TikTok turned Bailão? The Dissemination of Funk on the TikTok Platform
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
DOI: | 10.58050/comunicando.v11i2.294 |
Texto Completo: | https://doi.org/10.58050/comunicando.v11i2.294 |
Resumo: | This article seeks to analyze the spreading of funk through the TikTok platform. In order to understand the dynamics of the application and how this resource works as a strategy for the propagation of the musical genre, the multiple case study technique was used, analyzing two songs 'Oh Nanana', by Bonde R300, and 'Tudo no Sigilo', by Vytinho NG feat MC Bianca. The selected songs belong to a May 2020 list from the Rolling Stone Portal, which indicated seven Brazilian songs that, at the time, were viral on TikTok. Of these, two funks were chosen. The results obtained point to the relevance of the platform for the propagation of funk in the country. The platform affordances combine editing features, music, choreography and challenges as a way to facilitate the production of creative content by individuals. These materialities are responsible for facilitating connectivity/engagement practices that serve as a strategy to propagate music on TikTok. |
id |
RCAP_d29963979accf9b7cd2e2f8838e6ef0a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/294 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
TikTok turned Bailão? The Dissemination of Funk on the TikTok Platform¿TikTok Virou Bailão? La difusión del funk en la plataforma TikTokTikTok Virou Bailão? A Disseminação do Funk na Plataforma TikTokTikTokConsumo DigitalFunkPlataformas DigitaisTikTokDigital ConsumptionFunkDigital PlatformsTikTokConsumo DigitalFunkPlataformas DigitalesThis article seeks to analyze the spreading of funk through the TikTok platform. In order to understand the dynamics of the application and how this resource works as a strategy for the propagation of the musical genre, the multiple case study technique was used, analyzing two songs 'Oh Nanana', by Bonde R300, and 'Tudo no Sigilo', by Vytinho NG feat MC Bianca. The selected songs belong to a May 2020 list from the Rolling Stone Portal, which indicated seven Brazilian songs that, at the time, were viral on TikTok. Of these, two funks were chosen. The results obtained point to the relevance of the platform for the propagation of funk in the country. The platform affordances combine editing features, music, choreography and challenges as a way to facilitate the production of creative content by individuals. These materialities are responsible for facilitating connectivity/engagement practices that serve as a strategy to propagate music on TikTok.Este artículo busca analizar la difusión del funk a través de la plataforma TikTok. Para comprender la dinámica de la aplicación y cómo este recurso sirve como estrategia para la propagación del género musical, se utilizó la técnica del estudio de casos múltiples, analizando dos canciones 'Oh Nanana', de Bonde R300, y 'Tudo no Sigilo’, de Vytinho NG con la participación de MC Bianca. Las canciones seleccionadas pertenecen a una lista de mayo de 2020 del Portal Rolling Stone, que indicó siete canciones brasileñas que, en ese momento, eran virales en TikTok. De estos, se eligieron dos funks. Los resultados obtenidos dan fe de la relevancia de la plataforma para la propagación del funk en el país. Las posibilidades de la plataforma unen funciones de edición, música, coreografía y desafíos como una forma de facilitar la producción de contenido creativo por parte de las personas. Estas materialidades son responsables de facilitar prácticas de conectividad/engagement que sirven como estrategia para propagar música en TikTok.Este artigo busca analisar a propagação do funk por meio da plataforma TikTok. Com o intuito de compreender as dinâmicas do aplicativo e como esse recurso serve de estratégia para a divulgação do gênero musical, foi utilizada a técnica de estudo de casos múltiplos, analisando duas músicas ‘Oh Nanana’, do Bonde R300, e ‘Tudo no Sigilo’, do Vytinho NG com a participação de MC Bianca. As canções selecionadas pertencem a uma lista de maio de 2020 do Portal Rolling Stone, que indicou sete músicas brasileiras que, na época, eram virais no TikTok. Dessas, foram escolhidas dois funks. Os resultados obtidos atestam a relevância da plataforma para a propagação do funk no país. As affordances da plataforma unem recursos de edição, músicas, coreografias e desafios como uma maneira de facilitar a produção de conteúdo criativo dos indivíduos. Essas materialidades são responsáveis por facilitar as práticas de engajamento que servem de estratégia para ampliar a presença de músicas no TikTok.Sopcom2022-11-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.58050/comunicando.v11i2.294https://doi.org/10.58050/comunicando.v11i2.294Revista Comunicando; Vol. 11 No. 2 (2022): July — December 2022 (continuous publication); e022019Revista Comunicando; Vol. 11 Núm. 2 (2022): Julio — Diciembre 2022 (edición continua); e022019Revista Comunicando; Vol. 11 N.º 2 (2022): Julho — Dezembro 2022 (edição contínua); e0220192182-4037reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/294https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/294/201https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/294/232https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/294/233Direitos de Autor (c) 2022 Letícia Prior Breda, Vanessa Amalia Dalpizol Valiatiinfo:eu-repo/semantics/openAccessLetícia Prior BredaValiati, Vanessa Amalia Dalpizol2024-03-16T08:29:12Zoai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/294Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T04:01:36.597272Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
