Liderança feminina nas escolas de Macau: uma abordagem exploratória

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Correia, Ana Maria
Data de Publicação: 2004
Outros Autores: Costa, Jorge Adelino
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3216
Resumo: ln this piece of research the authors analyse the underrepresentation of women in management and leadership roles in Macau's schools. The authors identify two kinds of factors they believe are crucial in the study of the above mentioned phenomenon: the societal culture and the intra-organizational cultures that prevail locally in the field of education. Derogatory images of the feminine, which are rooted in the Chinese history and culture, as well as authoritarian and manly styles of educational leadership, are combined to deter the access of women to top places in schools. The authors also believe that the difficulties that the women who aspire to leadership positions in school organizations face can be increased in contexts in which the education is submitted to the market principies and mechanisms.
id RCAP_d93b280716da3c03cef8b9ecabebc552
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3216
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Liderança feminina nas escolas de Macau: uma abordagem exploratórialn this piece of research the authors analyse the underrepresentation of women in management and leadership roles in Macau's schools. The authors identify two kinds of factors they believe are crucial in the study of the above mentioned phenomenon: the societal culture and the intra-organizational cultures that prevail locally in the field of education. Derogatory images of the feminine, which are rooted in the Chinese history and culture, as well as authoritarian and manly styles of educational leadership, are combined to deter the access of women to top places in schools. The authors also believe that the difficulties that the women who aspire to leadership positions in school organizations face can be increased in contexts in which the education is submitted to the market principies and mechanisms.Neste artigo analisam-se as razões da sub-representação das mulheres em posições de gestão e liderança nas escolas de Macau. Os autores identificam dois tipos de factores que consideram fundamentais no estudo do referido fenómeno: a cultura societal e as culturas intraorganizacionais que predominam localmente no domínio da educação. Imagens penalizadoras do feminino, enraizadas na história e na cultura chinesas, bem como estilos autoritários e masculinistas de liderança educacional, conjugam-se para dificultar o acesso das mulheres aos lugares de topo nas escolas. Os autores defendem igualmente que as dificuldades enfrentadas pelas aspirantes a posições de liderança nas organizações escolares podem acentuar-se em contextos em que a educação está sujeita aos princípios e mecanismos de mercado.Universidade Católica Portuguesa2004-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3216oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3216Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 3 (2004); 89-1092182-46141645-400610.34632/investigacaoeducacional.2004.n3reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3216https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3216https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3216/3115Direitos de Autor (c) 2004 Ana Maria Correia, Jorge Adelino Costahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorreia, Ana MariaCosta, Jorge Adelino2022-05-24T16:54:40Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3216Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T14:57:48.229480Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Liderança feminina nas escolas de Macau: uma abordagem exploratória
title Liderança feminina nas escolas de Macau: uma abordagem exploratória
spellingShingle Liderança feminina nas escolas de Macau: uma abordagem exploratória
Correia, Ana Maria
title_short Liderança feminina nas escolas de Macau: uma abordagem exploratória
title_full Liderança feminina nas escolas de Macau: uma abordagem exploratória
title_fullStr Liderança feminina nas escolas de Macau: uma abordagem exploratória
title_full_unstemmed Liderança feminina nas escolas de Macau: uma abordagem exploratória
title_sort Liderança feminina nas escolas de Macau: uma abordagem exploratória
author Correia, Ana Maria
author_facet Correia, Ana Maria
Costa, Jorge Adelino
author_role author
author2 Costa, Jorge Adelino
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Correia, Ana Maria
Costa, Jorge Adelino
description ln this piece of research the authors analyse the underrepresentation of women in management and leadership roles in Macau's schools. The authors identify two kinds of factors they believe are crucial in the study of the above mentioned phenomenon: the societal culture and the intra-organizational cultures that prevail locally in the field of education. Derogatory images of the feminine, which are rooted in the Chinese history and culture, as well as authoritarian and manly styles of educational leadership, are combined to deter the access of women to top places in schools. The authors also believe that the difficulties that the women who aspire to leadership positions in school organizations face can be increased in contexts in which the education is submitted to the market principies and mechanisms.
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3216
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3216
url https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3216
identifier_str_mv oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3216
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3216
https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3216
https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3216/3115
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2004 Ana Maria Correia, Jorge Adelino Costa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2004 Ana Maria Correia, Jorge Adelino Costa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
dc.source.none.fl_str_mv Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 3 (2004); 89-109
2182-4614
1645-4006
10.34632/investigacaoeducacional.2004.n3
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799129850763542528