Trajetória da formação docente: expectativas dos bolsistas PIBID da Universidade Federal de Sergipe
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v7i3.2839 |
Resumo: | This paper aims to present some reflections about college student scholars’ expectations in the PIBID - public notice 2013/2014 - from the Federal University of Sergipe at Itabaiana (UFS-ITA) regarding their participation in the Program. This qualitative research was conducted with 311 scholars through the filling of an electronic questionnaire on Google Drive system. Data were analyzed using the software webQDA, from the set of techniques which make up the content analysis. According to the results, one observed that these scholars’ expectations are related, more frequently, to the categories: teaching experience, knowledge, start to teaching, pedagogical practice, academic career and students training. |
id |
RCAP_c418ab0a6e4d83b5e09dc15961f603e6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/2839 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Trajetória da formação docente: expectativas dos bolsistas PIBID da Universidade Federal de SergipeThis paper aims to present some reflections about college student scholars’ expectations in the PIBID - public notice 2013/2014 - from the Federal University of Sergipe at Itabaiana (UFS-ITA) regarding their participation in the Program. This qualitative research was conducted with 311 scholars through the filling of an electronic questionnaire on Google Drive system. Data were analyzed using the software webQDA, from the set of techniques which make up the content analysis. According to the results, one observed that these scholars’ expectations are related, more frequently, to the categories: teaching experience, knowledge, start to teaching, pedagogical practice, academic career and students training.El presente trabajo tiene el objetivo de presentar algunas reflexiones sobre las expectativas de los becarios que ingresaron en el PIBID- convocatoria 2013/2014- de la Universidad Federal de Sergipe en Itabaiana (UFS-ITA) en relación con la participación en el programa. Esta investigación cualitativa fue realizada con 311 becarios a través de la aplicación de un cuestionario electrónico del sistema Google Drive. Los datos fueron analizados por medio del software webQDA, a partir del conjunto de técnicas que componen el análisis del contenido. De acuerdo con los resultados se observó que las expectativas de esos becarios están relacionadas, con mayor frecuencia, a las categorías: experiencia docente, conocimiento, iniciación a la docencia, práctica pedagógica, carrera académica y formación de los alumnos.O presente trabalho tem como objetivo apresentar algumas reflexões sobre as expectativas dos/as bolsistas ingressos/as no PIBID – edital 2013/2014 – da Universidade Federal de Sergipe em Itabaiana (UFS-ITA) em relação à participação no Programa. Esta pesquisa qualitativa foi realizada com 311 bolsistas por meio da aplicação de um questionário eletrônico do sistema Google Drive. Os dados foram analisados por meio do software webQDA, a partir do conjunto de técnicas que compõem a análise de conteúdo. De acordo com os resultados, observou-se que as expectativas desses/as bolsistas estão relacionadas, com maior frequência, às categorias: experiência docente, conhecimento, iniciação à docência, prática pedagógica, carreira acadêmica e formação dos alunos.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2015-12-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v7i3.2839https://doi.org/10.34624/id.v7i3.2839Indagatio Didactica; Vol 7 No 3 (2015); 62-78Indagatio Didactica; Vol. 7 Núm. 3 (2015); 62-78Indagatio Didactica; Vol. 7 No 3 (2015); 62-78Indagatio Didactica; vol. 7 n.º 3 (2015); 62-781647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2839https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2839/2137Lopes, Edineia TavaresBrito, Assicleide da SilvaJesus, Yasmin Lima deBrito, Maria Camila de LimaSantos, Aline Nunesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:14:59Zoai:proa.ua.pt:article/2839Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:29:59.047623Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Trajetória da formação docente: expectativas dos bolsistas PIBID da Universidade Federal de Sergipe |
title |
Trajetória da formação docente: expectativas dos bolsistas PIBID da Universidade Federal de Sergipe |
spellingShingle |
Trajetória da formação docente: expectativas dos bolsistas PIBID da Universidade Federal de Sergipe Lopes, Edineia Tavares |
title_short |
Trajetória da formação docente: expectativas dos bolsistas PIBID da Universidade Federal de Sergipe |
title_full |
Trajetória da formação docente: expectativas dos bolsistas PIBID da Universidade Federal de Sergipe |
title_fullStr |
Trajetória da formação docente: expectativas dos bolsistas PIBID da Universidade Federal de Sergipe |
title_full_unstemmed |
Trajetória da formação docente: expectativas dos bolsistas PIBID da Universidade Federal de Sergipe |
title_sort |
Trajetória da formação docente: expectativas dos bolsistas PIBID da Universidade Federal de Sergipe |
author |
Lopes, Edineia Tavares |
author_facet |
Lopes, Edineia Tavares Brito, Assicleide da Silva Jesus, Yasmin Lima de Brito, Maria Camila de Lima Santos, Aline Nunes |
author_role |
author |
author2 |
Brito, Assicleide da Silva Jesus, Yasmin Lima de Brito, Maria Camila de Lima Santos, Aline Nunes |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Edineia Tavares Brito, Assicleide da Silva Jesus, Yasmin Lima de Brito, Maria Camila de Lima Santos, Aline Nunes |
description |
This paper aims to present some reflections about college student scholars’ expectations in the PIBID - public notice 2013/2014 - from the Federal University of Sergipe at Itabaiana (UFS-ITA) regarding their participation in the Program. This qualitative research was conducted with 311 scholars through the filling of an electronic questionnaire on Google Drive system. Data were analyzed using the software webQDA, from the set of techniques which make up the content analysis. According to the results, one observed that these scholars’ expectations are related, more frequently, to the categories: teaching experience, knowledge, start to teaching, pedagogical practice, academic career and students training. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-17 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v7i3.2839 https://doi.org/10.34624/id.v7i3.2839 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v7i3.2839 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2839 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2839/2137 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 7 No 3 (2015); 62-78 Indagatio Didactica; Vol. 7 Núm. 3 (2015); 62-78 Indagatio Didactica; Vol. 7 No 3 (2015); 62-78 Indagatio Didactica; vol. 7 n.º 3 (2015); 62-78 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133567658229760 |