Vocational Education: Discovering the error in statistical graphics
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32577 |
Resumo: | Based on Godino and colleagues’ ontosemiotic approach, we analyze the components of the didactic suitability of the task “Discovering the Error: Revisions of Statistical Graphs” of a didactic intervention in vocational education, level IV (16-18 years, equivalent to secondary school) in Portugal. The didactic suitability of the task is aimed at assessing its adequacy and to what extent it can be improved. This research is qualitative because it intends to qualify the students’ solutions and dialogues to assess the didactic suitability of the task. The qualification was done based on a three-point Likert scale for the items of didactic adequacy (1 - low, 2 - medium, and 3 - high). There were high levels of epistemic, cognitive, emotional, and ecological adequacy. Mediational adequacy was moderate, as students complained about the lack of time to perform the task. |
id |
RCAP_d2d607598c1617cc28af1747f9a072f0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/32577 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Vocational Education: Discovering the error in statistical graphicsFormación profesional: Descubrir errores en los gráficos estadísticosEnsino Profissional: À descoberta do erro nos gráficos estatísticosBased on Godino and colleagues’ ontosemiotic approach, we analyze the components of the didactic suitability of the task “Discovering the Error: Revisions of Statistical Graphs” of a didactic intervention in vocational education, level IV (16-18 years, equivalent to secondary school) in Portugal. The didactic suitability of the task is aimed at assessing its adequacy and to what extent it can be improved. This research is qualitative because it intends to qualify the students’ solutions and dialogues to assess the didactic suitability of the task. The qualification was done based on a three-point Likert scale for the items of didactic adequacy (1 - low, 2 - medium, and 3 - high). There were high levels of epistemic, cognitive, emotional, and ecological adequacy. Mediational adequacy was moderate, as students complained about the lack of time to perform the task.Con base en el enfoque ontosemiótico de Godino y colaboradores, analizamos los componentes de la idoneidad didáctica de la tarea “Descubriendo el error: revisiones de gráficos estadísticos” de una intervención didáctica en la enseñanza profesional, nivel IV (16-18 años, equivalente a la enseñanza secundaria) en Portugal. La idoneidad didáctica de la tarea tiene como objetivo evaluar su adecuación y en qué medida puede ser mejorada. Esta investigación es cualitativa porque pretende cualificar las soluciones y los diálogos de los alumnos para evaluar la adecuación didáctica de la tarea. La calificación se realizó a partir de una escala Likert de tres puntos para los ítems de adecuación didáctica (1 - bajo, 2 - medio y 3 - alto). Se encontraron niveles altos para la adecuación epistémica, cognitiva, emocional y ecológica. La adecuación mediacional fue moderada, ya que los alumnos se quejaron de la falta de tiempo para realizar la tarea.Com base no enfoque ontosemiótico de Godino e colaboradores, analisam-se as componentes da idoneidade didática da tarefa “Descobrindo o Erro: Revisões de Gráficos Estatísticos” de uma intervenção didática no ensino profissional, nível IV (16-18 anos, equivalente ao ensino secundário) em Portugal. A idoneidade didática da tarefa é orientada para a avaliar a sua adequação e em que medida pode ser melhorada. Esta investigação é qualitativa porque pretende qualificar as soluções e os diálogos dos estudantes para avaliar a idoneidade didática da tarefa. A qualificação foi feita com base numa escala de Likert de três pontos para as alíneas da adequação didática (1 - baixa, 2 - média e 3 – alta). Encontraram-se níveis altos para a adequação epistémica, cognitiva, emocional e ecológica. A adequação mediacional foi moderada, pois os alunos queixaram-se da falta de tempo para realizar a tarefa.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2023-06-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v15i2.32577https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32577Indagatio Didactica; Vol 15 No 2 (2023); 101-116Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 2 (2023); 101-116Indagatio Didactica; Vol. 15 No 2 (2023); 101-116Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 2 (2023); 101-1161647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32577https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32577/22335http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBogas, HelenaMorais, EvaNascimento, Maria Manuel2023-09-22T10:19:41Zoai:proa.ua.pt:article/32577Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:35.217634Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Vocational Education: Discovering the error in statistical graphics Formación profesional: Descubrir errores en los gráficos estadísticos Ensino Profissional: À descoberta do erro nos gráficos estatísticos |
title |
Vocational Education: Discovering the error in statistical graphics |
spellingShingle |
Vocational Education: Discovering the error in statistical graphics Bogas, Helena |
title_short |
Vocational Education: Discovering the error in statistical graphics |
title_full |
Vocational Education: Discovering the error in statistical graphics |
title_fullStr |
Vocational Education: Discovering the error in statistical graphics |
title_full_unstemmed |
Vocational Education: Discovering the error in statistical graphics |
title_sort |
Vocational Education: Discovering the error in statistical graphics |
author |
Bogas, Helena |
author_facet |
Bogas, Helena Morais, Eva Nascimento, Maria Manuel |
author_role |
author |
author2 |
Morais, Eva Nascimento, Maria Manuel |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bogas, Helena Morais, Eva Nascimento, Maria Manuel |
description |
Based on Godino and colleagues’ ontosemiotic approach, we analyze the components of the didactic suitability of the task “Discovering the Error: Revisions of Statistical Graphs” of a didactic intervention in vocational education, level IV (16-18 years, equivalent to secondary school) in Portugal. The didactic suitability of the task is aimed at assessing its adequacy and to what extent it can be improved. This research is qualitative because it intends to qualify the students’ solutions and dialogues to assess the didactic suitability of the task. The qualification was done based on a three-point Likert scale for the items of didactic adequacy (1 - low, 2 - medium, and 3 - high). There were high levels of epistemic, cognitive, emotional, and ecological adequacy. Mediational adequacy was moderate, as students complained about the lack of time to perform the task. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-20 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32577 https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32577 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32577 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32577 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32577/22335 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 15 No 2 (2023); 101-116 Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 2 (2023); 101-116 Indagatio Didactica; Vol. 15 No 2 (2023); 101-116 Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 2 (2023); 101-116 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133574338707456 |