Preserving contemporary painting: monochrome art and the flat colour surface
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
DOI: | 10.34618/ecr.3.3104 |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34618/ecr.3.3104 |
Resumo: | This investigation intends to present the specific problem that occurs in monochromaticart. It also is meant to address the difficulty in its conservation and restoration.Monochromatic Art is a delicate art since its creation. The aesthetic pleasure of mattesurfaces and the rough, unvarnished finishes are characteristic in converting thesemonochromatic pictures into rather fragile pieces.Due to this, the majority of deterioration will appear on the pictorial surface and this willaffect the overall appearance of the piece. Therefore, the restoration process could modifythe surfaces. That returns us to the principle conflict of monochromatic art: the easydeterioration of the artistic concept. |
id |
RCAP_c286c11f80ebbc713c7f363df35e2a7f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7826 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Preserving contemporary painting: monochrome art and the flat colour surfaceConservar la pintura contemporánea: el arte monocromo y de superficie plana de colorConservando a pintura contemporânea: a arte monocromática e a superfície plana de corThis investigation intends to present the specific problem that occurs in monochromaticart. It also is meant to address the difficulty in its conservation and restoration.Monochromatic Art is a delicate art since its creation. The aesthetic pleasure of mattesurfaces and the rough, unvarnished finishes are characteristic in converting thesemonochromatic pictures into rather fragile pieces.Due to this, the majority of deterioration will appear on the pictorial surface and this willaffect the overall appearance of the piece. Therefore, the restoration process could modifythe surfaces. That returns us to the principle conflict of monochromatic art: the easydeterioration of the artistic concept.Este estudio pretende incidir en la problemática específica que plantea el arte monocromo y la complejidad que implica su conservación y restauración. El arte monocromo es un arte delicado desde su creación. El gusto por los acabados mates, las superficies sin preparar, la ausencia de barniz protector, convierten a la mayoría de las obras monocromas en obras extremadamente frágiles. Esto plantea una problemática específica, ya que la mayoría de los deterioros que se produzcan se van a localizar en la superficie pictórica y por lo tanto afectarán a la apariencia de la obra. Asimismo, el proceso de restauración podría conllevar la modificación de las superficies, lo que nos devuelve al principal conflicto con el arte monocromo: el fácil deterioro del concepto artístico.Este estudo tem como objetivo apresentar os problemas específicos colocados pela arte monocromática a complexidade de questões relacionada com a sua conservação e restauro. Arte monocromática é uma arte delicada desde sua criação. O gosto por acabados foscos, superfícies não preparadas e até a falta de verniz de protecção, imprimem aos trabalhos monocromáticos uma maior fragilidade. Isto representa um problema específico, uma vez que a maioria dos danos ocorrem na superfície pictórica, afectando por isso a aparência do trabalho. Além disso, o processo de restauro pode modificar as superfícies, que nos conduz ao principal conflito da arte monocromática: o da deterioração do conceito artístico.Universidade Católica Portuguesa2011-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34618/ecr.3.3104oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7826Estudos de Conservação e Restauro; No 3 (2011); 11-31Estudos de Conservação e Restauro; n. 3 (2011); 11-311647-209810.34618/ecr.3.3107reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPspahttps://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7826https://doi.org/10.34618/ecr.3.3104https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7826/7902Copyright (c) 2011 Rosario Llamas Pacheco, Eva Chico Selvihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPacheco, Rosario LlamasSelvi, Eva Chico2022-09-22T10:29:06Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7826Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:57:12.771344Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Preserving contemporary painting: monochrome art and the flat colour surface Conservar la pintura contemporánea: el arte monocromo y de superficie plana de color Conservando a pintura contemporânea: a arte monocromática e a superfície plana de cor |
title |
Preserving contemporary painting: monochrome art and the flat colour surface |
spellingShingle |
Preserving contemporary painting: monochrome art and the flat colour surface Preserving contemporary painting: monochrome art and the flat colour surface Pacheco, Rosario Llamas Pacheco, Rosario Llamas |
title_short |
Preserving contemporary painting: monochrome art and the flat colour surface |
title_full |
Preserving contemporary painting: monochrome art and the flat colour surface |
title_fullStr |
Preserving contemporary painting: monochrome art and the flat colour surface Preserving contemporary painting: monochrome art and the flat colour surface |
title_full_unstemmed |
Preserving contemporary painting: monochrome art and the flat colour surface Preserving contemporary painting: monochrome art and the flat colour surface |
title_sort |
Preserving contemporary painting: monochrome art and the flat colour surface |
author |
Pacheco, Rosario Llamas |
author_facet |
Pacheco, Rosario Llamas Pacheco, Rosario Llamas Selvi, Eva Chico Selvi, Eva Chico |
author_role |
author |
author2 |
Selvi, Eva Chico |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pacheco, Rosario Llamas Selvi, Eva Chico |
description |
This investigation intends to present the specific problem that occurs in monochromaticart. It also is meant to address the difficulty in its conservation and restoration.Monochromatic Art is a delicate art since its creation. The aesthetic pleasure of mattesurfaces and the rough, unvarnished finishes are characteristic in converting thesemonochromatic pictures into rather fragile pieces.Due to this, the majority of deterioration will appear on the pictorial surface and this willaffect the overall appearance of the piece. Therefore, the restoration process could modifythe surfaces. That returns us to the principle conflict of monochromatic art: the easydeterioration of the artistic concept. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34618/ecr.3.3104 oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7826 |
url |
https://doi.org/10.34618/ecr.3.3104 |
identifier_str_mv |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7826 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7826 https://doi.org/10.34618/ecr.3.3104 https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7826/7902 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2011 Rosario Llamas Pacheco, Eva Chico Selvi http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2011 Rosario Llamas Pacheco, Eva Chico Selvi http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos de Conservação e Restauro; No 3 (2011); 11-31 Estudos de Conservação e Restauro; n. 3 (2011); 11-31 1647-2098 10.34618/ecr.3.3107 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1822183300299489280 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.34618/ecr.3.3104 |