What will we do? Participatory art practices in artistic education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carmo, Bárbara Pontes do
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://revista.esepf.pt/article/view/29842
Resumo: To turn art education classes participatory, requires more than a simple will to do it that way. Could it be possible for us to shake the power and hierarchy stablished on a classical art classroom between teachers and students? How could the study of participatory art practices contribute to rethink procedures in art education on that matter? In this article, I recognize participatory ideologies’ utopias and the risk of their reproduction in art and school context. I search through understand, how we, as art teachers, could think on different ways of understanding and dealing with participation in school programs, with a special focus on students, and class planning. We need to realize the concept of participation beyond the activity-passivity binomial, understanding the complexity of the problem, and asking for more questioning in art education field.
id RCAP_ceb9388ad169fa0a5cb2b58c8c5a07ef
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/29842
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling What will we do? Participatory art practices in artistic educationO que vamos fazer? Práticas artísticas participativas em educação artísticaEducação ArtísticaPráticas Artísticas ParticipativasEnsino ArtísticoArt EducationArt TeachingTo turn art education classes participatory, requires more than a simple will to do it that way. Could it be possible for us to shake the power and hierarchy stablished on a classical art classroom between teachers and students? How could the study of participatory art practices contribute to rethink procedures in art education on that matter? In this article, I recognize participatory ideologies’ utopias and the risk of their reproduction in art and school context. I search through understand, how we, as art teachers, could think on different ways of understanding and dealing with participation in school programs, with a special focus on students, and class planning. We need to realize the concept of participation beyond the activity-passivity binomial, understanding the complexity of the problem, and asking for more questioning in art education field.Tornar as aulas de educação artística mais participativas, exige mais do que uma simples vontade de querer fazer dessa forma. Será possível abalar as hierarquias e os poderes, na relação entre professores e alunos, ou relativizar os discursos instituídos do artístico? Como é que o estudo das práticas artísticas participativas poderá contribuir para o pensamento de outras dinâmicas em educação artística? Neste artigo reconheço a utopia da ideologia participativa e os riscos da sua reprodução no contexto educativo. Procuro perceber, como é que nós professores de educação artística podemos problematizar a questão da participação com os estudantes nas nossas aulas. Temos que aceitar este, como um problema complexo e premente de questionamento na educação artística, para além do binómio da atividade-passividade.Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti2022-03-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdftext/htmlhttps://revista.esepf.pt/article/view/29842Saber & Educar; Vol. 31 No. 1 (2022):  “New ways of thinking, acting and sharing science”Saber e Educar; Vol. 31 N.º 1 (2022): Caderno Temático: Novas formas de pensar, atuar e partilhar ciência1647-21440873-3600reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revista.esepf.pt/article/view/29842https://revista.esepf.pt/article/view/29842/21290https://revista.esepf.pt/article/view/29842/21291Carmo, Bárbara Pontes doinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-02-24T10:32:03Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/29842Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:47:05.787212Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv What will we do? Participatory art practices in artistic education
O que vamos fazer? Práticas artísticas participativas em educação artística
title What will we do? Participatory art practices in artistic education
spellingShingle What will we do? Participatory art practices in artistic education
Carmo, Bárbara Pontes do
Educação Artística
Práticas Artísticas Participativas
Ensino Artístico
Art Education
Art Teaching
title_short What will we do? Participatory art practices in artistic education
title_full What will we do? Participatory art practices in artistic education
title_fullStr What will we do? Participatory art practices in artistic education
title_full_unstemmed What will we do? Participatory art practices in artistic education
title_sort What will we do? Participatory art practices in artistic education
author Carmo, Bárbara Pontes do
author_facet Carmo, Bárbara Pontes do
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carmo, Bárbara Pontes do
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Artística
Práticas Artísticas Participativas
Ensino Artístico
Art Education
Art Teaching
topic Educação Artística
Práticas Artísticas Participativas
Ensino Artístico
Art Education
Art Teaching
description To turn art education classes participatory, requires more than a simple will to do it that way. Could it be possible for us to shake the power and hierarchy stablished on a classical art classroom between teachers and students? How could the study of participatory art practices contribute to rethink procedures in art education on that matter? In this article, I recognize participatory ideologies’ utopias and the risk of their reproduction in art and school context. I search through understand, how we, as art teachers, could think on different ways of understanding and dealing with participation in school programs, with a special focus on students, and class planning. We need to realize the concept of participation beyond the activity-passivity binomial, understanding the complexity of the problem, and asking for more questioning in art education field.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-22
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.esepf.pt/article/view/29842
url https://revista.esepf.pt/article/view/29842
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.esepf.pt/article/view/29842
https://revista.esepf.pt/article/view/29842/21290
https://revista.esepf.pt/article/view/29842/21291
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti
publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti
dc.source.none.fl_str_mv Saber & Educar; Vol. 31 No. 1 (2022):  “New ways of thinking, acting and sharing science”
Saber e Educar; Vol. 31 N.º 1 (2022): Caderno Temático: Novas formas de pensar, atuar e partilhar ciência
1647-2144
0873-3600
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130942502076416