Data visualisation in software supporting qualitative analysis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Luiz Rafael dos Santos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Linhares, Ronaldo Nunes, Costa, António Pedro, Souza, Fernanda Santiago do Carmo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10773/34881
Resumo: This text results from research developed in the Postgraduate Program in Education at the Tiradentes University (Unit), in partnership with the University of Aveiro, Portugal, in 2019 and 2020. The objective sought to describe how the Visualization of Data (VD) is represented in the analysis of qualitative data with the support of Qualitative Data Analysis Software (QDAS). To achieve this objective, we reached the inclusion/exclusion criteria. Seven software frequently used today, trying to understand the most frequent representations of HV in QDAS, their structuring, and how they can contribute to the phases of organisation and analysis in a scenario that can vary from small to large amounts of data. The results show that the QDAS can help the researcher visualise the qualitative data analysed with transparency through data visualisation representations that stood out in tables, charts, maps, and representations with movements. During the analysis, it was also observed that each software offers representations in different ways. The type of user/researcher interaction with the generated representations has been an exclusive phenomenon of digital technologies, which visually improves how scientific production knowledge can better circulate knowledge production.
id RCAP_c12c18b9862390c7a7ce2b9642e28c7c
oai_identifier_str oai:ria.ua.pt:10773/34881
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Data visualisation in software supporting qualitative analysisQDASCAQDASGraphical representationsQualitative researchDigital technologyScientific productionThis text results from research developed in the Postgraduate Program in Education at the Tiradentes University (Unit), in partnership with the University of Aveiro, Portugal, in 2019 and 2020. The objective sought to describe how the Visualization of Data (VD) is represented in the analysis of qualitative data with the support of Qualitative Data Analysis Software (QDAS). To achieve this objective, we reached the inclusion/exclusion criteria. Seven software frequently used today, trying to understand the most frequent representations of HV in QDAS, their structuring, and how they can contribute to the phases of organisation and analysis in a scenario that can vary from small to large amounts of data. The results show that the QDAS can help the researcher visualise the qualitative data analysed with transparency through data visualisation representations that stood out in tables, charts, maps, and representations with movements. During the analysis, it was also observed that each software offers representations in different ways. The type of user/researcher interaction with the generated representations has been an exclusive phenomenon of digital technologies, which visually improves how scientific production knowledge can better circulate knowledge production.Esse texto é resultado de uma pesquisa desenvolvida no programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Tiradentes (Unit), em parceria com a Universidade de Aveiro, Portugal, no ano de 2019 e 2020. O objetivo buscou descrever como a Visualização de Dados (VD) é representada na análise de dados qualitativos com o apoio de Qualitative Data Analysis Software (QDAS). Para alcançar este objetivo chegamos, por meio de critérios de inclusão/exclusão a 7 (sete) softwares frequentemente utilizados na atualidade, buscando compreender quais são as representações de VD mais frequentes em QDAS, a sua estruturação e como podem contribuir para as fases de organização e análise, em um cenário que pode variar de pequenas a grandes quantidades de dados. Os resultados apontam que os QDAS são uma possibilidade de apoio ao pesquisador para visualizar os dados qualitativos analisados com transparência, por meio de representações de Visualização de Dados que se destacaram em table, charts, mapas, e representações com movimentos. Também foi observado durante as analyses, que cada software oferta representações de maneiras distintas, e que o tipo de interação do usuário/pesquisador com as representações geradas, vem sendo um fenômeno exclusivo das tecnologias digitais, que busca aprimorar visualmente a forma pela qual a produção científica pode melhor circular a produção de conhecimento.Este texto es el resultado de una investigación desarrollada en el Programa de Posgrado en Educación de la Universidad Tiradentes (Unidad), en colaboración con la Universidad de Aveiro, Portugal, en los años 2019 y 2020. El objetivo