From discontent to aesthetic action: In the creation of the performance “Eis o Homem”
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.21814/diacritica.5107 |
Resumo: | This paper addresses some initial premises and conceptual developments that emerged from the process of devising and presenting the theatre performance “Eis o Homem”. Based on materials for reflection, which were gathered, construed and consulted throughout the main stages of the creative process, we aim to unveil philosophical, critical, political, and epistemological possibilities inherent to theatrical creation. We seek to contribute to the ongoing discussion on suitable approaches to creating a theatrical aesthetic object in the framing of academic research. |
id |
RCAP_c1971828886ec905946bb55386f2a42d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:journals.uminho.pt:article/5107 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
From discontent to aesthetic action: In the creation of the performance “Eis o Homem”Do descontentamento à ação estética: na criação do espetáculo “Eis o Homem”TeatroArtes perfomativasInvestigação artísticaTransformaçãoPerformance-enquanto-investigaçãoTheatrePerformative artsArtistic ResearchTransformationPerformance-as-ResearchThis paper addresses some initial premises and conceptual developments that emerged from the process of devising and presenting the theatre performance “Eis o Homem”. Based on materials for reflection, which were gathered, construed and consulted throughout the main stages of the creative process, we aim to unveil philosophical, critical, political, and epistemological possibilities inherent to theatrical creation. We seek to contribute to the ongoing discussion on suitable approaches to creating a theatrical aesthetic object in the framing of academic research.Este texto aborda algumas das premissas iniciais e desenvolvimentos conceptuais que decorreram do processo de construção e apresentação do espetáculo “Eis o Homem”. Partindo de materiais de reflexão que foram reunidos, construídos e consultados ao longo das principais fases do processo de criação, este texto procura explicitar possibilidades filosóficas, críticas, políticas e epistemológicas inerentes ao trabalho de criação teatral, assim como contribuir para a discussão corrente acerca de formas adequadas de enquadrar estes objetos estéticos sob o ponto de vista da investigação académica.CEHUM2022-12-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.21814/diacritica.5107https://doi.org/10.21814/diacritica.5107Diacrítica; Vol. 36 N.º 3 (2022): Correspondências; 223-236Diacrítica; Vol. 36 No. 3 (2022): Correspondence; 223-2362183-91740870-8967reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5107https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5107/5690Direitos de Autor (c) 2023 José Eduardo Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, José Eduardo2023-08-11T07:45:22Zoai:journals.uminho.pt:article/5107Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:02:42.818947Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
From discontent to aesthetic action: In the creation of the performance “Eis o Homem” Do descontentamento à ação estética: na criação do espetáculo “Eis o Homem” |
title |
From discontent to aesthetic action: In the creation of the performance “Eis o Homem” |
spellingShingle |
From discontent to aesthetic action: In the creation of the performance “Eis o Homem” Silva, José Eduardo Teatro Artes perfomativas Investigação artística Transformação Performance-enquanto-investigação Theatre Performative arts Artistic Research Transformation Performance-as-Research |
title_short |
From discontent to aesthetic action: In the creation of the performance “Eis o Homem” |
title_full |
From discontent to aesthetic action: In the creation of the performance “Eis o Homem” |
title_fullStr |
From discontent to aesthetic action: In the creation of the performance “Eis o Homem” |
title_full_unstemmed |
From discontent to aesthetic action: In the creation of the performance “Eis o Homem” |
title_sort |
From discontent to aesthetic action: In the creation of the performance “Eis o Homem” |
author |
Silva, José Eduardo |
author_facet |
Silva, José Eduardo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, José Eduardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teatro Artes perfomativas Investigação artística Transformação Performance-enquanto-investigação Theatre Performative arts Artistic Research Transformation Performance-as-Research |
topic |
Teatro Artes perfomativas Investigação artística Transformação Performance-enquanto-investigação Theatre Performative arts Artistic Research Transformation Performance-as-Research |
description |
This paper addresses some initial premises and conceptual developments that emerged from the process of devising and presenting the theatre performance “Eis o Homem”. Based on materials for reflection, which were gathered, construed and consulted throughout the main stages of the creative process, we aim to unveil philosophical, critical, political, and epistemological possibilities inherent to theatrical creation. We seek to contribute to the ongoing discussion on suitable approaches to creating a theatrical aesthetic object in the framing of academic research. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-28 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.21814/diacritica.5107 https://doi.org/10.21814/diacritica.5107 |
url |
https://doi.org/10.21814/diacritica.5107 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5107 https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5107/5690 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 José Eduardo Silva info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 José Eduardo Silva |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CEHUM |
publisher.none.fl_str_mv |
CEHUM |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diacrítica; Vol. 36 N.º 3 (2022): Correspondências; 223-236 Diacrítica; Vol. 36 No. 3 (2022): Correspondence; 223-236 2183-9174 0870-8967 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799131692195119104 |