpose, ad litteram, he bases, between other sources, specially, in James’of Viterbo OSA De regimine christiano (1301). Concerning the finality of thespiritual power, on the one hand, Alvarus supports the Church’s traditionalthought about this matter and, the other hand, by consequence, as member anddefender of the hierocratic thought, he defends the thesis according which, inthe Societas Christiana, the priests, the bishops and, principally, the RomanPontiff hold the most important position concerning the secular rulers.Neste estudo, com base nos principais escritos políticos de D. FreiÁlvaro Pais O. Min. (c. 1270- c.1350) analisamos sua concepção a respeito daorigem ou causa eficiente do poder espiritual e, igualmente, seu pensamentono tocante à finalidade ou causa final do referido poder. Quanto ao primeirotópico, o Bispo de Silves quer principalmente refutar algumas das teses deMarsílio de Pádua contidas na 2ª Parte do seu Defensor da Paz, completamenteopostas à teologia do sacerdócio católico e seus graus hierárquicos e à doPrimado Petrino. Para tanto, quase literalmente, haure-se, entre outras fontes,particularmente no De regimine christiano (1301) de Tiago de Viterbo OSA.Com respeito à finalidade do poder sacerdotal, de um lado, Álvaro sustenta adoutrina tradicional da Igreja a seu respeito e, de outro, em conseqüência, comopartidário da hierocracia, defende a tese de que na, Societas Christiana, osdetentores do poder espiritual, particularmente o Sumo Pontífice, ocupam umaposição mais eminente em relação aos governantes seculares.Universidade Católica Portuguesa2010-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/humanisticaeteologia.2010.8463https://doi.org/10.34632/humanisticaeteologia.2010.8463Humanística e Teologia; v. 31 n. 1 (2010): Raízes e identidade do sacerdócio presbiterial; 193-2270870-080X10.34632/humanisticaeteologia.2010.31.1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/humanisticaeteologia/article/view/8463https://revistas.ucp.pt/index.php/humanisticaeteologia/article/view/8463/9297Direitos de Autor (c) 2010 José Antônio de C. R. de Souzahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, José Antônio de C. R. de2023-10-03T15:42:18Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/8463Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:32:27.817797Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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