A operação das companhias aéreas de baixo custo na Europa. O caso da Ryanair

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Cláudia Margarida Brito Ribeiro de
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Costa, Carlos Manuel Martins da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/rtd.v1i17/18.12863
Resumo: Transport is critical to the increased mobility of populations, trade, economic or cultural, allowing for greater competitiveness for a country, region or city. Of the various existing modes of transport, air transport presented in the last two decades, a higher rate of development and growth in the demand, which also can be associated with the another growing sector, tourism.In Europe, air transport has shown dynamism and competitiveness among the various airlines operating in several countries. Nowadays it would be impossible to conceive of an economy in the European Union with a sustainable growth in the future without a proper transport system, where stands the airlift. The liberalization process that was completed in 1997 in Europe has brought a new dynamism to the sector, allowing the entry of low cost airlines in the market which operate under a business model distinct from traditional scheduled airlines, regional or charter.In this article we intend to further explore the issue of liberalization of air transport in Europe, its impact on the development of the operation of low cost airlines, and then presenting in detail the characteristics associated with its business model. In order to analyze in more detail the operation of such airlines, paper presented at the end of a case study designed to evaluate the operation of Ryanair, from the standpoint of the business model adopted and the current operation in Europe and North Africa.  
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spelling A operação das companhias aéreas de baixo custo na Europa. O caso da RyanairTransport is critical to the increased mobility of populations, trade, economic or cultural, allowing for greater competitiveness for a country, region or city. Of the various existing modes of transport, air transport presented in the last two decades, a higher rate of development and growth in the demand, which also can be associated with the another growing sector, tourism.In Europe, air transport has shown dynamism and competitiveness among the various airlines operating in several countries. Nowadays it would be impossible to conceive of an economy in the European Union with a sustainable growth in the future without a proper transport system, where stands the airlift. The liberalization process that was completed in 1997 in Europe has brought a new dynamism to the sector, allowing the entry of low cost airlines in the market which operate under a business model distinct from traditional scheduled airlines, regional or charter.In this article we intend to further explore the issue of liberalization of air transport in Europe, its impact on the development of the operation of low cost airlines, and then presenting in detail the characteristics associated with its business model. In order to analyze in more detail the operation of such airlines, paper presented at the end of a case study designed to evaluate the operation of Ryanair, from the standpoint of the business model adopted and the current operation in Europe and North Africa.  Os Transportes são, de forma global, cruciais para a maior mobilidade das populações, trocas comerciais, económicas e/ou culturais, permitindo uma maior competitividade para um país, região ou cidade. Dos vários modos de transporte existentes, o transporte aéreo apresentou, nas últimas duas décadas, um maior índice de desenvolvimento e crescimento ao nível da procura, o que também se pode associar ao facto de estar interligado a outro setor de atividade em forte expansão, o turístico.No Continente Europeu, o transporte aéreo tem revelado dinamismo e competitividade entre as várias companhias aéreas que operam nos vários países. Atualmente seria impossível conceber uma economia na União Europeia com um crescimento sustentável no futuro sem um sistema de transportes adequado, de onde destaca o transporte aéreo.O processo de liberalização que ficou concluído em 1997, na Europa, veio trazer uma nova dinâmica ao setor, permitindo a entrada das companhias aéreas de baixo custo no mercado, que operam segundo um modelo de negócio distinto das companhias aéreas regulares tradicionais, de bandeira, regionais ou charter.Neste artigo pretendemos analisar com mais pormenor a questão do processo de liberalização do transporte aéreo na Europa, o seu impacte no desenvolvimento da operação das companhias aéreas de baixo custo, para depois apresentarmos de forma detalhada as características associadas ao seu modelo de negócio. De modo a analisarmos com mais pormenor a operação deste tipo de companhias aéreas, apresentamos no final do artigo um estudo de caso que visa avaliar a operaçãoda Ryanair, do ponto de vista do modelo de negócio adotado e da atual operação na Europa e Norte de África.  Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2012-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v1i17/18.12863oai:proa.ua.pt:article/12863Journal of Tourism & Development; Vol 1 No 17/18 (2012); 387-402Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 1 n.º 17/18 (2012); 387-4022182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12863https://doi.org/10.34624/rtd.v1i17/18.12863https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12863/8539http://creativecommons.org/licenses/by/4.0.info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Cláudia Margarida Brito Ribeiro deCosta, Carlos Manuel Martins da2022-09-26T10:57:10Zoai:proa.ua.pt:article/12863Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:50.629192Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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