buscaba describir cómo la Visualización de Los datos (VD) se representan en el análisis de datos cualitativos con el apoyo del software de análisis de datos cualitativos (QDAS). Para lograr este objetivo, alcanzamos, a través de criterios de inclusión/exclusión, 7 (siete) softwares de uso frecuente en la actualidad, tratando de comprender cuáles son las representaciones más frecuentes de HV en QDAS, su estructuración y cómo pueden contribuir a las fases de organización y análisis, en un escenario que puede variar de pequeñas a grandes cantidades de datos. Los resultados muestran que las QDAS son una posibilidad de apoyar al investigador a visualizar los datos cualitativos analizados con transparencia, a través de representaciones de Visualización de Datos que se destacaron en tablas, gráficos, mapas y representaciones con movimientos. También se observó durante los análisis, que cada software ofrece representaciones de diferentes formas, y que el tipo de interacción usuario/investigador con las representaciones generadas, ha sido un fenómeno exclusivo de las tecnologías digitales, que busca mejorar visualmente la forma en que la producción el conocimiento científico puede hacer circular mejor la producción de conocimiento.UEM2022-10-06T13:34:06Z2021-12-16T00:00:00Z2021-12-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10773/34881eng10.4025/actascieduc.v44i1.52857Andrade, Luiz Rafael dos SantosLinhares, Ronaldo NunesCosta, António PedroSouza, Fernanda Santiago do Carmoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-02-22T12:06:16Zoai:ria.ua.pt:10773/34881Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T03:05:40.775589Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Data visualisation in software supporting qualitative analysis
title Data visualisation in software supporting qualitative analysis
spellingShingle Data visualisation in software supporting qualitative analysis
Andrade, Luiz Rafael dos Santos
QDAS
CAQDAS
Graphical representations
Qualitative research
Digital technology
Scientific production
title_short Data visualisation in software supporting qualitative analysis
title_full Data visualisation in software supporting qualitative analysis
title_fullStr Data visualisation in software supporting qualitative analysis
title_full_unstemmed Data visualisation in software supporting qualitative analysis
title_sort Data visualisation in software supporting qualitative analysis
author Andrade, Luiz Rafael dos Santos
author_facet Andrade, Luiz Rafael dos Santos
Linhares, Ronaldo Nunes
Costa, António Pedro
Souza, Fernanda Santiago do Carmo
author_role author
author2 Linhares, Ronaldo Nunes
Costa, António Pedro
Souza, Fernanda Santiago do Carmo
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Luiz Rafael dos Santos
Linhares, Ronaldo Nunes
Costa, António Pedro
Souza, Fernanda Santiago do Carmo
dc.subject.por.fl_str_mv QDAS
CAQDAS
Graphical representations
Qualitative research
Digital technology
Scientific production
topic QDAS
CAQDAS
Graphical representations
Qualitative research
Digital technology
Scientific production
description This text results from research developed in the Postgraduate Program in Education at the Tiradentes University (Unit), in partnership with the University of Aveiro, Portugal, in 2019 and 2020. The objective sought to describe how the Visualization of Data (VD) is represented in the analysis of qualitative data with the support of Qualitative Data Analysis Software (QDAS). To achieve this objective, we reached the inclusion/exclusion criteria. Seven software frequently used today, trying to understand the most frequent representations of HV in QDAS, their structuring, and how they can contribute to the phases of organisation and analysis in a scenario that can vary from small to large amounts of data. The results show that the QDAS can help the researcher visualise the qualitative data analysed with transparency through data visualisation representations that stood out in tables, charts, maps, and representations with movements. During the analysis, it was also observed that each software offers representations in different ways. The type of user/researcher interaction with the generated representations has been an exclusive phenomenon of digital technologies, which visually improves how scientific production knowledge can better circulate knowledge production.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-16T00:00:00Z
2021-12-16
2022-10-06T13:34:06Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10773/34881
url http://hdl.handle.net/10773/34881
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv 10.4025/actascieduc.v44i1.52857
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UEM
publisher.none.fl_str_mv UEM
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137711950397440