Interdisciplinaridade e a Construção do Projeto Pedagógico do Curso na Odontologia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v7i3.2869 |
Resumo: | The interdisciplinary is present in the construction of the Educational Project of the Dentistry Course as Document collectively built for training of dentists. This study aimed to characterize the actors and guiding elements in the construction of the education program of the course in dentistry from the reflection on interdisciplinarity. The methodology was a case study, qualitative method for document analysis. Data were treated with webQDA software 2.0.0, for thematic analysis. It has been found as of meaning: diversification of actors involved and guided elements on flexibility, interdisciplinary, theoretical and practical joint methodology centered learning, and assessment, however interdisciplinarity includes per se the other guiding elements is considered in spite the case study be particularized as the construction of PPC this Dentistry course outlines ways to review and re-evaluation, primarily as interdisciplinarity, since both imply the involvement of all actors, and the articulation of all elements in the fulfillment of interdisciplinarity. |
id |
RCAP_ca66cdc0286902712b062df7ea631969 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/2869 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Interdisciplinaridade e a Construção do Projeto Pedagógico do Curso na OdontologiaThe interdisciplinary is present in the construction of the Educational Project of the Dentistry Course as Document collectively built for training of dentists. This study aimed to characterize the actors and guiding elements in the construction of the education program of the course in dentistry from the reflection on interdisciplinarity. The methodology was a case study, qualitative method for document analysis. Data were treated with webQDA software 2.0.0, for thematic analysis. It has been found as of meaning: diversification of actors involved and guided elements on flexibility, interdisciplinary, theoretical and practical joint methodology centered learning, and assessment, however interdisciplinarity includes per se the other guiding elements is considered in spite the case study be particularized as the construction of PPC this Dentistry course outlines ways to review and re-evaluation, primarily as interdisciplinarity, since both imply the involvement of all actors, and the articulation of all elements in the fulfillment of interdisciplinarity.La interdisciplinariedad está presente en la construcción del Proyecto Educativo del Curso de Odontología como Documento colectivamente construido para la formación de los dentistas. Este estudio tuvo como objetivo caracterizar los actores y elementos de guía en la construcción del programa de educación de la asignatura en la odontología de la reflexión sobre la interdisciplinariedad. La metodología fue un caso de estudio, método cualitativo para el análisis de documentos. Los datos fueron tratados con el software webQDA 2.0.0, para el análisis temático. Se ha encontrado que de sentido: la diversificación de los actores involucrados y los elementos de flexibilidad, metodología conjunta aprendizaje centrado interdisciplinaria, teórica y práctica, y la evaluación guiada, sin embargo interdisciplinariedad incluye en sí los otros elementos de guía se considera a pesar el estudio de caso se particulariza como la construcción de PPC este curso Odontología esboza formas de revisar y re-evaluación, principalmente como la interdisciplinariedad, ya que ambos implican la participación de todos los actores, y la articulación de todos los elementos en el cumplimiento de interdisciplinariedad.A interdisciplinaridade está presente na construção do Projeto Pedagógico do Curso de Odontologia (PPC), enquanto documento construído coletivamente para formação do cirurgião-dentista. Este estudo buscou caracterizar os atores e elementos norteadores na construção do projeto pedagógico do curso na Odontologia a partir da reflexão sobre a interdisciplinaridade. A metodologia utilizada o foi estudo de caso, método qualitativo para análise documental. Os dados foram tratados com o software webQDA 2.0.0, por análise temática. Encontrou-se como núcleos de sentido: diversificação de atores participantes e elementos pautados na flexibilidade, interdisciplinaridade, articulação teórico-prática, metodologia centrada no aluno, e avaliação. No entanto, a interdisciplinaridade abarca per se os demais elementos norteadores. Considera-se apesar do estudo de caso ser particularizado quanto a construção do PPC deste curso de Odontologia traça caminhos para sua avaliação e reavaliação, prioritariamente quanto a interdisciplinaridade, uma vez que implica tanto o envolvimento de todos os atores, quanto a articulação de todos os elementos no cumprimento da interdisciplinaridade.