The Taliban, the Bamiyan and Us: the Islamic Other

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Goody, Jack
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.31447/AS00032573.2005173.03
Resumo: This article addresses current Western representations of Islam, taking as its point of reference the Taliban's destruction of the giant Buddhas in Bamiyan, Afghanistan. The author places this event, which has been seen as proof of that movement's extremist fanaticism, in the context of attitudes condemning images in several religions - Judaism, Protestant Christianity, Buddhism itself, African religions - and in secular puritan ideologies such as those which led to the vandalism during the French Revolution. The author shows how this act, far from being something exceptional and characteristic of Islamites, belongs to a set of iconoclastic puritanical attitudes which feature in the history of many societies, including Western society.
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spelling The Taliban, the Bamiyan and Us: the Islamic Other.Os Taliban, Bamiyan e Nós: o Outro islâmicoIslãorepresentações ocidentaisreligiõesIslamWestern representationsreligions.This article addresses current Western representations of Islam, taking as its point of reference the Taliban's destruction of the giant Buddhas in Bamiyan, Afghanistan. The author places this event, which has been seen as proof of that movement's extremist fanaticism, in the context of attitudes condemning images in several religions - Judaism, Protestant Christianity, Buddhism itself, African religions - and in secular puritan ideologies such as those which led to the vandalism during the French Revolution. The author shows how this act, far from being something exceptional and characteristic of Islamites, belongs to a set of iconoclastic puritanical attitudes which feature in the history of many societies, including Western society..Partindo da destruição dos budas de Bamiyan levada a cabo pelos Taliban, o autor discute as representações ocidentais sobre o Islão que remetem para uma alteridade irredutível e mostra que a condenação da representação figurativa existiu sob forma extrema em várias religiões - Judaísmo, Cristianismo protestante, o próprio Budismo, religiões africanas - ou em ideologias laicas puritanas, como as que levaram ao vandalismo no contexto da Revolução Francesa. Longe de ser algo de excepcional e próprio de islamitas, a destruição das estátuas de Buda insere-se num conjunto de atitudes puritanas iconoclastas que têm acompanhado a história de um grande número de sociedades, incluindo a ocidental.Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa2005-03-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.31447/AS00032573.2005173.03https://doi.org/10.31447/AS00032573.2005173.03Análise Social; Vol. 39 N.º 173 (2005): Europa e Islão; 769-7802182-29990003-2573reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/35253https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/35253/24479Direitos de Autor (c) 2005 Análise Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessGoody, Jack2024-04-06T05:33:25Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/35253Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openairemluisa.alvim@gmail.comopendoar:71602024-04-06T05:33:25Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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