A consulta telefónica como intervenção de enfermagem ao doente e família com dor crónica, numa unidade de dor
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
DOI: | 10.56732/pensarenf.v14i1.37 |
Texto Completo: | https://doi.org/10.56732/pensarenf.v14i1.37 |
Resumo: | The telephone communication emerges as an approach resource and quality of care to the patient/family by the health team, in a subjective area like pain relief and chronic pain control. The aim was to understand the implicit caring process of telephone consultation to the patient/family with chronic pain in the Pain Unit of Hospital Garcia de Orta in order to enhance new promoting measures of decision-making of the health team. The study methodology exhibits the characteristics of a case study. The data were obtained through the analysis of records of telephone consultations, participant observation and formal interviews with 4 nurses, 103 patients and relatives, and informal interviews to 3 doctors. The results allow knowing the level of satisfaction of patients and families as well as to know the main intentions which lead them to call the Pain Unit: the management of the therapeutic regimen and the problems arising from disease or therapy. We conclude that the telephone consultation is mentioned as a very important resource to the patient/family, being emphasized the requirement inherent to the process of care in a kind of non face-to-face interaction. This requirement is located in the articulation of virtual information circuit between the patient, the nurse and doctor and the feedback to the patient. |
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A consulta telefónica como intervenção de enfermagem ao doente e família com dor crónica, numa unidade de dorhealth communicationtelephone consultationchronic paincontinuity of carenursing interventioncomunicação em saúdeconsulta telefónicacontinuidade de cuidadosdor crónicaintervenção em enfermagemThe telephone communication emerges as an approach resource and quality of care to the patient/family by the health team, in a subjective area like pain relief and chronic pain control. The aim was to understand the implicit caring process of telephone consultation to the patient/family with chronic pain in the Pain Unit of Hospital Garcia de Orta in order to enhance new promoting measures of decision-making of the health team. The study methodology exhibits the characteristics of a case study. The data were obtained through the analysis of records of telephone consultations, participant observation and formal interviews with 4 nurses, 103 patients and relatives, and informal interviews to 3 doctors. The results allow knowing the level of satisfaction of patients and families as well as to know the main intentions which lead them to call the Pain Unit: the management of the therapeutic regimen and the problems arising from disease or therapy. We conclude that the telephone consultation is mentioned as a very important resource to the patient/family, being emphasized the requirement inherent to the process of care in a kind of non face-to-face interaction. This requirement is located in the articulation of virtual information circuit between the patient, the nurse and doctor and the feedback to the patient.A comunicação por telefone surge como recurso de aproximação e qualidade de atendimento ao doente/família pela equipa de saúde, numa área subjectiva como é o alívio do sofrimento e controlo da dor crónica. O objectivo do estudo foi compreender o processo de cuidados implícito na consulta telefónica ao doente/família com dor crónica na Unidade Dor, do Hospital Garcia de Orta com vista a incrementar novas medidas favorecedoras da tomada de decisão da equipa de saúde. A metodologia do estudo reveste-se das características de estudo de caso. Os dados obtiveram-se através de análise de registos das consultas telefónicas, observação participante e entrevistas formais às 4 enfermeiras, 103 doentes e familiares, e informais a 3 médicos. Os resultados obtidos permitem conhecer o nível de satisfação dos doentes e famílias bem como os principais motivos que impulsionam os doentes a telefonar para a Unidade de Dor que são: a gestão do regime terapêutico e os problemas decorrentes da doença ou da terapêutica. Conclui-se que a consulta telefónica é referida como um recurso importante para o doente/família, sendo salientado o nível de exigência intrínseco ao processo de cuidados num tipo de interacção não presencial. Esta exigência situa-se na articulação do circuito informativo virtual entre o doente, a enfermeira e o médico e o retorno da informação ao doente. * Artigo baseado na dissertação de mestrado em Comunicação em Saúde da Universidade Aberta em 2010.Escola Superior de Enfermagem de Lisboa - ESEL/ CIDNUR2010-07-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.56732/pensarenf.v14i1.37https://doi.org/10.56732/pensarenf.v14i1.37Pensar Enfermagem ; Vol. 14 No. 1 (2010): Revista Científica Pensar Enfermagem; 39-57Pensar Enfermagem ; Vol. 14 N.º 1 (2010): Revista Científica Pensar Enfermagem; 39-571647-55260873-890410.56732/pensarenf.v14i1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://pensarenfermagem.esel.pt/index.php/esel/article/view/37https://pensarenfermagem.esel.pt/index.php/esel/article/view/37/34Martins, MadalenaPereira Lopes, Maria dos Anjosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-26T10:37:50Zoai:pensarenfermagem.esel.pt:article/37Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:31:07.558383Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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