Preserving contemporary painting: monochrome art and the flat colour surface

Bibliographic Details
Main Author: Pacheco, Rosario Llamas
Publication Date: 2011
Other Authors: Selvi, Eva Chico
Format: Article
Language: spa
Source: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Download full: https://doi.org/10.34618/ecr.3.3104
Summary: This investigation intends to present the specific problem that occurs in monochromaticart. It also is meant to address the difficulty in its conservation and restoration.Monochromatic Art is a delicate art since its creation. The aesthetic pleasure of mattesurfaces and the rough, unvarnished finishes are characteristic in converting thesemonochromatic pictures into rather fragile pieces.Due to this, the majority of deterioration will appear on the pictorial surface and this willaffect the overall appearance of the piece. Therefore, the restoration process could modifythe surfaces. That returns us to the principle conflict of monochromatic art: the easydeterioration of the artistic concept.
id RCAP_c286c11f80ebbc713c7f363df35e2a7f
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7826
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Preserving contemporary painting: monochrome art and the flat colour surfaceConservar la pintura contemporánea: el arte monocromo y de superficie plana de colorConservando a pintura contemporânea: a arte monocromática e a superfície plana de corThis investigation intends to present the specific problem that occurs in monochromaticart. It also is meant to address the difficulty in its conservation and restoration.Monochromatic Art is a delicate art since its creation. The aesthetic pleasure of mattesurfaces and the rough, unvarnished finishes are characteristic in converting thesemonochromatic pictures into rather fragile pieces.Due to this, the majority of deterioration will appear on the pictorial surface and this willaffect the overall appearance of the piece. Therefore, the restoration process could modifythe surfaces. That returns us to the principle conflict of monochromatic art: the easydeterioration of the artistic concept.Este estudio pretende incidir en la problemática específica que plantea el arte monocromo y la complejidad que implica su conservación y restauración. El arte monocromo es un arte delicado desde su creación. El gusto por los acabados mates, las superficies sin preparar, la ausencia de barniz protector, convierten a la mayoría de las obras monocromas en obras extremadamente frágiles. Esto plantea una problemática específica, ya que la mayoría de los deterioros que se produzcan se van a localizar en la superficie pictórica y por lo tanto afectarán a la apariencia de la obra. Asimismo, el proceso de restauración podría conllevar la modificación de las superficies, lo que nos devuelve al principal conflicto con el arte monocromo: el fácil deterioro del concepto artístico.Este estudo tem como objetivo apresentar os problemas específicos colocados pela arte monocromática a complexidade de questões relacionada com a sua conservação e restauro. Arte monocromática é uma arte delicada desde sua criação. O gosto por acabados foscos, superfícies não preparadas e até a falta de verniz de protecção, imprimem aos trabalhos monocromáticos uma maior fragilidade. Isto representa um problema específico, uma vez que a maioria dos danos ocorrem na superfície pictórica, afectando por isso a aparência do trabalho. Além disso, o processo de restauro pode modificar as superfícies, que nos conduz ao principal conflito da arte monocromática: o da deterioração do conceito artístico.Universidade Católica Portuguesa2011-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34618/ecr.3.3104oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7826Estudos de Conservação e Restauro; No 3 (2011); 11-31Estudos de Conservação e Restauro; n. 3 (2011); 11-311647-209810.34618/ecr.3.3107reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPspahttps://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7826https://doi.org/10.34618/ecr.3.3104https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7826/7902Copyright (c) 2011 Rosario Llamas Pacheco, Eva Chico Selvihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPacheco, Rosario LlamasSelvi, Eva Chico2022-09-22T10:29:06Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7826Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:57:12.771344Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Preserving contemporary painting: monochrome art and the flat colour surface
Conservar la pintura contemporánea: el arte monocromo y de superficie plana de color
Conservando a pintura contemporânea: a arte monocromática e a superfície plana de cor
title Preserving contemporary painting: monochrome art and the flat colour surface
spellingShingle Preserving contemporary painting: monochrome art and the flat colour surface
Pacheco, Rosario Llamas
title_short Preserving contemporary painting: monochrome art and the flat colour surface
title_full Preserving contemporary painting: monochrome art and the flat colour surface
title_fullStr Preserving contemporary painting: monochrome art and the flat colour surface
title_full_unstemmed Preserving contemporary painting: monochrome art and the flat colour surface
title_sort Preserving contemporary painting: monochrome art and the flat colour surface
author Pacheco, Rosario Llamas
author_facet Pacheco, Rosario Llamas
Selvi, Eva Chico
author_role author
author2 Selvi, Eva Chico
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pacheco, Rosario Llamas
Selvi, Eva Chico
description This investigation intends to present the specific problem that occurs in monochromaticart. It also is meant to address the difficulty in its conservation and restoration.Monochromatic Art is a delicate art since its creation. The aesthetic pleasure of mattesurfaces and the rough, unvarnished finishes are characteristic in converting thesemonochromatic pictures into rather fragile pieces.Due to this, the majority of deterioration will appear on the pictorial surface and this willaffect the overall appearance of the piece. Therefore, the restoration process could modifythe surfaces. That returns us to the principle conflict of monochromatic art: the easydeterioration of the artistic concept.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34618/ecr.3.3104
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7826
url https://doi.org/10.34618/ecr.3.3104
identifier_str_mv oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7826
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7826
https://doi.org/10.34618/ecr.3.3104
https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7826/7902
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2011 Rosario Llamas Pacheco, Eva Chico Selvi
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2011 Rosario Llamas Pacheco, Eva Chico Selvi
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
dc.source.none.fl_str_mv Estudos de Conservação e Restauro; No 3 (2011); 11-31
Estudos de Conservação e Restauro; n. 3 (2011); 11-31
1647-2098
10.34618/ecr.3.3107
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130440181743616