Perception of rural Andean population on climate change
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v8i1.12633 |
Resumo: | Within social studies of science and technology, it should be taken into account the study of knowledge that remain in the Andean rural communities, and especially those related to the activity that dominates daily life: agriculture. Added to this is the concern of whether these communities’ agriculture is sustainable due to their knowledge and method of education and to knowledge transmission within these populations. In this sense the recovery of local knowledge can have a positive effect on environmental conservation. This work is also an approach to the relationship between self-knowledge of local communities and the actions being taken by communities to address the climate change process. The aim is to study the reflection made by societies or groups of local people to defend their own experiences based on their own knowledge, which includes the students’ mainstream education. As a practical case study, we hereby present the so called “Agro-festive Calendars “. These experiences allow us to analyze the relationships between technical development of the communities and their culture. |
id |
RCAP_d5e6553d3e53f9198622a6034d414925 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/12633 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Perception of rural Andean population on climate changeLa percepción por parte de las poblaciones campesinas andinas del cambio climáticoWithin social studies of science and technology, it should be taken into account the study of knowledge that remain in the Andean rural communities, and especially those related to the activity that dominates daily life: agriculture. Added to this is the concern of whether these communities’ agriculture is sustainable due to their knowledge and method of education and to knowledge transmission within these populations. In this sense the recovery of local knowledge can have a positive effect on environmental conservation. This work is also an approach to the relationship between self-knowledge of local communities and the actions being taken by communities to address the climate change process. The aim is to study the reflection made by societies or groups of local people to defend their own experiences based on their own knowledge, which includes the students’ mainstream education. As a practical case study, we hereby present the so called “Agro-festive Calendars “. These experiences allow us to analyze the relationships between technical development of the communities and their culture.Dentro de los estudios sociales de la ciencia y la tecnología cabe tener en cuenta los saberes que permanecen en las comunidades campesinas andinas, y especialmente aquellos relacionados con la actividad que domina la vida cotidiana: la agricultura. A esto se une la preocupación de saber si la agricultura de estas comunidades es sostenible gracias a esos conocimientos y la forma de educación y transmisión que se presenta en estas poblaciones. En este sentido la recuperación de saberes locales puede tener un significado positivo para la conservación del medio ambiente. Este trabajo también es una aproximación a la relación que existe entre conocimiento propio de las comunidades locales y las acciones que se están tomando por parte de ellas para hacer frente al proceso del cambio climático. El objetivo es estudiar la reflexión que hacen las sociedades o colectivos de las poblaciones locales para defender sus experiencias basadas en los saberes propios que, además, involucra la educación regular de los alumnos. Como caso práctico se presenta los denominados “Calendarios Agrofestivos”. Estas experiencias nos permiten analizar las relaciones entre el desarrollo técnico de las poblaciones y su cultura.Dentro de estudos sociais da ciência e da tecnologia é necessário ter em conta os saberes que permanecem nas comunidades camponesas andinas e, especialmente, os relacionados com a atividade que domina a vida diária: a agricultura. Acrescenta-se a isso a preocupação de saber se a agricultura destas comunidades é sustentável graças a esses conhecimentos e à educação promovida nestas populações. Dessa forma, a recuperação do conhecimento local pode ter um efeito positivo para a conservação do meio ambiente. Este trabalho é também uma aproximação à relação existente entre o conhecimento específico das comunidades locais e as ações que as mesmas tomam para fazer frente ao processo de mudanças climáticas. O objetivo é estudar a reflexão que as comunidades ou grupos de pessoas locais desenvolvem para defender as suas próprias experiências com base no conhecimento que guardam e que, em última análise, envolve os alunos do ensino regular. Como caso prático são apresentados os chamados “Calendários Agrofestivos”. Estas experiências permitem-nos analisar as relações entre o desenvolvimento técnico das populações e a sua cultura.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i1.12633https://doi.org/10.34624/id.v8i1.12633Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 2061-2073Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 2061-2073Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 2061-2073Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 2061-20731647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPspahttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/12633https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/12633/8355Chuctaya Alccamari, AgapitoLópez García, Santiago Manuelinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:18:31Zoai:proa.ua.pt:article/12633Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:24.048721Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Perception of rural Andean population on climate change La percepción por parte de las poblaciones campesinas andinas del cambio climático |
title |
Perception of rural Andean population on climate change |
spellingShingle |
Perception of rural Andean population on climate change Chuctaya Alccamari, Agapito |
title_short |
Perception of rural Andean population on climate change |
title_full |
Perception of rural Andean population on climate change |
title_fullStr |
Perception of rural Andean population on climate change |
title_full_unstemmed |
Perception of rural Andean population on climate change |
title_sort |
Perception of rural Andean population on climate change |
author |
Chuctaya Alccamari, Agapito |
author_facet |
Chuctaya Alccamari, Agapito López García, Santiago Manuel |
author_role |
author |
author2 |
López García, Santiago Manuel |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Chuctaya Alccamari, Agapito López García, Santiago Manuel |
description |
Within social studies of science and technology, it should be taken into account the study of knowledge that remain in the Andean rural communities, and especially those related to the activity that dominates daily life: agriculture. Added to this is the concern of whether these communities’ agriculture is sustainable due to their knowledge and method of education and to knowledge transmission within these populations. In this sense the recovery of local knowledge can have a positive effect on environmental conservation. This work is also an approach to the relationship between self-knowledge of local communities and the actions being taken by communities to address the climate change process. The aim is to study the reflection made by societies or groups of local people to defend their own experiences based on their own knowledge, which includes the students’ mainstream education. As a practical case study, we hereby present the so called “Agro-festive Calendars “. These experiences allow us to analyze the relationships between technical development of the communities and their culture. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-07-05 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.12633 https://doi.org/10.34624/id.v8i1.12633 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.12633 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/12633 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/12633/8355 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 2061-2073 Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 2061-2073 Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 2061-2073 Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 2061-2073 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133572224778240 |