Cattolicesimo e ordine sociale: la questione dell’ordine sociale nella semantica religiosa contemporanea, con particolare riferimento al cattolicesimo europeo-continentale
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | ita |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34632/didaskalia.2014.2425 |
Resumo: | The study that follows aims to be a sociological approach to the structure of contemporary Catholicism, with special reference to its expression in the centre and west of continental Europe. Not wishing to ignore other aspects of the issue, nor to exhaust the question, it seeks to focus on a sector of religious semantics in contemporary Catholicism: the area of the social order. Aware that Catholicism cannot be reduced to its religious dimension, even if this dimension, currently in crisis, has been the dominant tendency over the centuries, the present contribution endeavours to synthesise the results achieved through research dedicated to contemporary Catholic religious semantics and, in particular, to the way in which this thematises and organises questions relating to the social order. In this sense, it analyses certain aspects of the radical divergence between the most widely publicised religious semantic and another alternative one recovered by tradition through the 2nd Vatican Council, but not taken fully on board by Catholicism in the geographical-cultural area referred to. After an exposition of the two types of semantic, there is a presentation of the differences that distinguish them. Lastly is an attempt to shed light on certain perspectives under debate by the currently non-dominant semantic, albeit assumed by Vatican II and subsequent Popes. |
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Cattolicesimo e ordine sociale: la questione dell’ordine sociale nella semantica religiosa contemporanea, con particolare riferimento al cattolicesimo europeo-continentaleThe study that follows aims to be a sociological approach to the structure of contemporary Catholicism, with special reference to its expression in the centre and west of continental Europe. Not wishing to ignore other aspects of the issue, nor to exhaust the question, it seeks to focus on a sector of religious semantics in contemporary Catholicism: the area of the social order. Aware that Catholicism cannot be reduced to its religious dimension, even if this dimension, currently in crisis, has been the dominant tendency over the centuries, the present contribution endeavours to synthesise the results achieved through research dedicated to contemporary Catholic religious semantics and, in particular, to the way in which this thematises and organises questions relating to the social order. In this sense, it analyses certain aspects of the radical divergence between the most widely publicised religious semantic and another alternative one recovered by tradition through the 2nd Vatican Council, but not taken fully on board by Catholicism in the geographical-cultural area referred to. After an exposition of the two types of semantic, there is a presentation of the differences that distinguish them. Lastly is an attempt to shed light on certain perspectives under debate by the currently non-dominant semantic, albeit assumed by Vatican II and subsequent Popes.O estudo que se segue pretende ser uma abordagem sociológica de uma estrutura do catolicismo contemporâneo, com particular incidência na sua expressão centro-ocidental da Europa continental. Sem querer ignorar os demais aspetos da problemática, nem pretender esgotar a questão, queremos situar-nos num setor da semântica religiosa do catolicismo contemporâneo: o âmbito da ordem social. Cientes de que o catolicismo não se pode reduzir à sua dimensão religiosa, ainda que esta dimensão, hoje em crise, seja a tendência dominante há séculos, o presente contributo pretende levar a cabo uma breve síntese dos resultados adquiridos pela investigação dedicada à semântica religiosa católica contemporânea e, em particular, ao modo como esta tematiza e organiza as questões relativas à ordem social. Neste sentido, analisamos alguns aspetos da divergência radical entre a semântica religiosa mais divulgada e uma outra, alternativa a esta, recuperada pela tradição por parte do Concílio Vaticano II, mas não totalmente assumida pelo catolicismo da referida área geográfico-cultural. Depois de expormos os dois tipos de semântica, apresentamos as divergências que as distinguem. Por fim, tentamos trazer à luz algumas das perspetivas debatidas pela atual semântica não dominante, ainda que assumida pelo Vaticano II e os sucessivos Pontífices.Universidade Católica Portuguesa2014-06-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/didaskalia.2014.2425oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2425Didaskalia; Vol 44 No 2 (2014): Responsabilidade social da fé; 183-201Didaskalia; v. 44 n. 2 (2014): Responsabilidade social da fé; 183-2010253-167410.34632/didaskalia.2014.44.2reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPitahttps://revistas.ucp.pt/index.php/didaskalia/article/view/2425https://doi.org/10.34632/didaskalia.2014.2425https://revistas.ucp.pt/index.php/didaskalia/article/view/2425/2340Direitos de Autor (c) 2014 Luca Diotallevihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDiotallevi, Luca2022-09-26T10:57:43Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2425Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:06:55.481239Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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