Interdisciplinaridade e a Construção do Projeto Pedagógico do Curso na Odontologia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Franco, Lila Louise Moreira Martins
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Bernardes, Cristiane Martins Rodrigues, Boggian, Luciana Carvalho, Silva, Brunno Santos de Freitas, Júnior, Ruberval Ferreira de Morais, Spíndola, Pedro Paulo Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v7i3.2869
Resumo: The interdisciplinary is present in the construction of the Educational Project of the Dentistry Course as Document collectively built for training of dentists. This study aimed to characterize the actors and guiding elements in the construction of the education program of the course in dentistry from the reflection on interdisciplinarity. The methodology was a case study, qualitative method for document analysis. Data were treated with webQDA software 2.0.0, for thematic analysis. It has been found as of meaning: diversification of actors involved and guided elements on flexibility, interdisciplinary, theoretical and practical joint methodology centered learning, and assessment, however interdisciplinarity includes per se the other guiding elements is considered in spite the case study be particularized as the construction of PPC this Dentistry course outlines ways to review and re-evaluation, primarily as interdisciplinarity, since both imply the involvement of all actors, and the articulation of all elements in the fulfillment of interdisciplinarity.
id RCAP_ca66cdc0286902712b062df7ea631969
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/2869
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Interdisciplinaridade e a Construção do Projeto Pedagógico do Curso na OdontologiaThe interdisciplinary is present in the construction of the Educational Project of the Dentistry Course as Document collectively built for training of dentists. This study aimed to characterize the actors and guiding elements in the construction of the education program of the course in dentistry from the reflection on interdisciplinarity. The methodology was a case study, qualitative method for document analysis. Data were treated with webQDA software 2.0.0, for thematic analysis. It has been found as of meaning: diversification of actors involved and guided elements on flexibility, interdisciplinary, theoretical and practical joint methodology centered learning, and assessment, however interdisciplinarity includes per se the other guiding elements is considered in spite the case study be particularized as the construction of PPC this Dentistry course outlines ways to review and re-evaluation, primarily as interdisciplinarity, since both imply the involvement of all actors, and the articulation of all elements in the fulfillment of interdisciplinarity.La interdisciplinariedad está presente en la construcción del Proyecto Educativo del Curso de Odontología como Documento colectivamente construido para la formación de los dentistas. Este estudio tuvo como objetivo caracterizar los actores y elementos de guía en la construcción del programa de educación de la asignatura en la odontología de la reflexión sobre la interdisciplinariedad. La metodología fue un caso de estudio, método cualitativo para el análisis de documentos. Los datos fueron tratados con el software webQDA 2.0.0, para el análisis temático. Se ha encontrado que de sentido: la diversificación de los actores involucrados y los elementos de flexibilidad, metodología conjunta aprendizaje centrado interdisciplinaria, teórica y práctica, y la evaluación guiada, sin embargo interdisciplinariedad incluye en sí los otros elementos de guía se considera a pesar el estudio de caso se particulariza como la construcción de PPC este curso Odontología esboza formas de revisar y re-evaluación, principalmente como la interdisciplinariedad, ya que ambos implican la participación de todos los actores, y la articulación de todos los elementos en el cumplimiento de interdisciplinariedad.A interdisciplinaridade está presente na construção do Projeto Pedagógico do Curso de Odontologia (PPC), enquanto documento construído coletivamente para formação do cirurgião-dentista. Este estudo buscou caracterizar os atores e elementos norteadores na construção do projeto pedagógico do curso na Odontologia a partir da reflexão sobre a interdisciplinaridade. A metodologia utilizada o foi estudo de caso, método qualitativo para análise documental. Os dados foram tratados com o software webQDA 2.0.0, por análise temática. Encontrou-se como núcleos de sentido: diversificação de atores participantes e elementos pautados na flexibilidade, interdisciplinaridade, articulação teórico-prática, metodologia centrada no aluno, e avaliação. No entanto, a interdisciplinaridade abarca per se os demais elementos norteadores. Considera-se apesar do estudo de caso ser particularizado quanto a construção do PPC deste curso de Odontologia traça caminhos para sua avaliação e reavaliação, prioritariamente quanto a interdisciplinaridade, uma vez que implica tanto o envolvimento de todos os atores, quanto a articulação de todos os elementos no cumprimento da interdisciplinaridade.