Rui Moreira and the 2013 local elections: the media visibility of an independent candidate

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Resende, Filipe
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.58050/comunicando.v5i1.194
Resumo: This article focuses on the Rui Moreira’s visibility as political and media construction in 2013 municipal elections. Therefore, the theoretical component focuses on political mediatization and political celebrity concepts. This definition is possible due to the approximation between media and politics. The union developed a popularization in public communication. Therefore, many public figures had applied for different elections. This research focuses on the quantitative study with content analysis. Thus, the main objectives are the research of the media coverage of Rui Moreira, specifically of his activities in media and his journalistic coverage. Our research suggests that this independent candidate is a political celebrity result of popularity. The status attained by Rui Moreira was also constructed by a positive media framing of this personality in the public space.
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spelling Rui Moreira and the 2013 local elections: the media visibility of an independent candidateRui Moreira e as eleições autárquicas de 2013: a visibilidade mediática de um candidato independenteRui MoreiraPolitical CelebrityMediatizationRui MoreiraCelebridade políticaMediatizaçãoThis article focuses on the Rui Moreira’s visibility as political and media construction in 2013 municipal elections. Therefore, the theoretical component focuses on political mediatization and political celebrity concepts. This definition is possible due to the approximation between media and politics. The union developed a popularization in public communication. Therefore, many public figures had applied for different elections. This research focuses on the quantitative study with content analysis. Thus, the main objectives are the research of the media coverage of Rui Moreira, specifically of his activities in media and his journalistic coverage. Our research suggests that this independent candidate is a political celebrity result of popularity. The status attained by Rui Moreira was also constructed by a positive media framing of this personality in the public space.O presente artigo aborda a visibilidade de Rui Moreira enquanto uma construção político-mediática nas Eleições Autárquicas de 2013. Neste contexto, a componente teórica centra-se nos conceitos de celebridade política. Esta noção é possível devido à aproximação dos media com a política. Esta união fomentou uma popularização do discurso público. Assim várias personalidades com carreira nos meios de comunicação têm-se candidatado a diferentes eleições. O sucesso destas celebridades é influenciado pela reputação alcançada nos órgãos de informação através do seu mediatismo. Assim os objetivos passam por investigar o mediatismo de Rui Moreira, tendo em conta as suas atividades na comunicação social e a sua cobertura jornalística, através de uma análise de conteúdo. Como principal resultado, a investigação sugere que este candidato independente é uma celebridade política, beneficiando de uma popularização.Sopcom2016-07-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.58050/comunicando.v5i1.194https://doi.org/10.58050/comunicando.v5i1.194Revista Comunicando; Vol. 5 No. 1 (2016): Come and bring a problem... Research: Resources and Theoretical-Methodological Solutions; 42 - 65Revista Comunicando; Vol. 5 Núm. 1 (2016): Viene Con un Problema... De Investigación: Recursos y Soluciones Teóricas y Metodológicas; 42 - 65Revista Comunicando; Vol. 5 N.º 1 (2016): Vem e Traz um Problema... De Investigação: Os Recursos e as Soluções Teórico-Metodológicas; 42 - 652182-4037reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/194https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/194/129Resende, Filipeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-16T08:29:04Zoai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/194Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T04:01:33.438676Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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