TikTok turned Bailão? The Dissemination of Funk on the TikTok Platform ¿TikTok Virou Bailão? La difusión del funk en la plataforma TikTok TikTok Virou Bailão? A Disseminação do Funk na Plataforma TikTok |
title |
TikTok turned Bailão? The Dissemination of Funk on the TikTok Platform |
spellingShingle |
TikTok turned Bailão? The Dissemination of Funk on the TikTok Platform TikTok turned Bailão? The Dissemination of Funk on the TikTok Platform Letícia Prior Breda TikTok Consumo Digital Funk Plataformas Digitais TikTok Digital Consumption Funk Digital Platforms TikTok Consumo Digital Funk Plataformas Digitales Letícia Prior Breda TikTok Consumo Digital Funk Plataformas Digitais TikTok Digital Consumption Funk Digital Platforms TikTok Consumo Digital Funk Plataformas Digitales |
title_short |
TikTok turned Bailão? The Dissemination of Funk on the TikTok Platform |
title_full |
TikTok turned Bailão? The Dissemination of Funk on the TikTok Platform |
title_fullStr |
TikTok turned Bailão? The Dissemination of Funk on the TikTok Platform TikTok turned Bailão? The Dissemination of Funk on the TikTok Platform |
title_full_unstemmed |
TikTok turned Bailão? The Dissemination of Funk on the TikTok Platform TikTok turned Bailão? The Dissemination of Funk on the TikTok Platform |
title_sort |
TikTok turned Bailão? The Dissemination of Funk on the TikTok Platform |
author |
Letícia Prior Breda |
author_facet |
Letícia Prior Breda Letícia Prior Breda Valiati, Vanessa Amalia Dalpizol Valiati, Vanessa Amalia Dalpizol |
author_role |
author |
author2 |
Valiati, Vanessa Amalia Dalpizol |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Letícia Prior Breda Valiati, Vanessa Amalia Dalpizol |
dc.subject.por.fl_str_mv |
TikTok Consumo Digital Funk Plataformas Digitais TikTok Digital Consumption Funk Digital Platforms TikTok Consumo Digital Funk Plataformas Digitales |
topic |
TikTok Consumo Digital Funk Plataformas Digitais TikTok Digital Consumption Funk Digital Platforms TikTok Consumo Digital Funk Plataformas Digitales |
description |
This article seeks to analyze the spreading of funk through the TikTok platform. In order to understand the dynamics of the application and how this resource works as a strategy for the propagation of the musical genre, the multiple case study technique was used, analyzing two songs 'Oh Nanana', by Bonde R300, and 'Tudo no Sigilo', by Vytinho NG feat MC Bianca. The selected songs belong to a May 2020 list from the Rolling Stone Portal, which indicated seven Brazilian songs that, at the time, were viral on TikTok. Of these, two funks were chosen. The results obtained point to the relevance of the platform for the propagation of funk in the country. The platform affordances combine editing features, music, choreography and challenges as a way to facilitate the production of creative content by individuals. These materialities are responsible for facilitating connectivity/engagement practices that serve as a strategy to propagate music on TikTok. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-17 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.58050/comunicando.v11i2.294 https://doi.org/10.58050/comunicando.v11i2.294 |
url |
https://doi.org/10.58050/comunicando.v11i2.294 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/294 https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/294/201 https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/294/232 https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/294/233 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 Letícia Prior Breda, Vanessa Amalia Dalpizol Valiati info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 Letícia Prior Breda, Vanessa Amalia Dalpizol Valiati |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sopcom |
publisher.none.fl_str_mv |
Sopcom |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Comunicando; Vol. 11 No. 2 (2022): July — December 2022 (continuous publication); e022019 Revista Comunicando; Vol. 11 Núm. 2 (2022): Julio — Diciembre 2022 (edición continua); e022019 Revista Comunicando; Vol. 11 N.º 2 (2022): Julho — Dezembro 2022 (edição contínua); e022019 2182-4037 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1822181906330943488 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.58050/comunicando.v11i2.294 |