The rise of popular music genres for piano in the Carioca belle époque
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/138 |
Resumo: | The symbols of the new popular music that arose, starting in the 1870's in the city of Rio de Janeiro are unmistakable. The piano, representing status and power for the dominant class and an emblem of its very romanticism, was, little by little, incorporated in the living rooms of the popular classes, where it occupied a very special place in the "choro" group, the mark of popular music in the belle époque. At the same time, the flourishing of new popular musical genres, among them the Brazilian tango, that dominated at this very moment the musical production for piano, brought as protagonists the so-called "pianeiros". |
id |
RCAP_c4ce579c8b85d63ab0db5f2245be2bfa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/138 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
The rise of popular music genres for piano in the Carioca belle époqueO SURGIMENTO DE GÊNEROS MUSICAIS POPULARES PARA PIANO NA BELLE ÉPOQUE CARIOCAtango brasileirobelle époque cariocamúsica popular para pianogêneros musicaisBrazilian tangocarioca belle époquepopular music for pianomusical genresThe symbols of the new popular music that arose, starting in the 1870's in the city of Rio de Janeiro are unmistakable. The piano, representing status and power for the dominant class and an emblem of its very romanticism, was, little by little, incorporated in the living rooms of the popular classes, where it occupied a very special place in the "choro" group, the mark of popular music in the belle époque. At the same time, the flourishing of new popular musical genres, among them the Brazilian tango, that dominated at this very moment the musical production for piano, brought as protagonists the so-called "pianeiros".Os símbolos da nova música popular que surgiu a partir da década de 1870 na cidade do Rio de Janeiro são inequívocos. O piano, representando status e poder para a classe dominante e emblema do próprio romantismo, foi incorporado paulatinamente aos salões das classes populares, onde ocupou aí um lugar privilegiado no grupo do choro, marco da música popular na belle époque. Ao mesmo tempo, o surgimento de novos gêneros musicais populares, entre eles o tango brasileiro, que dominaram neste momento a produção musical para piano, trouxeram como protagonistas os chamados pianeiros.MUNDIS2013-12-30T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/otherinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/138oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/138ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos ; Vol. 4 N.º 4 (2013): 15.ª Edição | ERAS; 1-181647-35582184-2116reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/138https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/138/127Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticosinfo:eu-repo/semantics/openAccessPeloso Augusto, Paulo Roberto2022-09-05T13:57:45Zoai:ojs2.eras.mundis.pt:article/138Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:10:49.321381Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The rise of popular music genres for piano in the Carioca belle époque O SURGIMENTO DE GÊNEROS MUSICAIS POPULARES PARA PIANO NA BELLE ÉPOQUE CARIOCA |
title |
The rise of popular music genres for piano in the Carioca belle époque |
spellingShingle |
The rise of popular music genres for piano in the Carioca belle époque Peloso Augusto, Paulo Roberto tango brasileiro belle époque carioca música popular para piano gêneros musicais Brazilian tango carioca belle époque popular music for piano musical genres |
title_short |
The rise of popular music genres for piano in the Carioca belle époque |
title_full |
The rise of popular music genres for piano in the Carioca belle époque |
title_fullStr |
The rise of popular music genres for piano in the Carioca belle époque |
title_full_unstemmed |
The rise of popular music genres for piano in the Carioca belle époque |
title_sort |
The rise of popular music genres for piano in the Carioca belle époque |
author |
Peloso Augusto, Paulo Roberto |
author_facet |
Peloso Augusto, Paulo Roberto |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Peloso Augusto, Paulo Roberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
tango brasileiro belle époque carioca música popular para piano gêneros musicais Brazilian tango carioca belle époque popular music for piano musical genres |
topic |
tango brasileiro belle époque carioca música popular para piano gêneros musicais Brazilian tango carioca belle époque popular music for piano musical genres |
description |
The symbols of the new popular music that arose, starting in the 1870's in the city of Rio de Janeiro are unmistakable. The piano, representing status and power for the dominant class and an emblem of its very romanticism, was, little by little, incorporated in the living rooms of the popular classes, where it occupied a very special place in the "choro" group, the mark of popular music in the belle époque. At the same time, the flourishing of new popular musical genres, among them the Brazilian tango, that dominated at this very moment the musical production for piano, brought as protagonists the so-called "pianeiros". |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-12-30T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/other |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/138 oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/138 |
url |
https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/138 |
identifier_str_mv |
oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/138 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/138 https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/138/127 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
MUNDIS |
publisher.none.fl_str_mv |
MUNDIS |
dc.source.none.fl_str_mv |
ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos ; Vol. 4 N.º 4 (2013): 15.ª Edição | ERAS; 1-18 1647-3558 2184-2116 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799129978591248384 |