Plan with students in grades 3 and 4 – contribution to the development of number sense

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fonseca, Lina
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Leal, Sandra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11161
Resumo: Involving students from the primary school in mathematical tasks that interest them and contribute to develop their number sense, allied to procedural fluency, but also to the conceptual understanding, is a constant challenge for teachers. In this study, we wanted to know how to develop the planning competence of students of the 3rd and 4th years of schooling. According to the problem under study, we follow a qualitative methodology and design a case study.The results showed that students deepened their number sense, developed the ability to communicate and arguing, and perceived difficulties in making decisions.
id RCAP_c14446c3bf1566f62e2fb463e924940a
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/11161
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Plan with students in grades 3 and 4 – contribution to the development of number sensePlanear com alunos do 3.º e 4.º anos de escolaridade – contributo para o desenvolvimento do sentido de númeroInvolving students from the primary school in mathematical tasks that interest them and contribute to develop their number sense, allied to procedural fluency, but also to the conceptual understanding, is a constant challenge for teachers. In this study, we wanted to know how to develop the planning competence of students of the 3rd and 4th years of schooling. According to the problem under study, we follow a qualitative methodology and design a case study.The results showed that students deepened their number sense, developed the ability to communicate and arguing, and perceived difficulties in making decisions.Envolver alumnos del primer ciclo de la Enseñanza Básica en tareas matemáticas que los interesen y contribuyan a desarrollar su sentido del número, aliado a la fluencia procedimental,  pero también a la comprensión conceptual, es un desafío para los maestros. En este estudio se pretendía saber cómo desarrollar la competencia de planear de alumnos de los 3º y 4º años. Atendiendo al problema se siguió una metodología cualitativa y se diseñó un estudio de caso. Los resultados mostraron que los alumnos profundizaron el sentido del número, desarrollaron la capacidad de comunicar y argumentar, habiendo percibido las dificultades en tomar decisiones.Envolver alunos do 1.º ciclo do Ensino Básico em tarefas matemáticas que os interessem e contribuam para desenvolver o seu sentido de número, aliado à fluência procedimental, mas também à compreensão dos conceitos, é um desafio constante para os professores. Neste estudo pretendeu saber-se como desenvolver a competência de planear de alunos do 3.º e 4.º anos de escolaridade. Atendendo ao problema em estudo seguiu-se uma metodologia qualitativa e desenhou-se um estudo de caso. Os resultados mostraram que os alunos aprofundaram o sentido de número, desenvolveram a capacidade de comunicar e argumentar, tendo percebido as dificuldades em tomar decisões.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2018-12-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v10i4.11161https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11161Indagatio Didactica; Vol 10 No 4 (2018); 95-105Indagatio Didactica; Vol. 10 Núm. 4 (2018); 95-105Indagatio Didactica; Vol. 10 No 4 (2018); 95-105Indagatio Didactica; vol. 10 n.º 4 (2018); 95-1051647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11161https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11161/7279Fonseca, LinaLeal, Sandrainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:18:11Zoai:proa.ua.pt:article/11161Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:21.416411Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Plan with students in grades 3 and 4 – contribution to the development of number sense
Planear com alunos do 3.º e 4.º anos de escolaridade – contributo para o desenvolvimento do sentido de número
title Plan with students in grades 3 and 4 – contribution to the development of number sense
spellingShingle Plan with students in grades 3 and 4 – contribution to the development of number sense
Fonseca, Lina
title_short Plan with students in grades 3 and 4 – contribution to the development of number sense
title_full Plan with students in grades 3 and 4 – contribution to the development of number sense
title_fullStr Plan with students in grades 3 and 4 – contribution to the development of number sense
title_full_unstemmed Plan with students in grades 3 and 4 – contribution to the development of number sense
title_sort Plan with students in grades 3 and 4 – contribution to the development of number sense
author Fonseca, Lina
author_facet Fonseca, Lina
Leal, Sandra
author_role author
author2 Leal, Sandra
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fonseca, Lina
Leal, Sandra
description Involving students from the primary school in mathematical tasks that interest them and contribute to develop their number sense, allied to procedural fluency, but also to the conceptual understanding, is a constant challenge for teachers. In this study, we wanted to know how to develop the planning competence of students of the 3rd and 4th years of schooling. According to the problem under study, we follow a qualitative methodology and design a case study.The results showed that students deepened their number sense, developed the ability to communicate and arguing, and perceived difficulties in making decisions.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-13
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11161
https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11161
url https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11161
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11161
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11161/7279
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 10 No 4 (2018); 95-105
Indagatio Didactica; Vol. 10 Núm. 4 (2018); 95-105
Indagatio Didactica; Vol. 10 No 4 (2018); 95-105
Indagatio Didactica; vol. 10 n.º 4 (2018); 95-105
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133571453026304