Evolução Parque Automóvel e como é que ele afeta o setor de serviços rápidos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.22/24178 |
Resumo: | Multiple changes are occurring in the automotive sector, this thesis presents some aspects of the new era of mobility and presents the implications they will have on the automotive sector. This dissertation aims to show the evolution of the sector and how it will affect the aftermarket sector. Over the next decade, several trends threaten to constrain growth and shrink industry profit margins. Therefore, we will try to respond to the following topics: The evolution of mobility in recent years; Study the impact that new types of vehicles (electric, hybrid, others) have on the aftermarket sector and understand how the car fleet is changing at a Portuguese national level; Correlate the mobility trend with new data management and processing methodologies. It will also be demonstrated how data was collected to analyze the occupancy rate of a sample of workshops from a network in Portugal and how the forecast study for occupancy rates in the following months was carried out. A discussion of the highlighted topic is also presented, where we address the topic of future profitability of workshops in the quick service sector. Finally, we present a conclusion in which the limitations suffered during this work are also presented and future work is identified. |
id |
RCAP_d4ee4b7395c39df005cd1d4463eaa60d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:recipp.ipp.pt:10400.22/24178 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Evolução Parque Automóvel e como é que ele afeta o setor de serviços rápidosCar Parc Evolution and how it affects the fast fit sectorAftermarketEvolutionDataManagementMobilityDomínio/Área Científica::Engenharia e TecnologiaMultiple changes are occurring in the automotive sector, this thesis presents some aspects of the new era of mobility and presents the implications they will have on the automotive sector. This dissertation aims to show the evolution of the sector and how it will affect the aftermarket sector. Over the next decade, several trends threaten to constrain growth and shrink industry profit margins. Therefore, we will try to respond to the following topics: The evolution of mobility in recent years; Study the impact that new types of vehicles (electric, hybrid, others) have on the aftermarket sector and understand how the car fleet is changing at a Portuguese national level; Correlate the mobility trend with new data management and processing methodologies. It will also be demonstrated how data was collected to analyze the occupancy rate of a sample of workshops from a network in Portugal and how the forecast study for occupancy rates in the following months was carried out. A discussion of the highlighted topic is also presented, where we address the topic of future profitability of workshops in the quick service sector. Finally, we present a conclusion in which the limitations suffered during this work are also presented and future work is identified.Múltiplas mudanças estão a ocorrer no setor automotivo, esta tese apresenta alguns aspetos da nova era da mobilidade e apresenta as implicações que as mesmas irão ter no setor automóvel. Esta dissertação tem como objetivo mostrar a evolução do setor e como a mesma afetará o setor do pós-venda. Na próxima década, várias tendências ameaçam restringir o crescimento e diminuir as margens de lucro do setor. Assim, iremos tentar dar resposta aos seguintes temas: a evolução da mobilidade nos últimos anos; estudar o impacto que os novos tipos de veículos (elétricos, híbridos, outros) têm no setor de serviços rápidos e entender como o parque automóvel está a mudar a nível nacional; correlacionar a tendência da mobilidade com novas metodologias de gestão e processamento de dados. Será demonstrado ainda como foram recolhidos os dados para analisar a taxa de ocupação de uma amostra de oficinas de uma rede de em Portugal e como foi realizado o estudo de previsão para as taxas de ocupação nos meses seguintes. É tambem apresentada uma discussão do tema em destaque onde abordamos o tema da rentabilidade futura das oficinas do setor dos serviços rápidos. Por fim apresentamos uma conclusão final onde são tambem apresentadas as limitações sofridas no decorrer deste trabalho assim como são identificados trabalhos futuros.Pinto, Isabel Cristina Silva Barros Rodrigues MendesRepositório Científico do Instituto Politécnico do PortoSoares, Diogo Souto2023-12-14T10:09:35Z2023-10-132023-10-13T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.22/24178TID:203413385enginfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-12-20T01:56:39Zoai:recipp.ipp.pt:10400.22/24178Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T00:55:09.493941Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Evolução Parque Automóvel e como é que ele afeta o setor de serviços rápidos Car Parc Evolution and how it affects the fast fit sector |
title |
Evolução Parque Automóvel e como é que ele afeta o setor de serviços rápidos |
spellingShingle |
Evolução Parque Automóvel e como é que ele afeta o setor de serviços rápidos Soares, Diogo Souto Aftermarket Evolution Data Management Mobility Domínio/Área Científica::Engenharia e Tecnologia |
title_short |
Evolução Parque Automóvel e como é que ele afeta o setor de serviços rápidos |
title_full |
Evolução Parque Automóvel e como é que ele afeta o setor de serviços rápidos |
title_fullStr |
Evolução Parque Automóvel e como é que ele afeta o setor de serviços rápidos |
title_full_unstemmed |
Evolução Parque Automóvel e como é que ele afeta o setor de serviços rápidos |
title_sort |
Evolução Parque Automóvel e como é que ele afeta o setor de serviços rápidos |
author |
Soares, Diogo Souto |
author_facet |
Soares, Diogo Souto |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Pinto, Isabel Cristina Silva Barros Rodrigues Mendes Repositório Científico do Instituto Politécnico do Porto |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Diogo Souto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aftermarket Evolution Data Management Mobility Domínio/Área Científica::Engenharia e Tecnologia |
topic |
Aftermarket Evolution Data Management Mobility Domínio/Área Científica::Engenharia e Tecnologia |
description |
Multiple changes are occurring in the automotive sector, this thesis presents some aspects of the new era of mobility and presents the implications they will have on the automotive sector. This dissertation aims to show the evolution of the sector and how it will affect the aftermarket sector. Over the next decade, several trends threaten to constrain growth and shrink industry profit margins. Therefore, we will try to respond to the following topics: The evolution of mobility in recent years; Study the impact that new types of vehicles (electric, hybrid, others) have on the aftermarket sector and understand how the car fleet is changing at a Portuguese national level; Correlate the mobility trend with new data management and processing methodologies. It will also be demonstrated how data was collected to analyze the occupancy rate of a sample of workshops from a network in Portugal and how the forecast study for occupancy rates in the following months was carried out. A discussion of the highlighted topic is also presented, where we address the topic of future profitability of workshops in the quick service sector. Finally, we present a conclusion in which the limitations suffered during this work are also presented and future work is identified. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-14T10:09:35Z 2023-10-13 2023-10-13T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.22/24178 TID:203413385 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.22/24178 |
identifier_str_mv |
TID:203413385 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799136438478962688 |