O conceito de Deus na Teologia Fundamental
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34632/didaskalia.2008.1882 |
Resumo: | This article seeks to consider the meaning of the (Christian) concept of God for Fundamental Theology. If it is usual for the (Trinitarian) concept of God to be stud ied in the context of Dogmatics, the perspective presented here is a different one. At the same time, this results in a slight broadening of and indeed alteration to certain perspectives of Fundamental Theology. In fact, the latter cannot be reduced to the study of the (rational) conditions of understanding and even of validity of a concept of God given in an absolutely dogmatic and positive form. Even if this approach, in the style of the traditional praeambula fidei, continues to be essential, it is best not to lose sight of the fact that Fundamental Theology, in being fully theological, parts straight away from the impact that is brought to bear by a (determined) concept of God revealed and transmitted through the ecclesial tradition, and hence not deducible a priori through categories that pretend to be rational. This article considers this impact from the perspective of the possibility of thinking God, of the truth of the concept of Him, of the historical origin of His constitution-revelation and of His Trinitarian content. |
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O conceito de Deus na Teologia FundamentalThis article seeks to consider the meaning of the (Christian) concept of God for Fundamental Theology. If it is usual for the (Trinitarian) concept of God to be stud ied in the context of Dogmatics, the perspective presented here is a different one. At the same time, this results in a slight broadening of and indeed alteration to certain perspectives of Fundamental Theology. In fact, the latter cannot be reduced to the study of the (rational) conditions of understanding and even of validity of a concept of God given in an absolutely dogmatic and positive form. Even if this approach, in the style of the traditional praeambula fidei, continues to be essential, it is best not to lose sight of the fact that Fundamental Theology, in being fully theological, parts straight away from the impact that is brought to bear by a (determined) concept of God revealed and transmitted through the ecclesial tradition, and hence not deducible a priori through categories that pretend to be rational. This article considers this impact from the perspective of the possibility of thinking God, of the truth of the concept of Him, of the historical origin of His constitution-revelation and of His Trinitarian content.O artigo pretende abordar o significado do conceito (cristão) de Deus para a Teologia Fundamental. Se habitualmente o conceito (trinitário) de Deus é estudado no contexto da Dogmática, a perspectiva aqui apresentada é diferente. Ao mesmo tempo, daí resulta um ligeiro alargamento e mesmo alteração de certas perspectivas da Teologia Fundamental. De facto, esta não se reduz ao estudo das condições (racionais) de compreensão e mesmo de validade de um conceito de Deus dado de forma absolutamente dogmática e positiva. Mesmo que essa abordagem, ao estilo dos tradicionais praeambula fidei, continue a ser essencial, convém não perder de vista o facto de que a Teologia Fundamental, ao ser plenamente teologia, parte já do impacto que nela tem um (determinado) conceito de Deus revelado e transmitido pela tradição eclesial, por isso mesmo indedutível a priori, a partir de categorias pretensamente racionais. Este artigo aborda o referido impacto na perspectiva da possibilidade de pensar Deus, da verdade do seu conceito, da origem histórica da sua constituição-revelação e do seu conteúdo trinitário.Universidade Católica Portuguesa2008-06-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/didaskalia.2008.1882oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/1882Didaskalia; Vol 38 No 2 (2008): O conhecimento de Deus: homenagem a Henrique de Noronha Galvão; 229-246Didaskalia; v. 38 n. 2 (2008): O conhecimento de Deus: homenagem a Henrique de Noronha Galvão; 229-2460253-167410.34632/didaskalia.2008.38.2reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/didaskalia/article/view/1882https://doi.org/10.34632/didaskalia.2008.1882https://revistas.ucp.pt/index.php/didaskalia/article/view/1882/1801Direitos de Autor (c) 2008 João Duquehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDuque, João2022-09-26T10:57:36Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/1882Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:06:49.693822Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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