Cinema as a dialogue partner: "All about my mother" and the discussion on gender, sexuality and diversity
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34640/universidademadeira2021camargoribeiro |
Resumo: | In view of Bakhtinian studies, we regard the filmic object as an important dialogical partner. Thus, when recognizing cinema as a discourse producer, film analysis appears as an element of relevance in contemporary society, since our contemporary societies are bombarded, daily, by eddies of images. In this way, we chose the film All about my mother, by spanish filmmaker Pedro Almodóvar, as the driving force behind reflections on gender, sexuality, and diversity. It is through otherness, which takes effect through the recognition of the filmic object as the Other with whom we dialogue, that such reflections find fertile soil to germinate. |
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Cinema as a dialogue partner: "All about my mother" and the discussion on gender, sexuality and diversityEl cine como interlocutor: "Todo sobre mi madre" y el debate sobre género, sexualidad y diversidadLe cinéma comme partenaire de dialogue : "Tout sur ma mère" et le débat sur le genre, la sexualité et la diversitéO cinema como parceiro dialógico: "Tudo sobre minha mãe" e a discussão sobre gênero, sexualidade e diversidadecinemaTudo sobre minha mãePedro AlmodóvargênerosexualidadediversidadecinemaTudo sobre minha mãePedro AlmodóvargendersexualitydiversitycinémaTudo sobre minha mãePedro AlmodóvargenresexualitédiversitécineTudo sobre minha mãePedro AlmodóvargénerosexualidaddiversidadIn view of Bakhtinian studies, we regard the filmic object as an important dialogical partner. Thus, when recognizing cinema as a discourse producer, film analysis appears as an element of relevance in contemporary society, since our contemporary societies are bombarded, daily, by eddies of images. In this way, we chose the film All about my mother, by spanish filmmaker Pedro Almodóvar, as the driving force behind reflections on gender, sexuality, and diversity. It is through otherness, which takes effect through the recognition of the filmic object as the Other with whom we dialogue, that such reflections find fertile soil to germinate.A la vista de los estudios bajtinianos, vemos el objeto fílmico como un importante interlocutor dialógico. Así, al reconocer al cine como productor de discursos, el análisis fílmico aparece como un elemento relevante en la sociedad contemporánea, ya que nuestras sociedades actuales son bombardeadas diariamente por torbellinos de imágenes. Así, elegimos la película Todo sobre mi madre, del cineasta español Pedro Almodóvar, como trampolín para reflexionar sobre género, sexualidad y diversidad. Es a través de la alteridad, que se hace efectiva mediante el reconocimiento del objeto fílmico como el Otro con el que se dialoga, como tales reflexiones encuentran terreno fértil para germinar.Dans l'optique des études bakhtiniennes, nous considérons l'objet filmique comme un partenaire dialogique important. Ainsi, en reconnaissant le cinéma comme producteur de discours, l'analyse filmique apparaît comme un élément pertinent dans la société contemporaine, puisque nos sociétés contemporaines sont bombardées quotidiennement par des tourbillons d'images. Ainsi, nous avons choisi le film Tout sur ma mère, du cinéaste espagnol Pedro Almodóvar, comme tremplin pour des réflexions sur le genre, la sexualité et la diversité. C'est par l'altérité, effective par la reconnaissance de l'objet filmique comme l'Autre avec lequel on dialogue, que ces réflexions trouvent un terrain fertile pour germer.Tendo em vista os estudos bakhtinianos, encaramos o objeto fílmico como um importante parceiro dialógico. Assim, ao se reconhecer o cinema como produtor de discursos, a análise fílmica aparece como elemento de relevância na sociedade contemporânea, já que nossas sociedades contemporâneas são bombardeadas, diariamente, por turbilhões de imagens. Dessa forma, elegemos o filme Tudo sobre minha mãe, do cineasta espanhol Pedro Almodóvar, como mola propulsora de reflexões sobre gênero, sexualidade e diversidade. É através da alteridade, a qual se efetiva por meio do reconhecimento do objeto fílmico como o Outro com quem se dialoga, que tais reflexões encontram solo fértil para germinar.Universidade da Madeira2021-12-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34640/universidademadeira2021camargoribeirohttps://doi.org/10.34640/universidademadeira2021camargoribeiroCinema & Território; No. 6 (2021): GÉNERO NO CINEMA; 55-64Cinema & Território; Núm. 6 (2021): GÉNERO NO CINEMA; 55-64Cinema & Território; No 6 (2021): GÉNERO NO CINEMA; 55-64Cinema & Território; N.º 6 (2021): GÉNERO NO CINEMA; 55-642183-7902reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://ct-journal.uma.pt/article/view/29604https://ct-journal.uma.pt/article/view/29604/21133Direitos de Autor (c) 2021 Ivo Di Camargo Junior, João Vítor Zanato de Carvalho Ribeiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessDi Camargo Junior, IvoZanato de Carvalho Ribeiro, João Vítor2023-02-14T12:02:20Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/29604Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:46:35.211417Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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