How to represent revolution? Comment on João Cutileiro’s sculpture Monument to the 25th of Abril and on José Filipe Costa’s movie Red Line
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.48487/pdh.2015.n1.24143 |
Resumo: | This paper compares the sculpture Monument to the 25th of April (João Cutileiro, 1997) to some scenes of the documentary Red Line (José Filipe Costa, 2011) with the purpose of discussing the problems relating to the artistic representation of the Portuguese revolution of 1974. The comparative analysis of the two works suggests that the accurate representation of the open and undecided character of the revolutionary process is only possible if the conditions of possibility of artistic representation are also challenged. The concepts of monument and film enunciation are central to the analyses of both works and to the text’s overall argument. |
id |
RCAP_d3c4f8980600943a9eee375bd46d6d6c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/24143 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
How to represent revolution? Comment on João Cutileiro’s sculpture Monument to the 25th of Abril and on José Filipe Costa’s movie Red LineComo representar a revolução? Comentário da escultura Monumento ao 25 de Abril, de João Cutileiro, e do filme Linha Vermelha, de José Filipe CostaEnunciação cinematográficaMonumentoJosé Filipe CostaJoão CutileiroRevoluçãoFilm enunciationMonumentJosé Filipe CostaJoão CutileiroRevolutionThis paper compares the sculpture Monument to the 25th of April (João Cutileiro, 1997) to some scenes of the documentary Red Line (José Filipe Costa, 2011) with the purpose of discussing the problems relating to the artistic representation of the Portuguese revolution of 1974. The comparative analysis of the two works suggests that the accurate representation of the open and undecided character of the revolutionary process is only possible if the conditions of possibility of artistic representation are also challenged. The concepts of monument and film enunciation are central to the analyses of both works and to the text’s overall argument.Este texto compara a escultura Monumento ao 25 de Abril (João Cutileiro, 1997) e algumas cenas do documentário Linha Vermelha (José Filipe Costa, 2011) com o objectivo de abordar os problemas relacionados com a representação artística da revolução portuguesa de 1974. A análise comparada das duas obras sugere que uma representação da revolução que faça justiça ao seu carácter de processo aberto e indecidível só é possível através do questionamento das próprias condições de possibilidade da representação artística. Os conceitos de monumento e de enunciação cinematográfica são centrais para as análises das duas obras e para o argumento geral do texto.Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade NOVA de Lisboa2021-04-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.48487/pdh.2015.n1.24143https://doi.org/10.48487/pdh.2015.n1.24143Práticas da História. Journal on Theory, Historiography and Uses of the Past; No. 1 (2015); 173-184Práticas da História. Journal on Theory, Historiography and Uses of the Past; N.º 1 (2015); 173-1842183-590Xreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://praticasdahistoria.pt/article/view/24143https://praticasdahistoria.pt/article/view/24143/17767Copyright (c) 2021 Práticas da História. Journal on Theory, Historiography and Uses of the Pastinfo:eu-repo/semantics/openAccessBaptista, Tiago2023-04-15T05:24:21Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/24143Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:49:23.964416Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
How to represent revolution? Comment on João Cutileiro’s sculpture Monument to the 25th of Abril and on José Filipe Costa’s movie Red Line Como representar a revolução? Comentário da escultura Monumento ao 25 de Abril, de João Cutileiro, e do filme Linha Vermelha, de José Filipe Costa |
title |
How to represent revolution? Comment on João Cutileiro’s sculpture Monument to the 25th of Abril and on José Filipe Costa’s movie Red Line |
spellingShingle |
How to represent revolution? Comment on João Cutileiro’s sculpture Monument to the 25th of Abril and on José Filipe Costa’s movie Red Line Baptista, Tiago Enunciação cinematográfica Monumento José Filipe Costa João Cutileiro Revolução Film enunciation Monument José Filipe Costa João Cutileiro Revolution |
title_short |
How to represent revolution? Comment on João Cutileiro’s sculpture Monument to the 25th of Abril and on José Filipe Costa’s movie Red Line |
title_full |
How to represent revolution? Comment on João Cutileiro’s sculpture Monument to the 25th of Abril and on José Filipe Costa’s movie Red Line |
title_fullStr |
How to represent revolution? Comment on João Cutileiro’s sculpture Monument to the 25th of Abril and on José Filipe Costa’s movie Red Line |
title_full_unstemmed |
How to represent revolution? Comment on João Cutileiro’s sculpture Monument to the 25th of Abril and on José Filipe Costa’s movie Red Line |
title_sort |
How to represent revolution? Comment on João Cutileiro’s sculpture Monument to the 25th of Abril and on José Filipe Costa’s movie Red Line |
author |
Baptista, Tiago |
author_facet |
Baptista, Tiago |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Baptista, Tiago |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Enunciação cinematográfica Monumento José Filipe Costa João Cutileiro Revolução Film enunciation Monument José Filipe Costa João Cutileiro Revolution |
topic |
Enunciação cinematográfica Monumento José Filipe Costa João Cutileiro Revolução Film enunciation Monument José Filipe Costa João Cutileiro Revolution |
description |
This paper compares the sculpture Monument to the 25th of April (João Cutileiro, 1997) to some scenes of the documentary Red Line (José Filipe Costa, 2011) with the purpose of discussing the problems relating to the artistic representation of the Portuguese revolution of 1974. The comparative analysis of the two works suggests that the accurate representation of the open and undecided character of the revolutionary process is only possible if the conditions of possibility of artistic representation are also challenged. The concepts of monument and film enunciation are central to the analyses of both works and to the text’s overall argument. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.48487/pdh.2015.n1.24143 https://doi.org/10.48487/pdh.2015.n1.24143 |
url |
https://doi.org/10.48487/pdh.2015.n1.24143 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://praticasdahistoria.pt/article/view/24143 https://praticasdahistoria.pt/article/view/24143/17767 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Práticas da História. Journal on Theory, Historiography and Uses of the Past info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Práticas da História. Journal on Theory, Historiography and Uses of the Past |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade NOVA de Lisboa |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade NOVA de Lisboa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práticas da História. Journal on Theory, Historiography and Uses of the Past; No. 1 (2015); 173-184 Práticas da História. Journal on Theory, Historiography and Uses of the Past; N.º 1 (2015); 173-184 2183-590X reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799131575137337344 |