Trajetória da formação docente: expectativas dos bolsistas PIBID da Universidade Federal de Sergipe

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Edineia Tavares
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Brito, Assicleide da Silva, Jesus, Yasmin Lima de, Brito, Maria Camila de Lima, Santos, Aline Nunes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v7i3.2839
Resumo: This paper aims to present some reflections about college student scholars’ expectations in the PIBID - public notice 2013/2014 - from the Federal University of Sergipe at Itabaiana (UFS-ITA) regarding their participation in the Program. This qualitative research was conducted with 311 scholars through the filling of an electronic questionnaire on Google Drive system. Data were analyzed using the software webQDA, from the set of techniques which make up the content analysis. According to the results, one observed that these scholars’ expectations are related, more frequently, to the categories: teaching experience, knowledge, start to teaching, pedagogical practice, academic career and students training.
id RCAP_c418ab0a6e4d83b5e09dc15961f603e6
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/2839
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Trajetória da formação docente: expectativas dos bolsistas PIBID da Universidade Federal de SergipeThis paper aims to present some reflections about college student scholars’ expectations in the PIBID - public notice 2013/2014 - from the Federal University of Sergipe at Itabaiana (UFS-ITA) regarding their participation in the Program. This qualitative research was conducted with 311 scholars through the filling of an electronic questionnaire on Google Drive system. Data were analyzed using the software webQDA, from the set of techniques which make up the content analysis. According to the results, one observed that these scholars’ expectations are related, more frequently, to the categories: teaching experience, knowledge, start to teaching, pedagogical practice, academic career and students training.El presente trabajo tiene el objetivo de presentar algunas reflexiones sobre las expectativas de los becarios que ingresaron en el PIBID- convocatoria 2013/2014- de la Universidad Federal de Sergipe en Itabaiana (UFS-ITA) en relación con la participación en el programa. Esta investigación cualitativa fue realizada con 311 becarios a través de la aplicación de un cuestionario electrónico del sistema Google Drive. Los datos fueron analizados por medio del software webQDA, a partir del conjunto de técnicas que componen el análisis del contenido. De acuerdo con los resultados se observó que las expectativas de esos becarios están relacionadas, con mayor frecuencia, a las categorías: experiencia docente, conocimiento, iniciación a la docencia, práctica pedagógica, carrera académica y formación de los alumnos.O presente trabalho tem como objetivo apresentar algumas reflexões sobre as expectativas dos/as bolsistas ingressos/as no PIBID – edital 2013/2014 – da Universidade Federal de Sergipe em Itabaiana (UFS-ITA) em relação à participação no Programa. Esta pesquisa qualitativa foi realizada com 311 bolsistas por meio da aplicação de um questionário eletrônico do sistema Google Drive. Os dados foram analisados por meio do software webQDA, a partir do conjunto de técnicas que compõem a análise de conteúdo. De acordo com os resultados, observou-se que as expectativas desses/as bolsistas estão relacionadas, com maior frequência, às categorias: experiência docente, conhecimento, iniciação à docência, prática pedagógica, carreira acadêmica e formação dos alunos.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2015-12-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v7i3.2839https://doi.org/10.34624/id.v7i3.2839Indagatio Didactica; Vol 7 No 3 (2015); 62-78Indagatio Didactica; Vol. 7 Núm. 3 (2015); 62-78Indagatio Didactica; Vol. 7 No 3 (2015); 62-78Indagatio Didactica; vol. 7 n.º 3 (2015); 62-781647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2839https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2839/2137Lopes, Edineia TavaresBrito, Assicleide da SilvaJesus, Yasmin Lima deBrito, Maria Camila de LimaSantos, Aline Nunesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:14:59Zoai:proa.ua.pt:article/2839Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:29:59.047623Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Trajetória da formação docente: expectativas dos bolsistas PIBID da Universidade Federal de Sergipe
title Trajetória da formação docente: expectativas dos bolsistas PIBID da Universidade Federal de Sergipe
spellingShingle Trajetória da formação docente: expectativas dos bolsistas PIBID da Universidade Federal de Sergipe
Lopes, Edineia Tavares
title_short Trajetória da formação docente: expectativas dos bolsistas PIBID da Universidade Federal de Sergipe
title_full Trajetória da formação docente: expectativas dos bolsistas PIBID da Universidade Federal de Sergipe
title_fullStr Trajetória da formação docente: expectativas dos bolsistas PIBID da Universidade Federal de Sergipe
title_full_unstemmed Trajetória da formação docente: expectativas dos bolsistas PIBID da Universidade Federal de Sergipe
title_sort Trajetória da formação docente: expectativas dos bolsistas PIBID da Universidade Federal de Sergipe
author Lopes, Edineia Tavares
author_facet Lopes, Edineia Tavares
Brito, Assicleide da Silva
Jesus, Yasmin Lima de
Brito, Maria Camila de Lima
Santos, Aline Nunes
author_role author
author2 Brito, Assicleide da Silva
Jesus, Yasmin Lima de
Brito, Maria Camila de Lima
Santos, Aline Nunes
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Edineia Tavares
Brito, Assicleide da Silva
Jesus, Yasmin Lima de
Brito, Maria Camila de Lima
Santos, Aline Nunes
description This paper aims to present some reflections about college student scholars’ expectations in the PIBID - public notice 2013/2014 - from the Federal University of Sergipe at Itabaiana (UFS-ITA) regarding their participation in the Program. This qualitative research was conducted with 311 scholars through the filling of an electronic questionnaire on Google Drive system. Data were analyzed using the software webQDA, from the set of techniques which make up the content analysis. According to the results, one observed that these scholars’ expectations are related, more frequently, to the categories: teaching experience, knowledge, start to teaching, pedagogical practice, academic career and students training.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-17
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v7i3.2839
https://doi.org/10.34624/id.v7i3.2839
url https://doi.org/10.34624/id.v7i3.2839
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2839
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2839/2137
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 7 No 3 (2015); 62-78
Indagatio Didactica; Vol. 7 Núm. 3 (2015); 62-78
Indagatio Didactica; Vol. 7 No 3 (2015); 62-78
Indagatio Didactica; vol. 7 n.º 3 (2015); 62-78
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133567658229760