What will we do? Participatory art practices in artistic education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://revista.esepf.pt/article/view/29842 |
Resumo: | To turn art education classes participatory, requires more than a simple will to do it that way. Could it be possible for us to shake the power and hierarchy stablished on a classical art classroom between teachers and students? How could the study of participatory art practices contribute to rethink procedures in art education on that matter? In this article, I recognize participatory ideologies’ utopias and the risk of their reproduction in art and school context. I search through understand, how we, as art teachers, could think on different ways of understanding and dealing with participation in school programs, with a special focus on students, and class planning. We need to realize the concept of participation beyond the activity-passivity binomial, understanding the complexity of the problem, and asking for more questioning in art education field. |
id |
RCAP_ceb9388ad169fa0a5cb2b58c8c5a07ef |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/29842 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
What will we do? Participatory art practices in artistic educationO que vamos fazer? Práticas artísticas participativas em educação artísticaEducação ArtísticaPráticas Artísticas ParticipativasEnsino ArtísticoArt EducationArt TeachingTo turn art education classes participatory, requires more than a simple will to do it that way. Could it be possible for us to shake the power and hierarchy stablished on a classical art classroom between teachers and students? How could the study of participatory art practices contribute to rethink procedures in art education on that matter? In this article, I recognize participatory ideologies’ utopias and the risk of their reproduction in art and school context. I search through understand, how we, as art teachers, could think on different ways of understanding and dealing with participation in school programs, with a special focus on students, and class planning. We need to realize the concept of participation beyond the activity-passivity binomial, understanding the complexity of the problem, and asking for more questioning in art education field.Tornar as aulas de educação artística mais participativas, exige mais do que uma simples vontade de querer fazer dessa forma. Será possível abalar as hierarquias e os poderes, na relação entre professores e alunos, ou relativizar os discursos instituídos do artístico? Como é que o estudo das práticas artísticas participativas poderá contribuir para o pensamento de outras dinâmicas em educação artística? Neste artigo reconheço a utopia da ideologia participativa e os riscos da sua reprodução no contexto educativo. Procuro perceber, como é que nós professores de educação artística podemos problematizar a questão da participação com os estudantes nas nossas aulas. Temos que aceitar este, como um problema complexo e premente de questionamento na educação artística, para além do binómio da atividade-passividade.Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti2022-03-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdftext/htmlhttps://revista.esepf.pt/article/view/29842Saber & Educar; Vol. 31 No. 1 (2022): “New ways of thinking, acting and sharing science”Saber e Educar; Vol. 31 N.º 1 (2022): Caderno Temático: Novas formas de pensar, atuar e partilhar ciência1647-21440873-3600reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revista.esepf.pt/article/view/29842https://revista.esepf.pt/article/view/29842/21290https://revista.esepf.pt/article/view/29842/21291Carmo, Bárbara Pontes doinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-02-24T10:32:03Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/29842Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:47:05.787212Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
What will we do? Participatory art practices in artistic education O que vamos fazer? Práticas artísticas participativas em educação artística |
title |
What will we do? Participatory art practices in artistic education |
spellingShingle |
What will we do? Participatory art practices in artistic education Carmo, Bárbara Pontes do Educação Artística Práticas Artísticas Participativas Ensino Artístico Art Education Art Teaching |
title_short |
What will we do? Participatory art practices in artistic education |
title_full |
What will we do? Participatory art practices in artistic education |
title_fullStr |
What will we do? Participatory art practices in artistic education |
title_full_unstemmed |
What will we do? Participatory art practices in artistic education |
title_sort |
What will we do? Participatory art practices in artistic education |
author |
Carmo, Bárbara Pontes do |
author_facet |
Carmo, Bárbara Pontes do |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carmo, Bárbara Pontes do |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Artística Práticas Artísticas Participativas Ensino Artístico Art Education Art Teaching |
topic |
Educação Artística Práticas Artísticas Participativas Ensino Artístico Art Education Art Teaching |
description |
To turn art education classes participatory, requires more than a simple will to do it that way. Could it be possible for us to shake the power and hierarchy stablished on a classical art classroom between teachers and students? How could the study of participatory art practices contribute to rethink procedures in art education on that matter? In this article, I recognize participatory ideologies’ utopias and the risk of their reproduction in art and school context. I search through understand, how we, as art teachers, could think on different ways of understanding and dealing with participation in school programs, with a special focus on students, and class planning. We need to realize the concept of participation beyond the activity-passivity binomial, understanding the complexity of the problem, and asking for more questioning in art education field. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-22 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.esepf.pt/article/view/29842 |
url |
https://revista.esepf.pt/article/view/29842 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.esepf.pt/article/view/29842 https://revista.esepf.pt/article/view/29842/21290 https://revista.esepf.pt/article/view/29842/21291 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti |
dc.source.none.fl_str_mv |
Saber & Educar; Vol. 31 No. 1 (2022): “New ways of thinking, acting and sharing science” Saber e Educar; Vol. 31 N.º 1 (2022): Caderno Temático: Novas formas de pensar, atuar e partilhar ciência 1647-2144 0873-3600 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130942502076416 |