TikTok turned Bailão? The Dissemination of Funk on the TikTok Platform

Bibliographic Details
Main Author: Letícia Prior Breda
Publication Date: 2022
Other Authors: Valiati, Vanessa Amalia Dalpizol
Format: Article
Language: por
Source: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Download full: https://doi.org/10.58050/comunicando.v11i2.294
Summary: This article seeks to analyze the spreading of funk through the TikTok platform. In order to understand the dynamics of the application and how this resource works as a strategy for the propagation of the musical genre, the multiple case study technique was used, analyzing two songs 'Oh Nanana', by Bonde R300, and 'Tudo no Sigilo', by Vytinho NG feat MC Bianca. The selected songs belong to a May 2020 list from the Rolling Stone Portal, which indicated seven Brazilian songs that, at the time, were viral on TikTok. Of these, two funks were chosen. The results obtained point to the relevance of the platform for the propagation of funk in the country. The platform affordances combine editing features, music, choreography and challenges as a way to facilitate the production of creative content by individuals. These materialities are responsible for facilitating connectivity/engagement practices that serve as a strategy to propagate music on TikTok.
id RCAP_d29963979accf9b7cd2e2f8838e6ef0a
oai_identifier_str oai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/294
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling TikTok turned Bailão? The Dissemination of Funk on the TikTok Platform¿TikTok Virou Bailão? La difusión del funk en la plataforma TikTokTikTok Virou Bailão? A Disseminação do Funk na Plataforma TikTokTikTokConsumo DigitalFunkPlataformas DigitaisTikTokDigital ConsumptionFunkDigital PlatformsTikTokConsumo DigitalFunkPlataformas DigitalesThis article seeks to analyze the spreading of funk through the TikTok platform. In order to understand the dynamics of the application and how this resource works as a strategy for the propagation of the musical genre, the multiple case study technique was used, analyzing two songs 'Oh Nanana', by Bonde R300, and 'Tudo no Sigilo', by Vytinho NG feat MC Bianca. The selected songs belong to a May 2020 list from the Rolling Stone Portal, which indicated seven Brazilian songs that, at the time, were viral on TikTok. Of these, two funks were chosen. The results obtained point to the relevance of the platform for the propagation of funk in the country. The platform affordances combine editing features, music, choreography and challenges as a way to facilitate the production of creative content by individuals. These materialities are responsible for facilitating connectivity/engagement practices that serve as a strategy to propagate music on TikTok.Este artículo busca analizar la difusión del funk a través de la plataforma TikTok. Para comprender la dinámica de la aplicación y cómo este recurso sirve como estrategia para la propagación del género musical, se utilizó la técnica del estudio de casos múltiples, analizando dos canciones 'Oh Nanana', de Bonde R300, y 'Tudo no Sigilo’, de Vytinho NG con la participación de MC Bianca. Las canciones seleccionadas pertenecen a una lista de mayo de 2020 del Portal Rolling Stone, que indicó siete canciones brasileñas que, en ese momento, eran virales en TikTok. De estos, se eligieron dos funks. Los resultados obtenidos dan fe de la relevancia de la plataforma para la propagación del funk en el país. Las posibilidades de la plataforma unen funciones de edición, música, coreografía y desafíos como una forma de facilitar la producción de contenido creativo por parte de las personas. Estas materialidades son responsables de facilitar prácticas de conectividad/engagement que sirven como estrategia para propagar música en TikTok.Este artigo busca analisar a propagação do funk por meio da plataforma TikTok. Com o intuito de compreender as dinâmicas do aplicativo e como esse recurso serve de estratégia para a divulgação do gênero musical, foi utilizada a técnica de estudo de casos múltiplos, analisando duas músicas ‘Oh Nanana’, do Bonde R300, e ‘Tudo no Sigilo’, do Vytinho NG com a participação de MC Bianca. As canções selecionadas pertencem a uma lista de maio de 2020 do Portal Rolling Stone, que indicou sete músicas brasileiras que, na época, eram virais no TikTok. Dessas, foram escolhidas dois funks. Os resultados obtidos atestam a relevância da plataforma para a propagação do funk no país. As affordances da plataforma unem recursos de edição, músicas, coreografias e desafios como uma maneira de facilitar a produção de conteúdo criativo dos indivíduos. Essas materialidades são responsáveis por facilitar as práticas de engajamento que servem de estratégia para ampliar a presença de músicas no TikTok.Sopcom2022-11-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.58050/comunicando.v11i2.294https://doi.org/10.58050/comunicando.v11i2.294Revista Comunicando; Vol. 11 No. 2 (2022): July — December 2022 (continuous publication); e022019Revista Comunicando; Vol. 11 Núm. 2 (2022): Julio — Diciembre 2022 (edición continua); e022019Revista Comunicando; Vol. 11 N.