Training, innovation and research markers to perspective the university on a 20 years horizon: the relevance of opinion to design a prospective model

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mealha, Óscar
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Alarcão, Isabel, de Almeida, Carla Azevedo, Oliveira, José Bessa, Tavares, José, Neri de Souza, Dayse
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v11i3.4909
Resumo: This paper reports research that produces a prospective understanding of the university of the future. The study establishes a 20 year horizon and supports the analysis of this situation on a model composed of markers and conceived considering the classic definition of university, organizational models and predetermined scenarios. The application and validation of the model uses an empirical dimension consisting of a sample of n = 51 participants. The qualitative and quantitative information gathered comes from diverse sources of opinion / information in the context of the discussion of hypothetical scenarios, of theoretical construct. Audiovisual recording instruments and mixed techniques were used: worksheets, questionnaires, observation and valuation scales. The contributions of the application of this model are translated into an optimized systematization of opinions, validation of the model, generalization of the process to other contexts of reflection, hybrid qualitative-quantitative techniques that allow a greater valuation of the qualitative results supported by the descriptive statistics summaries of the corresponding quantitative data.
id RCAP_ced6b81e521cc82d046cdb1aa6dd28cb
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/4909
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Training, innovation and research markers to perspective the university on a 20 years horizon: the relevance of opinion to design a prospective modelMarcadores de formação, inovação e investigação para a universidade dos próximos 20 anos: a relevância da opinião na construção de um modeloThis paper reports research that produces a prospective understanding of the university of the future. The study establishes a 20 year horizon and supports the analysis of this situation on a model composed of markers and conceived considering the classic definition of university, organizational models and predetermined scenarios. The application and validation of the model uses an empirical dimension consisting of a sample of n = 51 participants. The qualitative and quantitative information gathered comes from diverse sources of opinion / information in the context of the discussion of hypothetical scenarios, of theoretical construct. Audiovisual recording instruments and mixed techniques were used: worksheets, questionnaires, observation and valuation scales. The contributions of the application of this model are translated into an optimized systematization of opinions, validation of the model, generalization of the process to other contexts of reflection, hybrid qualitative-quantitative techniques that allow a greater valuation of the qualitative results supported by the descriptive statistics summaries of the corresponding quantitative data.Este artículo reporta investigación que tiene por objetivo prospectivar la universidad del futuro. El estudio establece un horizonte de 20 años y basa el análisis de esta situación en un modelo constituido por marcadores y concebido considerando la definición clásica de universidad, modelos organizacionales y escenarios predeterminados. La aplicación y validación del modelo recurre a una dimensión empírica constituida por una muestra de n = 51 participantes. La información cualitativa y cuantitativa recogida proviene de diversas fuentes de opinión / información en el contexto de la discusión de escenarios hipotéticos, de constructo teórico. Se utilizaron instrumentos de registro audiovisual y técnicas mixtas: fichas de trabajo, cuestionarios, observación y escalas valorativas de opinión. Las contribuciones de la aplicación de este modelo se traducen en una sistematización optimizada de opiniones, validación del modelo, generalización del proceso a otros contextos de reflexión, técnicas híbridas cualitativas-cuantitativas que permiten una mayor valoración de los resultados cualitativos soportada por los resúmenes de estadística descriptiva de los correspondientes datos cuantitativos.Este artigo repor ta investigação que tem por objetivo prospetivar a universidade do futuro. O estudo estabelece um horizonte de 20 anos e baseia a análise desta situação num modelo constituído por marcadores e concebido considerando a definição clássica de universidade, modelos organizacionais e cenários pré-determinados. A aplicação e validação do modelo recorre a uma dimensão empírica constituída por uma amostra de n=51 participantes. A informação qualitativa e quantitativa recolhida provem de diversas fontes de opinião/informação no contexto da discussão de cenários hipotéticos, de constructo teórico. Utilizaram-se instrumentos de registo audiovisual e técnicas mistas: fichas de trabalho, questionários, observação e escalas valorativas de opinião. Os contributos da aplicação deste modelo traduzem-se numa sistematização otimizada de opiniões, validação do modelo, generalização do processo a outros contextos de reflexão, técnicas híbridas qualitativas-quantitativas que permitem uma maior valoração dos resultados qualitativos suportada pelos sumários de estatística descritiva dos correspondentes dados quantitativos.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2019-09-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v11i3.4909https://doi.org/10.34624/id.v11i3.4909Indagatio Didactica; Vol 11 No 3 (2019); 79-98Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 3 (2019); 79-98Indagatio Didactica; Vol. 11 No 3 (2019); 79-98Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 3 (2019); 79-981647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4909https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4909/3676Mealha, ÓscarAlarcão, Isabelde Almeida, Carla AzevedoOliveira, José BessaTavares, JoséNeri de Souza, Dayseinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:17:16Zoai:proa.ua.pt:article/4909Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:15.160222Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Training, innovation and research markers to perspective the university on a 20 years horizon: the relevance of opinion to design a prospective model
Marcadores de formação, inovação e investigação para a universidade dos próximos 20 anos: a relevância da opinião na construção de um modelo
title Training, innovation and research markers to perspective the university on a 20 years horizon: the relevance of opinion to design a prospective model
spellingShingle Training, innovation and research markers to perspective the university on a 20 years horizon: the relevance of opinion to design a prospective model
Mealha, Óscar
title_short Training, innovation and research markers to perspective the university on a 20 years horizon: the relevance of opinion to design a prospective model
title_full Training, innovation and research markers to perspective the university on a 20 years horizon: the relevance of opinion to design a prospective model
title_fullStr Training, innovation and research markers to perspective the university on a 20 years horizon: the relevance of opinion to design a prospective model
title_full_unstemmed Training, innovation and research markers to perspective the university on a 20 years horizon: the relevance of opinion to design a prospective model
title_sort Training, innovation and research markers to perspective the university on a 20 years horizon: the relevance of opinion to design a prospective model
author Mealha, Óscar
author_facet Mealha, Óscar
Alarcão, Isabel
de Almeida, Carla Azevedo
Oliveira, José Bessa
Tavares, José
Neri de Souza, Dayse
author_role author
author2 Alarcão, Isabel
de Almeida, Carla Azevedo
Oliveira, José Bessa
Tavares, José
Neri de Souza, Dayse
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mealha, Óscar
Alarcão, Isabel
de Almeida, Carla Azevedo
Oliveira, José Bessa
Tavares, José
Neri de Souza, Dayse
description This paper reports research that produces a prospective understanding of the university of the future. The study establishes a 20 year horizon and supports the analysis of this situation on a model composed of markers and conceived considering the classic definition of university, organizational models and predetermined scenarios. The application and validation of the model uses an empirical dimension consisting of a sample of n = 51 participants. The qualitative and quantitative information gathered comes from diverse sources of opinion / information in the context of the discussion of hypothetical scenarios, of theoretical construct. Audiovisual recording instruments and mixed techniques were used: worksheets, questionnaires, observation and valuation scales. The contributions of the application of this model are translated into an optimized systematization of opinions, validation of the model, generalization of the process to other contexts of reflection, hybrid qualitative-quantitative techniques that allow a greater valuation of the qualitative results supported by the descriptive statistics summaries of the corresponding quantitative data.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-25
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v11i3.4909
https://doi.org/10.34624/id.v11i3.4909
url https://doi.org/10.34624/id.v11i3.4909
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4909
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4909/3676
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 11 No 3 (2019); 79-98
Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 3 (2019); 79-98
Indagatio Didactica; Vol. 11 No 3 (2019); 79-98
Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 3 (2019); 79-98
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133570611019776