Liderança feminina nas escolas de Macau: uma abordagem exploratória
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2004 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3216 |
Resumo: | ln this piece of research the authors analyse the underrepresentation of women in management and leadership roles in Macau's schools. The authors identify two kinds of factors they believe are crucial in the study of the above mentioned phenomenon: the societal culture and the intra-organizational cultures that prevail locally in the field of education. Derogatory images of the feminine, which are rooted in the Chinese history and culture, as well as authoritarian and manly styles of educational leadership, are combined to deter the access of women to top places in schools. The authors also believe that the difficulties that the women who aspire to leadership positions in school organizations face can be increased in contexts in which the education is submitted to the market principies and mechanisms. |
id |
RCAP_d93b280716da3c03cef8b9ecabebc552 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3216 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Liderança feminina nas escolas de Macau: uma abordagem exploratórialn this piece of research the authors analyse the underrepresentation of women in management and leadership roles in Macau's schools. The authors identify two kinds of factors they believe are crucial in the study of the above mentioned phenomenon: the societal culture and the intra-organizational cultures that prevail locally in the field of education. Derogatory images of the feminine, which are rooted in the Chinese history and culture, as well as authoritarian and manly styles of educational leadership, are combined to deter the access of women to top places in schools. The authors also believe that the difficulties that the women who aspire to leadership positions in school organizations face can be increased in contexts in which the education is submitted to the market principies and mechanisms.Neste artigo analisam-se as razões da sub-representação das mulheres em posições de gestão e liderança nas escolas de Macau. Os autores identificam dois tipos de factores que consideram fundamentais no estudo do referido fenómeno: a cultura societal e as culturas intraorganizacionais que predominam localmente no domínio da educação. Imagens penalizadoras do feminino, enraizadas na história e na cultura chinesas, bem como estilos autoritários e masculinistas de liderança educacional, conjugam-se para dificultar o acesso das mulheres aos lugares de topo nas escolas. Os autores defendem igualmente que as dificuldades enfrentadas pelas aspirantes a posições de liderança nas organizações escolares podem acentuar-se em contextos em que a educação está sujeita aos princípios e mecanismos de mercado.Universidade Católica Portuguesa2004-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3216oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3216Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 3 (2004); 89-1092182-46141645-400610.34632/investigacaoeducacional.2004.n3reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3216https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3216https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3216/3115Direitos de Autor (c) 2004 Ana Maria Correia, Jorge Adelino Costahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorreia, Ana MariaCosta, Jorge Adelino2022-05-24T16:54:40Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3216Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T14:57:48.229480Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Liderança feminina nas escolas de Macau: uma abordagem exploratória |
title |
Liderança feminina nas escolas de Macau: uma abordagem exploratória |
spellingShingle |
Liderança feminina nas escolas de Macau: uma abordagem exploratória Correia, Ana Maria |
title_short |
Liderança feminina nas escolas de Macau: uma abordagem exploratória |
title_full |
Liderança feminina nas escolas de Macau: uma abordagem exploratória |
title_fullStr |
Liderança feminina nas escolas de Macau: uma abordagem exploratória |
title_full_unstemmed |
Liderança feminina nas escolas de Macau: uma abordagem exploratória |
title_sort |
Liderança feminina nas escolas de Macau: uma abordagem exploratória |
author |
Correia, Ana Maria |
author_facet |
Correia, Ana Maria Costa, Jorge Adelino |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Jorge Adelino |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Correia, Ana Maria Costa, Jorge Adelino |
description |
ln this piece of research the authors analyse the underrepresentation of women in management and leadership roles in Macau's schools. The authors identify two kinds of factors they believe are crucial in the study of the above mentioned phenomenon: the societal culture and the intra-organizational cultures that prevail locally in the field of education. Derogatory images of the feminine, which are rooted in the Chinese history and culture, as well as authoritarian and manly styles of educational leadership, are combined to deter the access of women to top places in schools. The authors also believe that the difficulties that the women who aspire to leadership positions in school organizations face can be increased in contexts in which the education is submitted to the market principies and mechanisms. |
publishDate |
2004 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2004-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3216 oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3216 |
url |
https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3216 |
identifier_str_mv |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3216 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3216 https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3216 https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3216/3115 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2004 Ana Maria Correia, Jorge Adelino Costa http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2004 Ana Maria Correia, Jorge Adelino Costa http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 3 (2004); 89-109 2182-4614 1645-4006 10.34632/investigacaoeducacional.2004.n3 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799129850763542528 |