Não olhes senão vês: arte urbana enquanto veículo de transformação social

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Delgado, Marta Vieira Pinharanda
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10451/48281
Resumo: This work aims to demonstrate how Urban Art can be a vehicle for social transformation. To do so, two specific instances experienced by the author in deprived contexts and communities are put forward, namely the URBANARAMA project, implemented in the Portugal Novo blocks, and activities promoted by AAUTS, an organisation comprised mostly of residents and former residents of the Cova da Moura district. Both situations share an approach based on non-formal education combined with artistic education, choosing urban art as a tool for social change in those contexts. Besides document analysis, participatory action investigation and oral history methodologies were used in the current study, and were instrumental in answering questions relevant to its subject-matter, such as What does Urban Art mean? and How can Urban Art contribute to the positive development and transformation of a given place or community? The work focuses on valuing the artistic and cultural potential of marginalised contexts and their people.
id RCAP_cef47a71a84354bb99949250ebae475c
oai_identifier_str oai:repositorio.ul.pt:10451/48281
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Não olhes senão vês: arte urbana enquanto veículo de transformação socialVírus (artista)Associação de Artistas Urbanos e de Transformação Social (AAUTS)Arte urbanaArtes - Estudo e ensinoEducação formalProjeto UrbanaramaTransformação socialComunidadeSociologia da arteDomínio/Área Científica::Humanidades::ArtesThis work aims to demonstrate how Urban Art can be a vehicle for social transformation. To do so, two specific instances experienced by the author in deprived contexts and communities are put forward, namely the URBANARAMA project, implemented in the Portugal Novo blocks, and activities promoted by AAUTS, an organisation comprised mostly of residents and former residents of the Cova da Moura district. Both situations share an approach based on non-formal education combined with artistic education, choosing urban art as a tool for social change in those contexts. Besides document analysis, participatory action investigation and oral history methodologies were used in the current study, and were instrumental in answering questions relevant to its subject-matter, such as What does Urban Art mean? and How can Urban Art contribute to the positive development and transformation of a given place or community? The work focuses on valuing the artistic and cultural potential of marginalised contexts and their people.Queiroz, João PauloRepositório da Universidade de LisboaDelgado, Marta Vieira Pinharanda2021-06-01T09:45:21Z2021-05-102021-05-10T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisimage/jpegapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/48281TID:202727750porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T16:51:35Zoai:repositorio.ul.pt:10451/48281Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T22:00:11.638918Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Não olhes senão vês: arte urbana enquanto veículo de transformação social
title Não olhes senão vês: arte urbana enquanto veículo de transformação social
spellingShingle Não olhes senão vês: arte urbana enquanto veículo de transformação social
Delgado, Marta Vieira Pinharanda
Vírus (artista)
Associação de Artistas Urbanos e de Transformação Social (AAUTS)
Arte urbana
Artes - Estudo e ensino
Educação formal
Projeto Urbanarama
Transformação social
Comunidade
Sociologia da arte
Domínio/Área Científica::Humanidades::Artes
title_short Não olhes senão vês: arte urbana enquanto veículo de transformação social
title_full Não olhes senão vês: arte urbana enquanto veículo de transformação social
title_fullStr Não olhes senão vês: arte urbana enquanto veículo de transformação social
title_full_unstemmed Não olhes senão vês: arte urbana enquanto veículo de transformação social
title_sort Não olhes senão vês: arte urbana enquanto veículo de transformação social
author Delgado, Marta Vieira Pinharanda
author_facet Delgado, Marta Vieira Pinharanda
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Queiroz, João Paulo
Repositório da Universidade de Lisboa
dc.contributor.author.fl_str_mv Delgado, Marta Vieira Pinharanda
dc.subject.por.fl_str_mv Vírus (artista)
Associação de Artistas Urbanos e de Transformação Social (AAUTS)
Arte urbana
Artes - Estudo e ensino
Educação formal
Projeto Urbanarama
Transformação social
Comunidade
Sociologia da arte
Domínio/Área Científica::Humanidades::Artes
topic Vírus (artista)
Associação de Artistas Urbanos e de Transformação Social (AAUTS)
Arte urbana
Artes - Estudo e ensino
Educação formal
Projeto Urbanarama
Transformação social
Comunidade
Sociologia da arte
Domínio/Área Científica::Humanidades::Artes
description This work aims to demonstrate how Urban Art can be a vehicle for social transformation. To do so, two specific instances experienced by the author in deprived contexts and communities are put forward, namely the URBANARAMA project, implemented in the Portugal Novo blocks, and activities promoted by AAUTS, an organisation comprised mostly of residents and former residents of the Cova da Moura district. Both situations share an approach based on non-formal education combined with artistic education, choosing urban art as a tool for social change in those contexts. Besides document analysis, participatory action investigation and oral history methodologies were used in the current study, and were instrumental in answering questions relevant to its subject-matter, such as What does Urban Art mean? and How can Urban Art contribute to the positive development and transformation of a given place or community? The work focuses on valuing the artistic and cultural potential of marginalised contexts and their people.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-01T09:45:21Z
2021-05-10
2021-05-10T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10451/48281
TID:202727750
url http://hdl.handle.net/10451/48281
identifier_str_mv TID:202727750
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv image/jpeg
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134548866367488