The dean's choice

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Margarida Antonieta
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Machado, Joaquim
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2013.3391
Resumo: The model of governance of Portuguese state schools set up in 2008 breaks with a tradition of electing the top school manager through universal suffrage of teachers establishing a one head body – the director – chosen by the general council, formed by elements from various sectors of the community, under the pretext of every school having a “face” to whom responsibilities may be shifted and allow the claim of “good and effective leaderships.” This study aims to assess whether the mechanisms introduced in the choice of the director by Decree-Law n.º 75/2008 led to significant changes in the process of choosing the top manager of state schools, to infer the portrait-type of a school manager and investigate whether the logic underlying his/her selection have confirmed or infirmed the one normatively suggested.
id RCAP_d6b29a706c59d745e065084cf225141d
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3391
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The dean's choiceA escolha do diretorThe model of governance of Portuguese state schools set up in 2008 breaks with a tradition of electing the top school manager through universal suffrage of teachers establishing a one head body – the director – chosen by the general council, formed by elements from various sectors of the community, under the pretext of every school having a “face” to whom responsibilities may be shifted and allow the claim of “good and effective leaderships.” This study aims to assess whether the mechanisms introduced in the choice of the director by Decree-Law n.º 75/2008 led to significant changes in the process of choosing the top manager of state schools, to infer the portrait-type of a school manager and investigate whether the logic underlying his/her selection have confirmed or infirmed the one normatively suggested.O modelo de governação das escolas portuguesas instituído em 2008 corta com uma tradição de eleição do gestor de topo através do voto universal dos professores e institui um órgão unipessoal – o diretor – escolhido pelo conselho geral, integrado por elementos dos diversos setores da comunidade, sob o pretexto de, em cada escola, ter “um rosto” a quem possam ser assacadas responsabilidades e permitir a afirmação de “boas lideranças e lideranças eficazes”. Neste estudo pretende-se analisar se os mecanismos introduzidos na escolha do diretor pelo Decreto-Lei n.º 75/2008 induziram a mudanças significativas no processo de escolha do gestor de topo da escola, inferir o retrato-tipo do gestor escolar e averiguar se as lógicas subjacentes à sua seleção confirmaram ou infirmaram o perfil de gestor sugerido normativamente.Universidade Católica Portuguesa2013-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2013.3391oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3391Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 13 (2013): Gestão e organização escolar; 107-1352182-46141645-400610.34632/investigacaoeducacional.2013.n13reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3391https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2013.3391https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3391/3288Direitos de Autor (c) 2013 Margarida Antonieta Silva, Joaquim Machadohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Margarida AntonietaMachado, Joaquim2022-05-24T16:54:51Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3391Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T14:57:54.733091Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The dean's choice
A escolha do diretor
title The dean's choice
spellingShingle The dean's choice
Silva, Margarida Antonieta
title_short The dean's choice
title_full The dean's choice
title_fullStr The dean's choice
title_full_unstemmed The dean's choice
title_sort The dean's choice
author Silva, Margarida Antonieta
author_facet Silva, Margarida Antonieta
Machado, Joaquim
author_role author
author2 Machado, Joaquim
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Margarida Antonieta
Machado, Joaquim
description The model of governance of Portuguese state schools set up in 2008 breaks with a tradition of electing the top school manager through universal suffrage of teachers establishing a one head body – the director – chosen by the general council, formed by elements from various sectors of the community, under the pretext of every school having a “face” to whom responsibilities may be shifted and allow the claim of “good and effective leaderships.” This study aims to assess whether the mechanisms introduced in the choice of the director by Decree-Law n.º 75/2008 led to significant changes in the process of choosing the top manager of state schools, to infer the portrait-type of a school manager and investigate whether the logic underlying his/her selection have confirmed or infirmed the one normatively suggested.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2013.3391
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3391
url https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2013.3391
identifier_str_mv oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3391
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3391
https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2013.3391
https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3391/3288
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2013 Margarida Antonieta Silva, Joaquim Machado
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2013 Margarida Antonieta Silva, Joaquim Machado
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
dc.source.none.fl_str_mv Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 13 (2013): Gestão e organização escolar; 107-135
2182-4614
1645-4006
10.34632/investigacaoeducacional.2013.n13
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799129851666366464