Plan with students in grades 3 and 4 – contribution to the development of number sense
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11161 |
Resumo: | Involving students from the primary school in mathematical tasks that interest them and contribute to develop their number sense, allied to procedural fluency, but also to the conceptual understanding, is a constant challenge for teachers. In this study, we wanted to know how to develop the planning competence of students of the 3rd and 4th years of schooling. According to the problem under study, we follow a qualitative methodology and design a case study.The results showed that students deepened their number sense, developed the ability to communicate and arguing, and perceived difficulties in making decisions. |
id |
RCAP_c14446c3bf1566f62e2fb463e924940a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/11161 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Plan with students in grades 3 and 4 – contribution to the development of number sensePlanear com alunos do 3.º e 4.º anos de escolaridade – contributo para o desenvolvimento do sentido de númeroInvolving students from the primary school in mathematical tasks that interest them and contribute to develop their number sense, allied to procedural fluency, but also to the conceptual understanding, is a constant challenge for teachers. In this study, we wanted to know how to develop the planning competence of students of the 3rd and 4th years of schooling. According to the problem under study, we follow a qualitative methodology and design a case study.The results showed that students deepened their number sense, developed the ability to communicate and arguing, and perceived difficulties in making decisions.Envolver alumnos del primer ciclo de la Enseñanza Básica en tareas matemáticas que los interesen y contribuyan a desarrollar su sentido del número, aliado a la fluencia procedimental, pero también a la comprensión conceptual, es un desafío para los maestros. En este estudio se pretendía saber cómo desarrollar la competencia de planear de alumnos de los 3º y 4º años. Atendiendo al problema se siguió una metodología cualitativa y se diseñó un estudio de caso. Los resultados mostraron que los alumnos profundizaron el sentido del número, desarrollaron la capacidad de comunicar y argumentar, habiendo percibido las dificultades en tomar decisiones.Envolver alunos do 1.º ciclo do Ensino Básico em tarefas matemáticas que os interessem e contribuam para desenvolver o seu sentido de número, aliado à fluência procedimental, mas também à compreensão dos conceitos, é um desafio constante para os professores. Neste estudo pretendeu saber-se como desenvolver a competência de planear de alunos do 3.º e 4.º anos de escolaridade. Atendendo ao problema em estudo seguiu-se uma metodologia qualitativa e desenhou-se um estudo de caso. Os resultados mostraram que os alunos aprofundaram o sentido de número, desenvolveram a capacidade de comunicar e argumentar, tendo percebido as dificuldades em tomar decisões.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2018-12-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v10i4.11161https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11161Indagatio Didactica; Vol 10 No 4 (2018); 95-105Indagatio Didactica; Vol. 10 Núm. 4 (2018); 95-105Indagatio Didactica; Vol. 10 No 4 (2018); 95-105Indagatio Didactica; vol. 10 n.º 4 (2018); 95-1051647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11161https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11161/7279Fonseca, LinaLeal, Sandrainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:18:11Zoai:proa.ua.pt:article/11161Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:21.416411Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Plan with students in grades 3 and 4 – contribution to the development of number sense Planear com alunos do 3.º e 4.º anos de escolaridade – contributo para o desenvolvimento do sentido de número |
title |
Plan with students in grades 3 and 4 – contribution to the development of number sense |
spellingShingle |
Plan with students in grades 3 and 4 – contribution to the development of number sense Fonseca, Lina |
title_short |
Plan with students in grades 3 and 4 – contribution to the development of number sense |
title_full |
Plan with students in grades 3 and 4 – contribution to the development of number sense |
title_fullStr |
Plan with students in grades 3 and 4 – contribution to the development of number sense |
title_full_unstemmed |
Plan with students in grades 3 and 4 – contribution to the development of number sense |
title_sort |
Plan with students in grades 3 and 4 – contribution to the development of number sense |
author |
Fonseca, Lina |
author_facet |
Fonseca, Lina Leal, Sandra |
author_role |
author |
author2 |
Leal, Sandra |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fonseca, Lina Leal, Sandra |
description |
Involving students from the primary school in mathematical tasks that interest them and contribute to develop their number sense, allied to procedural fluency, but also to the conceptual understanding, is a constant challenge for teachers. In this study, we wanted to know how to develop the planning competence of students of the 3rd and 4th years of schooling. According to the problem under study, we follow a qualitative methodology and design a case study.The results showed that students deepened their number sense, developed the ability to communicate and arguing, and perceived difficulties in making decisions. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-13 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11161 https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11161 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11161 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11161 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11161/7279 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 10 No 4 (2018); 95-105 Indagatio Didactica; Vol. 10 Núm. 4 (2018); 95-105 Indagatio Didactica; Vol. 10 No 4 (2018); 95-105 Indagatio Didactica; vol. 10 n.º 4 (2018); 95-105 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133571453026304 |