EmoLexPros: A database of prosodically incongruent emotional words in European Portuguese

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Rui
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Castro, São Luís, Silva, Susana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.14417/ap.1936
Resumo: In this study, we validated a set of audio stimuli addressing emotional lexico-prosodic congruence. Positive, neutral and negative words classified as such in European Portuguese lexical databases were recorded with matching and mismatching emotional prosodic patterns (positive, neutral and negative). The produced set was submitted to behavioral validation, where each utterance was rated for lexico-prosodic match. Word pairs showing maximal differences across match and mismatch versions were selected (n=55) and subjected to prosody-related acoustic validation. The three types of prosodic patterns, positive, negative and neutral, differenced in F0, amplitude, duration and timbral parameters. Finally, items were catalogued for their psycholinguistic properties. The present validated set may be used for emotional prosody research in European Portuguese. Since it is compatible with passive listening tasks, it is particularly relevant to research and clinical practice engaging populations who are limited in their ability to provide explicit responses.
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spelling EmoLexPros: A database of prosodically incongruent emotional words in European PortugueseEmoLexPros: Uma base de dados de palavras emocionais prosodicamente incongruentes em português europeuEmotional prosody, Incongruence detection, Speech processing, European Portuguese. Introduction In everyday social interactions, humans rely on multiple sources of information to successfully communicate with one another. Visual, auditory, and contextualProsódia emocional, Detecção de incongruências, Processamento da fala.In this study, we validated a set of audio stimuli addressing emotional lexico-prosodic congruence. Positive, neutral and negative words classified as such in European Portuguese lexical databases were recorded with matching and mismatching emotional prosodic patterns (positive, neutral and negative). The produced set was submitted to behavioral validation, where each utterance was rated for lexico-prosodic match. Word pairs showing maximal differences across match and mismatch versions were selected (n=55) and subjected to prosody-related acoustic validation. The three types of prosodic patterns, positive, negative and neutral, differenced in F0, amplitude, duration and timbral parameters. Finally, items were catalogued for their psycholinguistic properties. The present validated set may be used for emotional prosody research in European Portuguese. Since it is compatible with passive listening tasks, it is particularly relevant to research and clinical practice engaging populations who are limited in their ability to provide explicit responses.No presente estudo, validou-se uma base de dados de estímulos áudio contendo informação léxico-prosódica congruente e incongruente. Palavras lexicalmente positivas, neutras e negativas,classificadas como tal em bases de dados portuguesas, foram gravadas com diferentes padrões prosódicos, formando pares congruentes e incongruentes. O conjunto produzido foi submetido a validação comportamental, onde cada palavra foi avaliada quanto à sua congruência léxico-prosódica. Os pares de palavras que mostraram a maior diferença entre as versões congruentes e incongruentes (n=55) foram posteriormente submetidos a análise acústica. Os três tipos de padrões prosódicos utilizados – positivo, neutro e negativo – apresentaram diferenças na frequência fundamental (F0), na amplitude, na duração e em parâmetros tímbricos. Por fim, os itens selecionados foram catalogados tendo em conta as suas propriedades psicolinguísticas. O presente conjunto de estímulos pode ser utilizado em estudos de prosódia emocional em português europeu, bem como junto de populações clínicas.ISPA - Instituto Universitário2022-12-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14417/ap.1936https://doi.org/10.14417/ap.1936Análise Psicológica; Vol 40, No 2 (2022); 281-295Análise Psicológica; Vol 40, No 2 (2022); 281-2951646-60200870-8231reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPenghttp://publicacoes.ispa.pt/index.php/ap/article/view/1936http://publicacoes.ispa.pt/index.php/ap/article/view/1936/pdfCopyright (c) 2022 Análise Psicológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessGomes, RuiCastro, São LuísSilva, Susana2023-05-11T10:19:32Zoai:ojs.localhost:article/1936Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:51:07.564742Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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Gomes, Rui
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description In this study, we validated a set of audio stimuli addressing emotional lexico-prosodic congruence. Positive, neutral and negative words classified as such in European Portuguese lexical databases were recorded with matching and mismatching emotional prosodic patterns (positive, neutral and negative). The produced set was submitted to behavioral validation, where each utterance was rated for lexico-prosodic match. Word pairs showing maximal differences across match and mismatch versions were selected (n=55) and subjected to prosody-related acoustic validation. The three types of prosodic patterns, positive, negative and neutral, differenced in F0, amplitude, duration and timbral parameters. Finally, items were catalogued for their psycholinguistic properties. The present validated set may be used for emotional prosody research in European Portuguese. Since it is compatible with passive listening tasks, it is particularly relevant to research and clinical practice engaging populations who are limited in their ability to provide explicit responses.
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