Vocational Education: Discovering the error in statistical graphics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bogas, Helena
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Morais, Eva, Nascimento, Maria Manuel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32577
Resumo: Based on Godino and colleagues’ ontosemiotic approach, we analyze the components of the didactic suitability of the task “Discovering the Error: Revisions of Statistical Graphs” of a didactic intervention in vocational education, level IV (16-18 years, equivalent to secondary school) in Portugal. The didactic suitability of the task is aimed at assessing its adequacy and to what extent it can be improved. This research is qualitative because it intends to qualify the students’ solutions and dialogues to assess the didactic suitability of the task. The qualification was done based on a three-point Likert scale for the items of didactic adequacy (1 - low, 2 - medium, and 3 - high). There were high levels of epistemic, cognitive, emotional, and ecological adequacy. Mediational adequacy was moderate, as students complained about the lack of time to perform the task.
id RCAP_d2d607598c1617cc28af1747f9a072f0
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/32577
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Vocational Education: Discovering the error in statistical graphicsFormación profesional: Descubrir errores en los gráficos estadísticosEnsino Profissional: À descoberta do erro nos gráficos estatísticosBased on Godino and colleagues’ ontosemiotic approach, we analyze the components of the didactic suitability of the task “Discovering the Error: Revisions of Statistical Graphs” of a didactic intervention in vocational education, level IV (16-18 years, equivalent to secondary school) in Portugal. The didactic suitability of the task is aimed at assessing its adequacy and to what extent it can be improved. This research is qualitative because it intends to qualify the students’ solutions and dialogues to assess the didactic suitability of the task. The qualification was done based on a three-point Likert scale for the items of didactic adequacy (1 - low, 2 - medium, and 3 - high). There were high levels of epistemic, cognitive, emotional, and ecological adequacy. Mediational adequacy was moderate, as students complained about the lack of time to perform the task.Con base en el enfoque ontosemiótico de Godino y colaboradores, analizamos los componentes de la idoneidad didáctica de la tarea “Descubriendo el error: revisiones de gráficos estadísticos” de una intervención didáctica en la enseñanza profesional, nivel IV (16-18 años, equivalente a la enseñanza secundaria) en Portugal. La idoneidad didáctica de la tarea tiene como objetivo evaluar su adecuación y en qué medida puede ser mejorada. Esta investigación es cualitativa porque pretende cualificar las soluciones y los diálogos de los alumnos para evaluar la adecuación didáctica de la tarea. La calificación se realizó a partir de una escala Likert de tres puntos para los ítems de adecuación didáctica (1 - bajo, 2 - medio y 3 - alto). Se encontraron niveles altos para la adecuación epistémica, cognitiva, emocional y ecológica. La adecuación mediacional fue moderada, ya que los alumnos se quejaron de la falta de tiempo para realizar la tarea.Com base no enfoque ontosemiótico de Godino e colaboradores, analisam-se as componentes da idoneidade didática da tarefa “Descobrindo o Erro: Revisões de Gráficos Estatísticos” de uma intervenção didática no ensino profissional, nível IV (16-18 anos, equivalente ao ensino secundário) em Portugal. A idoneidade didática da tarefa é orientada para a avaliar a sua adequação e em que medida pode ser melhorada. Esta investigação é qualitativa porque pretende qualificar as soluções e os diálogos dos estudantes para avaliar a idoneidade didática da tarefa. A qualificação foi feita com base numa escala de Likert de três pontos para as alíneas da adequação didática (1 - baixa, 2 - média e 3 – alta). Encontraram-se níveis altos para a adequação epistémica, cognitiva, emocional e ecológica. A adequação mediacional foi moderada, pois os alunos queixaram-se da falta de tempo para realizar a tarefa.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2023-06-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v15i2.32577https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32577Indagatio Didactica; Vol 15 No 2 (2023); 101-116Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 2 (2023); 101-116Indagatio Didactica; Vol. 15 No 2 (2023); 101-116Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 2 (2023); 101-1161647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32577https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32577/22335http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBogas, HelenaMorais, EvaNascimento, Maria Manuel2023-09-22T10:19:41Zoai:proa.ua.pt:article/32577Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:35.217634Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Vocational Education: Discovering the error in statistical graphics
Formación profesional: Descubrir errores en los gráficos estadísticos
Ensino Profissional: À descoberta do erro nos gráficos estatísticos
title Vocational Education: Discovering the error in statistical graphics
spellingShingle Vocational Education: Discovering the error in statistical graphics
Bogas, Helena
title_short Vocational Education: Discovering the error in statistical graphics
title_full Vocational Education: Discovering the error in statistical graphics
title_fullStr Vocational Education: Discovering the error in statistical graphics
title_full_unstemmed Vocational Education: Discovering the error in statistical graphics
title_sort Vocational Education: Discovering the error in statistical graphics
author Bogas, Helena
author_facet Bogas, Helena
Morais, Eva
Nascimento, Maria Manuel
author_role author
author2 Morais, Eva
Nascimento, Maria Manuel
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bogas, Helena
Morais, Eva
Nascimento, Maria Manuel
description Based on Godino and colleagues’ ontosemiotic approach, we analyze the components of the didactic suitability of the task “Discovering the Error: Revisions of Statistical Graphs” of a didactic intervention in vocational education, level IV (16-18 years, equivalent to secondary school) in Portugal. The didactic suitability of the task is aimed at assessing its adequacy and to what extent it can be improved. This research is qualitative because it intends to qualify the students’ solutions and dialogues to assess the didactic suitability of the task. The qualification was done based on a three-point Likert scale for the items of didactic adequacy (1 - low, 2 - medium, and 3 - high). There were high levels of epistemic, cognitive, emotional, and ecological adequacy. Mediational adequacy was moderate, as students complained about the lack of time to perform the task.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-20
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32577
https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32577
url https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32577
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32577
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32577/22335
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 15 No 2 (2023); 101-116
Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 2 (2023); 101-116
Indagatio Didactica; Vol. 15 No 2 (2023); 101-116
Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 2 (2023); 101-116
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133574338707456