Training, innovation and research markers to perspective the university on a 20 years horizon: the relevance of opinion to design a prospective model
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v11i3.4909 |
Resumo: | This paper reports research that produces a prospective understanding of the university of the future. The study establishes a 20 year horizon and supports the analysis of this situation on a model composed of markers and conceived considering the classic definition of university, organizational models and predetermined scenarios. The application and validation of the model uses an empirical dimension consisting of a sample of n = 51 participants. The qualitative and quantitative information gathered comes from diverse sources of opinion / information in the context of the discussion of hypothetical scenarios, of theoretical construct. Audiovisual recording instruments and mixed techniques were used: worksheets, questionnaires, observation and valuation scales. The contributions of the application of this model are translated into an optimized systematization of opinions, validation of the model, generalization of the process to other contexts of reflection, hybrid qualitative-quantitative techniques that allow a greater valuation of the qualitative results supported by the descriptive statistics summaries of the corresponding quantitative data. |
id |
RCAP_ced6b81e521cc82d046cdb1aa6dd28cb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/4909 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Training, innovation and research markers to perspective the university on a 20 years horizon: the relevance of opinion to design a prospective modelMarcadores de formação, inovação e investigação para a universidade dos próximos 20 anos: a relevância da opinião na construção de um modeloThis paper reports research that produces a prospective understanding of the university of the future. The study establishes a 20 year horizon and supports the analysis of this situation on a model composed of markers and conceived considering the classic definition of university, organizational models and predetermined scenarios. The application and validation of the model uses an empirical dimension consisting of a sample of n = 51 participants. The qualitative and quantitative information gathered comes from diverse sources of opinion / information in the context of the discussion of hypothetical scenarios, of theoretical construct. Audiovisual recording instruments and mixed techniques were used: worksheets, questionnaires, observation and valuation scales. The contributions of the application of this model are translated into an optimized systematization of opinions, validation of the model, generalization of the process to other contexts of reflection, hybrid qualitative-quantitative techniques that allow a greater valuation of the qualitative results supported by the descriptive statistics summaries of the corresponding quantitative data.Este artículo reporta investigación que tiene por objetivo prospectivar la universidad del futuro. El estudio establece un horizonte de 20 años y basa el análisis de esta situación en un modelo constituido por marcadores y concebido considerando la definición clásica de universidad, modelos organizacionales y escenarios predeterminados. La aplicación y validación del modelo recurre a una dimensión empírica constituida por una muestra de n = 51 participantes. La información cualitativa y cuantitativa recogida proviene de diversas fuentes de opinión / información en el contexto de la discusión de escenarios hipotéticos, de constructo teórico. Se utilizaron instrumentos de registro audiovisual y técnicas mixtas: fichas de trabajo, cuestionarios, observación y escalas valorativas de opinión. Las contribuciones de la aplicación de este modelo se traducen en una sistematización optimizada de opiniones, validación del modelo, generalización del proceso a otros contextos de reflexión, técnicas híbridas cualitativas-cuantitativas que permiten una mayor valoración de los resultados cualitativos soportada por los resúmenes de estadística descriptiva de los correspondientes datos cuantitativos.Este artigo repor ta investigação que tem por objetivo prospetivar a universidade do futuro. O estudo estabelece um horizonte de 20 anos e baseia a análise desta situação num modelo constituído por marcadores e concebido considerando a definição clássica de universidade, modelos organizacionais e cenários pré-determinados. A aplicação e validação do modelo recorre a uma dimensão empírica constituída por uma amostra de n=51 participantes. A informação qualitativa e quantitativa recolhida provem de diversas fontes de opinião/informação no contexto da discussão de cenários hipotéticos, de constructo teórico. Utilizaram-se instrumentos de registo audiovisual e técnicas mistas: fichas de trabalho, questionários, observação e escalas valorativas de opinião. Os contributos da aplicação deste modelo traduzem-se numa sistematização otimizada de opiniões, validação do modelo, generalização do processo a outros contextos de reflexão, técnicas híbridas qualitativas-quantitativas que permitem uma maior valoração dos resultados qualitativos suportada pelos sumários de estatística descritiva dos correspondentes dados quantitativos.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2019-09-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v11i3.4909https://doi.org/10.34624/id.v11i3.4909Indagatio Didactica; Vol 11 No 3 (2019); 79-98Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 3 (2019); 79-98Indagatio Didactica; Vol. 11 No 3 (2019); 79-98Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 3 (2019); 79-981647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4909https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4909/3676Mealha, ÓscarAlarcão, Isabelde Almeida, Carla AzevedoOliveira, José BessaTavares, JoséNeri de Souza, Dayseinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:17:16Zoai:proa.ua.pt:article/4909Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:15.160222Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Training, innovation and research markers to perspective the university on a 20 years horizon: the relevance of opinion to design a prospective model Marcadores de formação, inovação e investigação para a universidade dos próximos 20 anos: a relevância da opinião na construção de um modelo |
title |
Training, innovation and research markers to perspective the university on a 20 years horizon: the relevance of opinion to design a prospective model |
spellingShingle |
Training, innovation and research markers to perspective the university on a 20 years horizon: the relevance of opinion to design a prospective model Mealha, Óscar |
title_short |
Training, innovation and research markers to perspective the university on a 20 years horizon: the relevance of opinion to design a prospective model |
title_full |
Training, innovation and research markers to perspective the university on a 20 years horizon: the relevance of opinion to design a prospective model |
title_fullStr |
Training, innovation and research markers to perspective the university on a 20 years horizon: the relevance of opinion to design a prospective model |
title_full_unstemmed |
Training, innovation and research markers to perspective the university on a 20 years horizon: the relevance of opinion to design a prospective model |
title_sort |
Training, innovation and research markers to perspective the university on a 20 years horizon: the relevance of opinion to design a prospective model |
author |
Mealha, Óscar |
author_facet |
Mealha, Óscar Alarcão, Isabel de Almeida, Carla Azevedo Oliveira, José Bessa Tavares, José Neri de Souza, Dayse |
author_role |
author |
author2 |
Alarcão, Isabel de Almeida, Carla Azevedo Oliveira, José Bessa Tavares, José Neri de Souza, Dayse |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mealha, Óscar Alarcão, Isabel de Almeida, Carla Azevedo Oliveira, José Bessa Tavares, José Neri de Souza, Dayse |
description |
This paper reports research that produces a prospective understanding of the university of the future. The study establishes a 20 year horizon and supports the analysis of this situation on a model composed of markers and conceived considering the classic definition of university, organizational models and predetermined scenarios. The application and validation of the model uses an empirical dimension consisting of a sample of n = 51 participants. The qualitative and quantitative information gathered comes from diverse sources of opinion / information in the context of the discussion of hypothetical scenarios, of theoretical construct. Audiovisual recording instruments and mixed techniques were used: worksheets, questionnaires, observation and valuation scales. The contributions of the application of this model are translated into an optimized systematization of opinions, validation of the model, generalization of the process to other contexts of reflection, hybrid qualitative-quantitative techniques that allow a greater valuation of the qualitative results supported by the descriptive statistics summaries of the corresponding quantitative data. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-25 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v11i3.4909 https://doi.org/10.34624/id.v11i3.4909 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v11i3.4909 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4909 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4909/3676 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 11 No 3 (2019); 79-98 Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 3 (2019); 79-98 Indagatio Didactica; Vol. 11 No 3 (2019); 79-98 Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 3 (2019); 79-98 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133570611019776 |