Potential of Geographic Information Technologies and Augmented Reality in Science learning: a case study in the 1st CEB

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Azevedo, Luísa Maria Pinto
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Osório, António José Meneses, Ribeiro, Vítor Patrício Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://revista.esepf.pt/article/view/29837
Resumo: Learning supported by Geographic Information Technologies (GIT) and Augmented Reality (AR) deserves attention in the field of Education study. The basic research of this article aims to understand the potential of these technologies in learning information content in the curriculum of the Study of the Environment in the 1st cycle of Basic Education, in Portugal. Based on the case study methodology, qualitative data were collected through observation, observation grids, field notes, work carried out by students and in the realization of a focus group. The learning results, derived from dynamic activities in the classroom, show that an adequate and intentional articulation of GIT and AR support the understanding of concepts and phenomena and favor the construction of knowledge.
id RCAP_d8c449d7897c29df9211915eaa0b7c4f
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/29837
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Potential of Geographic Information Technologies and Augmented Reality in Science learning: a case study in the 1st CEBPotencial das Tecnologias de Informação Geográfica e da Realidade Aumentada na aprendizagem das Ciências: estudo de caso no 1.⁰ CEBTecnologias de Informação GeográficaRealidade AumentadaSismosConstrução de conhecimento1⁰ ciclo do Ensino BásicoGeographic Information TechnologyAugmented RealityEarthquakesLearning supported by Geographic Information Technologies (GIT) and Augmented Reality (AR) deserves attention in the field of Education study. The basic research of this article aims to understand the potential of these technologies in learning information content in the curriculum of the Study of the Environment in the 1st cycle of Basic Education, in Portugal. Based on the case study methodology, qualitative data were collected through observation, observation grids, field notes, work carried out by students and in the realization of a focus group. The learning results, derived from dynamic activities in the classroom, show that an adequate and intentional articulation of GIT and AR support the understanding of concepts and phenomena and favor the construction of knowledge.A aprendizagem suportada por Tecnologias de Informação Geográfica (TIG) e Realidade Aumentada (RA) merece atenção no campo de estudo da Educação. A investigação de base deste artigo visa compreender as potencialidades destas tecnologias na aprendizagem dos conteúdos previstos no currículo do Estudo do Meio do 1.º ciclo do Ensino Básico, em Portugal. Sustentados na metodologia de estudo de caso os dados qualitativos foram recolhidos através da observação participante, grelhas de observação, notas de campo, trabalhos realizados pelos estudantes e na realização de um focus group. Os resultados de aprendizagem, decorrentes das atividades dinamizadas, mostram que uma adequada e intencional articulação das TIG e da RA apoiam a compreensão de conceitos e dos fenómenos e favorecem a construção do conhecimento.Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti2022-03-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdftext/htmlhttps://revista.esepf.pt/article/view/29837Saber & Educar; Vol. 31 No. 1 (2022):  “New ways of thinking, acting and sharing science”Saber e Educar; Vol. 31 N.º 1 (2022): Caderno Temático: Novas formas de pensar, atuar e partilhar ciência1647-21440873-3600reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revista.esepf.pt/article/view/29837https://revista.esepf.pt/article/view/29837/21282https://revista.esepf.pt/article/view/29837/21283Azevedo, Luísa Maria PintoOsório, António José MenesesRibeiro, Vítor Patrício Rodriguesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-02-24T10:32:03Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/29837Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:47:05.583175Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Potential of Geographic Information Technologies and Augmented Reality in Science learning: a case study in the 1st CEB
Potencial das Tecnologias de Informação Geográfica e da Realidade Aumentada na aprendizagem das Ciências: estudo de caso no 1.⁰ CEB
title Potential of Geographic Information Technologies and Augmented Reality in Science learning: a case study in the 1st CEB
spellingShingle Potential of Geographic Information Technologies and Augmented Reality in Science learning: a case study in the 1st CEB
Azevedo, Luísa Maria Pinto
Tecnologias de Informação Geográfica
Realidade Aumentada
Sismos
Construção de conhecimento
1⁰ ciclo do Ensino Básico
Geographic Information Technology
Augmented Reality
Earthquakes
title_short Potential of Geographic Information Technologies and Augmented Reality in Science learning: a case study in the 1st CEB
title_full Potential of Geographic Information Technologies and Augmented Reality in Science learning: a case study in the 1st CEB
title_fullStr Potential of Geographic Information Technologies and Augmented Reality in Science learning: a case study in the 1st CEB
title_full_unstemmed Potential of Geographic Information Technologies and Augmented Reality in Science learning: a case study in the 1st CEB
title_sort Potential of Geographic Information Technologies and Augmented Reality in Science learning: a case study in the 1st CEB
author Azevedo, Luísa Maria Pinto
author_facet Azevedo, Luísa Maria Pinto
Osório, António José Meneses
Ribeiro, Vítor Patrício Rodrigues
author_role author
author2 Osório, António José Meneses
Ribeiro, Vítor Patrício Rodrigues
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Azevedo, Luísa Maria Pinto
Osório, António José Meneses
Ribeiro, Vítor Patrício Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologias de Informação Geográfica
Realidade Aumentada
Sismos
Construção de conhecimento
1⁰ ciclo do Ensino Básico
Geographic Information Technology
Augmented Reality
Earthquakes
topic Tecnologias de Informação Geográfica
Realidade Aumentada
Sismos
Construção de conhecimento
1⁰ ciclo do Ensino Básico
Geographic Information Technology
Augmented Reality
Earthquakes
description Learning supported by Geographic Information Technologies (GIT) and Augmented Reality (AR) deserves attention in the field of Education study. The basic research of this article aims to understand the potential of these technologies in learning information content in the curriculum of the Study of the Environment in the 1st cycle of Basic Education, in Portugal. Based on the case study methodology, qualitative data were collected through observation, observation grids, field notes, work carried out by students and in the realization of a focus group. The learning results, derived from dynamic activities in the classroom, show that an adequate and intentional articulation of GIT and AR support the understanding of concepts and phenomena and favor the construction of knowledge.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-03
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.esepf.pt/article/view/29837
url https://revista.esepf.pt/article/view/29837
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.esepf.pt/article/view/29837
https://revista.esepf.pt/article/view/29837/21282
https://revista.esepf.pt/article/view/29837/21283
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti
publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti
dc.source.none.fl_str_mv Saber & Educar; Vol. 31 No. 1 (2022):  “New ways of thinking, acting and sharing science”
Saber e Educar; Vol. 31 N.º 1 (2022): Caderno Temático: Novas formas de pensar, atuar e partilhar ciência
1647-2144
0873-3600
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130942493687808