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2015-12-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v7i3.2869https://doi.org/10.34624/id.v7i3.2869Indagatio Didactica; Vol 7 No 3 (2015); 79-95Indagatio Didactica; Vol. 7 Núm. 3 (2015); 79-95Indagatio Didactica; Vol. 7 No 3 (2015); 79-95Indagatio Didactica; vol. 7 n.º 3 (2015); 79-951647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2869https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2869/2143Franco, Lila Louise Moreira MartinsBernardes, Cristiane Martins RodriguesBoggian, Luciana CarvalhoSilva, Brunno Santos de FreitasJúnior, Ruberval Ferreira de MoraisSpíndola, Pedro Paulo Ferreirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:00Zoai:proa.ua.pt:article/2869Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:29:59.094097Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Interdisciplinaridade e a Construção do Projeto Pedagógico do Curso na Odontologia
title Interdisciplinaridade e a Construção do Projeto Pedagógico do Curso na Odontologia
spellingShingle Interdisciplinaridade e a Construção do Projeto Pedagógico do Curso na Odontologia
Franco, Lila Louise Moreira Martins
title_short Interdisciplinaridade e a Construção do Projeto Pedagógico do Curso na Odontologia
title_full Interdisciplinaridade e a Construção do Projeto Pedagógico do Curso na Odontologia
title_fullStr Interdisciplinaridade e a Construção do Projeto Pedagógico do Curso na Odontologia
title_full_unstemmed Interdisciplinaridade e a Construção do Projeto Pedagógico do Curso na Odontologia
title_sort Interdisciplinaridade e a Construção do Projeto Pedagógico do Curso na Odontologia
author Franco, Lila Louise Moreira Martins
author_facet Franco, Lila Louise Moreira Martins
Bernardes, Cristiane Martins Rodrigues
Boggian, Luciana Carvalho
Silva, Brunno Santos de Freitas
Júnior, Ruberval Ferreira de Morais
Spíndola, Pedro Paulo Ferreira
author_role author
author2 Bernardes, Cristiane Martins Rodrigues
Boggian, Luciana Carvalho
Silva, Brunno Santos de Freitas
Júnior, Ruberval Ferreira de Morais
Spíndola, Pedro Paulo Ferreira
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Franco, Lila Louise Moreira Martins
Bernardes, Cristiane Martins Rodrigues
Boggian, Luciana Carvalho
Silva, Brunno Santos de Freitas
Júnior, Ruberval Ferreira de Morais
Spíndola, Pedro Paulo Ferreira
description The interdisciplinary is present in the construction of the Educational Project of the Dentistry Course as Document collectively built for training of dentists. This study aimed to characterize the actors and guiding elements in the construction of the education program of the course in dentistry from the reflection on interdisciplinarity. The methodology was a case study, qualitative method for document analysis. Data were treated with webQDA software 2.0.0, for thematic analysis. It has been found as of meaning: diversification of actors involved and guided elements on flexibility, interdisciplinary, theoretical and practical joint methodology centered learning, and assessment, however interdisciplinarity includes per se the other guiding elements is considered in spite the case study be particularized as the construction of PPC this Dentistry course outlines ways to review and re-evaluation, primarily as interdisciplinarity, since both imply the involvement of all actors, and the articulation of all elements in the fulfillment of interdisciplinarity.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-17
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v7i3.2869
https://doi.org/10.34624/id.v7i3.2869
url https://doi.org/10.34624/id.v7i3.2869
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2869
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2869/2143
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 7 No 3 (2015); 79-95
Indagatio Didactica; Vol. 7 Núm. 3 (2015); 79-95
Indagatio Didactica; Vol. 7 No 3 (2015); 79-95
Indagatio Didactica; vol. 7 n.º 3 (2015); 79-95
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133567660326912