Concealing Authority: Diola priests and other leaders in the French search for a suitable chefferie in colonial Senegal
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10071/2692 |
Resumo: | This article aims to explain the complexity of the relationship between Diola (or Joola) chiefs and the French colonial administration. A er presenting the general Diola context, the author focalizes in Diola-Esulaalu and Diola-Huluf populations, both south of the Casamance River. In this area, the traditional authorities were the leaders of the anticolonial resistance. For this reason, French officials turned to early Diola converts to Christianity to try to control the population. According both to oral information and to colonial archives, the French administration never controlled the leaders of Diola traditional religion (awaseena) or, consequently, the Diola population. |
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Concealing Authority: Diola priests and other leaders in the French search for a suitable chefferie in colonial SenegalAutoridade tradicionalAdministração colonialEtnia -- DiolaCasamança -- SenegalThis article aims to explain the complexity of the relationship between Diola (or Joola) chiefs and the French colonial administration. A er presenting the general Diola context, the author focalizes in Diola-Esulaalu and Diola-Huluf populations, both south of the Casamance River. In this area, the traditional authorities were the leaders of the anticolonial resistance. For this reason, French officials turned to early Diola converts to Christianity to try to control the population. According both to oral information and to colonial archives, the French administration never controlled the leaders of Diola traditional religion (awaseena) or, consequently, the Diola population.Este artigo tem como objectivo explicar a complexidade da relação entre os chefes diola (ou joola) e a administração colonial francesa. Depois de apresentar o contexto general diola, o autor centra-se nas populações diola-esulaalu e diola-huluf, ambas no sul do rio Casamança. Nesta área, as autoridades tradicionais foram líderes da resistência anticolonial. Por esta razão, os oficiais franceses escolheram os primeiros diola convertidos ao catolicismo para tentar controlar a população. Tanto a tradição oral como os arquivos coloniais confirmam que a administração francesa nunca controlou nem os líderes da religião tradicional (awaseena) nem, por consequência, a população diola.Centro de Estudos Africanos do ISCTE - Instituto Universitário de Lisboa2011-05-19T14:43:37Z2008-07-01T00:00:00Z2008-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10071/2692eng1645-3794Baum, Robertinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-09T17:47:36Zoai:repositorio.iscte-iul.pt:10071/2692Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T22:23:06.714967Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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