º 2 (2022): Julho — Dezembro 2022 (edição contínua); e0220192182-4037reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/294https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/294/201https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/294/232https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/294/233Direitos de Autor (c) 2022 Letícia Prior Breda, Vanessa Amalia Dalpizol Valiatiinfo:eu-repo/semantics/openAccessLetícia Prior BredaValiati, Vanessa Amalia Dalpizol2024-03-16T08:29:12Zoai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/294Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T04:01:36.597272Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv TikTok turned Bailão? The Dissemination of Funk on the TikTok Platform
¿TikTok Virou Bailão? La difusión del funk en la plataforma TikTok
TikTok Virou Bailão? A Disseminação do Funk na Plataforma TikTok
title TikTok turned Bailão? The Dissemination of Funk on the TikTok Platform
spellingShingle TikTok turned Bailão? The Dissemination of Funk on the TikTok Platform
Letícia Prior Breda
TikTok
Consumo Digital
Funk
Plataformas Digitais
TikTok
Digital Consumption
Funk
Digital Platforms
TikTok
Consumo Digital
Funk
Plataformas Digitales
title_short TikTok turned Bailão? The Dissemination of Funk on the TikTok Platform
title_full TikTok turned Bailão? The Dissemination of Funk on the TikTok Platform
title_fullStr TikTok turned Bailão? The Dissemination of Funk on the TikTok Platform
title_full_unstemmed TikTok turned Bailão? The Dissemination of Funk on the TikTok Platform
title_sort TikTok turned Bailão? The Dissemination of Funk on the TikTok Platform
author Letícia Prior Breda
author_facet Letícia Prior Breda
Valiati, Vanessa Amalia Dalpizol
author_role author
author2 Valiati, Vanessa Amalia Dalpizol
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Letícia Prior Breda
Valiati, Vanessa Amalia Dalpizol
dc.subject.por.fl_str_mv TikTok
Consumo Digital
Funk
Plataformas Digitais
TikTok
Digital Consumption
Funk
Digital Platforms
TikTok
Consumo Digital
Funk
Plataformas Digitales
topic TikTok
Consumo Digital
Funk
Plataformas Digitais
TikTok
Digital Consumption
Funk
Digital Platforms
TikTok
Consumo Digital
Funk
Plataformas Digitales
description This article seeks to analyze the spreading of funk through the TikTok platform. In order to understand the dynamics of the application and how this resource works as a strategy for the propagation of the musical genre, the multiple case study technique was used, analyzing two songs 'Oh Nanana', by Bonde R300, and 'Tudo no Sigilo', by Vytinho NG feat MC Bianca. The selected songs belong to a May 2020 list from the Rolling Stone Portal, which indicated seven Brazilian songs that, at the time, were viral on TikTok. Of these, two funks were chosen. The results obtained point to the relevance of the platform for the propagation of funk in the country. The platform affordances combine editing features, music, choreography and challenges as a way to facilitate the production of creative content by individuals. These materialities are responsible for facilitating connectivity/engagement practices that serve as a strategy to propagate music on TikTok.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-17
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.58050/comunicando.v11i2.294
https://doi.org/10.58050/comunicando.v11i2.294
url https://doi.org/10.58050/comunicando.v11i2.294
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/294
https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/294/201
https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/294/232
https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/294/233
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 Letícia Prior Breda, Vanessa Amalia Dalpizol Valiati
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 Letícia Prior Breda, Vanessa Amalia Dalpizol Valiati
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sopcom
publisher.none.fl_str_mv Sopcom
dc.source.none.fl_str_mv Revista Comunicando; Vol. 11 No. 2 (2022): July — December 2022 (continuous publication); e022019
Revista Comunicando; Vol. 11 Núm. 2 (2022): Julio — Diciembre 2022 (edición continua); e022019
Revista Comunicando; Vol. 11 N.º 2 (2022): Julho — Dezembro 2022 (edição contínua); e022019
2182-4037
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799138188890996736