Potential of Geographic Information Technologies and Augmented Reality in Science learning: a case study in the 1st CEB
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://revista.esepf.pt/article/view/29837 |
Resumo: | Learning supported by Geographic Information Technologies (GIT) and Augmented Reality (AR) deserves attention in the field of Education study. The basic research of this article aims to understand the potential of these technologies in learning information content in the curriculum of the Study of the Environment in the 1st cycle of Basic Education, in Portugal. Based on the case study methodology, qualitative data were collected through observation, observation grids, field notes, work carried out by students and in the realization of a focus group. The learning results, derived from dynamic activities in the classroom, show that an adequate and intentional articulation of GIT and AR support the understanding of concepts and phenomena and favor the construction of knowledge. |
id |
RCAP_d8c449d7897c29df9211915eaa0b7c4f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/29837 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Potential of Geographic Information Technologies and Augmented Reality in Science learning: a case study in the 1st CEBPotencial das Tecnologias de Informação Geográfica e da Realidade Aumentada na aprendizagem das Ciências: estudo de caso no 1.⁰ CEBTecnologias de Informação GeográficaRealidade AumentadaSismosConstrução de conhecimento1⁰ ciclo do Ensino BásicoGeographic Information TechnologyAugmented RealityEarthquakesLearning supported by Geographic Information Technologies (GIT) and Augmented Reality (AR) deserves attention in the field of Education study. The basic research of this article aims to understand the potential of these technologies in learning information content in the curriculum of the Study of the Environment in the 1st cycle of Basic Education, in Portugal. Based on the case study methodology, qualitative data were collected through observation, observation grids, field notes, work carried out by students and in the realization of a focus group. The learning results, derived from dynamic activities in the classroom, show that an adequate and intentional articulation of GIT and AR support the understanding of concepts and phenomena and favor the construction of knowledge.A aprendizagem suportada por Tecnologias de Informação Geográfica (TIG) e Realidade Aumentada (RA) merece atenção no campo de estudo da Educação. A investigação de base deste artigo visa compreender as potencialidades destas tecnologias na aprendizagem dos conteúdos previstos no currículo do Estudo do Meio do 1.º ciclo do Ensino Básico, em Portugal. Sustentados na metodologia de estudo de caso os dados qualitativos foram recolhidos através da observação participante, grelhas de observação, notas de campo, trabalhos realizados pelos estudantes e na realização de um focus group. Os resultados de aprendizagem, decorrentes das atividades dinamizadas, mostram que uma adequada e intencional articulação das TIG e da RA apoiam a compreensão de conceitos e dos fenómenos e favorecem a construção do conhecimento.Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti2022-03-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdftext/htmlhttps://revista.esepf.pt/article/view/29837Saber & Educar; Vol. 31 No. 1 (2022): “New ways of thinking, acting and sharing science”Saber e Educar; Vol. 31 N.º 1 (2022): Caderno Temático: Novas formas de pensar, atuar e partilhar ciência1647-21440873-3600reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revista.esepf.pt/article/view/29837https://revista.esepf.pt/article/view/29837/21282https://revista.esepf.pt/article/view/29837/21283Azevedo, Luísa Maria PintoOsório, António José MenesesRibeiro, Vítor Patrício Rodriguesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-02-24T10:32:03Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/29837Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:47:05.583175Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Potential of Geographic Information Technologies and Augmented Reality in Science learning: a case study in the 1st CEB Potencial das Tecnologias de Informação Geográfica e da Realidade Aumentada na aprendizagem das Ciências: estudo de caso no 1.⁰ CEB |
title |
Potential of Geographic Information Technologies and Augmented Reality in Science learning: a case study in the 1st CEB |
spellingShingle |
Potential of Geographic Information Technologies and Augmented Reality in Science learning: a case study in the 1st CEB Azevedo, Luísa Maria Pinto Tecnologias de Informação Geográfica Realidade Aumentada Sismos Construção de conhecimento 1⁰ ciclo do Ensino Básico Geographic Information Technology Augmented Reality Earthquakes |
title_short |
Potential of Geographic Information Technologies and Augmented Reality in Science learning: a case study in the 1st CEB |
title_full |
Potential of Geographic Information Technologies and Augmented Reality in Science learning: a case study in the 1st CEB |
title_fullStr |
Potential of Geographic Information Technologies and Augmented Reality in Science learning: a case study in the 1st CEB |
title_full_unstemmed |
Potential of Geographic Information Technologies and Augmented Reality in Science learning: a case study in the 1st CEB |
title_sort |
Potential of Geographic Information Technologies and Augmented Reality in Science learning: a case study in the 1st CEB |
author |
Azevedo, Luísa Maria Pinto |
author_facet |
Azevedo, Luísa Maria Pinto Osório, António José Meneses Ribeiro, Vítor Patrício Rodrigues |
author_role |
author |
author2 |
Osório, António José Meneses Ribeiro, Vítor Patrício Rodrigues |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Azevedo, Luísa Maria Pinto Osório, António José Meneses Ribeiro, Vítor Patrício Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tecnologias de Informação Geográfica Realidade Aumentada Sismos Construção de conhecimento 1⁰ ciclo do Ensino Básico Geographic Information Technology Augmented Reality Earthquakes |
topic |
Tecnologias de Informação Geográfica Realidade Aumentada Sismos Construção de conhecimento 1⁰ ciclo do Ensino Básico Geographic Information Technology Augmented Reality Earthquakes |
description |
Learning supported by Geographic Information Technologies (GIT) and Augmented Reality (AR) deserves attention in the field of Education study. The basic research of this article aims to understand the potential of these technologies in learning information content in the curriculum of the Study of the Environment in the 1st cycle of Basic Education, in Portugal. Based on the case study methodology, qualitative data were collected through observation, observation grids, field notes, work carried out by students and in the realization of a focus group. The learning results, derived from dynamic activities in the classroom, show that an adequate and intentional articulation of GIT and AR support the understanding of concepts and phenomena and favor the construction of knowledge. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-03 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.esepf.pt/article/view/29837 |
url |
https://revista.esepf.pt/article/view/29837 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.esepf.pt/article/view/29837 https://revista.esepf.pt/article/view/29837/21282 https://revista.esepf.pt/article/view/29837/21283 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti |
dc.source.none.fl_str_mv |
Saber & Educar; Vol. 31 No. 1 (2022): “New ways of thinking, acting and sharing science” Saber e Educar; Vol. 31 N.º 1 (2022): Caderno Temático: Novas formas de pensar, atuar e partilhar ciência 1647-2144 0873-3600 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130942493687808 |