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2015-12-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v7i3.2869https://doi.org/10.34624/id.v7i3.2869Indagatio Didactica; Vol 7 No 3 (2015); 79-95Indagatio Didactica; Vol. 7 Núm. 3 (2015); 79-95Indagatio Didactica; Vol. 7 No 3 (2015); 79-95Indagatio Didactica; vol. 7 n.º 3 (2015); 79-951647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2869https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2869/2143Franco, Lila Louise Moreira MartinsBernardes, Cristiane Martins RodriguesBoggian, Luciana CarvalhoSilva, Brunno Santos de FreitasJúnior, Ruberval Ferreira de MoraisSpíndola, Pedro Paulo Ferreirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:00Zoai:proa.ua.pt:article/2869Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:29:59.094097Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Interdisciplinaridade e a Construção do Projeto Pedagógico do Curso na Odontologia |
title |
Interdisciplinaridade e a Construção do Projeto Pedagógico do Curso na Odontologia |
spellingShingle |
Interdisciplinaridade e a Construção do Projeto Pedagógico do Curso na Odontologia Franco, Lila Louise Moreira Martins |
title_short |
Interdisciplinaridade e a Construção do Projeto Pedagógico do Curso na Odontologia |
title_full |
Interdisciplinaridade e a Construção do Projeto Pedagógico do Curso na Odontologia |
title_fullStr |
Interdisciplinaridade e a Construção do Projeto Pedagógico do Curso na Odontologia |
title_full_unstemmed |
Interdisciplinaridade e a Construção do Projeto Pedagógico do Curso na Odontologia |
title_sort |
Interdisciplinaridade e a Construção do Projeto Pedagógico do Curso na Odontologia |
author |
Franco, Lila Louise Moreira Martins |
author_facet |
Franco, Lila Louise Moreira Martins Bernardes, Cristiane Martins Rodrigues Boggian, Luciana Carvalho Silva, Brunno Santos de Freitas Júnior, Ruberval Ferreira de Morais Spíndola, Pedro Paulo Ferreira |
author_role |
author |
author2 |
Bernardes, Cristiane Martins Rodrigues Boggian, Luciana Carvalho Silva, Brunno Santos de Freitas Júnior, Ruberval Ferreira de Morais Spíndola, Pedro Paulo Ferreira |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Franco, Lila Louise Moreira Martins Bernardes, Cristiane Martins Rodrigues Boggian, Luciana Carvalho Silva, Brunno Santos de Freitas Júnior, Ruberval Ferreira de Morais Spíndola, Pedro Paulo Ferreira |
description |
The interdisciplinary is present in the construction of the Educational Project of the Dentistry Course as Document collectively built for training of dentists. This study aimed to characterize the actors and guiding elements in the construction of the education program of the course in dentistry from the reflection on interdisciplinarity. The methodology was a case study, qualitative method for document analysis. Data were treated with webQDA software 2.0.0, for thematic analysis. It has been found as of meaning: diversification of actors involved and guided elements on flexibility, interdisciplinary, theoretical and practical joint methodology centered learning, and assessment, however interdisciplinarity includes per se the other guiding elements is considered in spite the case study be particularized as the construction of PPC this Dentistry course outlines ways to review and re-evaluation, primarily as interdisciplinarity, since both imply the involvement of all actors, and the articulation of all elements in the fulfillment of interdisciplinarity. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-17 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v7i3.2869 https://doi.org/10.34624/id.v7i3.2869 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v7i3.2869 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2869 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2869/2143 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 7 No 3 (2015); 79-95 Indagatio Didactica; Vol. 7 Núm. 3 (2015); 79-95 Indagatio Didactica; Vol. 7 No 3 (2015); 79-95 Indagatio Didactica; vol. 7 n.º 3 (2015); 79-95 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133567660326912 |