Online dating solutions and turning points motivations in Portugal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sepúlveda, Rita
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Vieira, Jorge
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.31447/AS00032573.2020235.04
Resumo: This article aims to contribute to the discussion on the use of online dating solutions, concretely in the context of the motivations that lead to this use, focusing on the turning points along users’ life trajectories. A qualitative methodology was applied, and 27 semi structured interviews take place with Portuguese users of online dating app Tinder. The present research provides evidence regarding the contextualization of motivations. Among them are: socializing, looking for a relationship or someone to have sex with. These motivations are contextualized by a set of events including: ending a relationship, change of residence or events within the circle of friends that catalyze the use of online dating solutions.
id RCAP_d9f86f6086fc295176555771b97e4f63
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/21804
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Online dating solutions and turning points motivations in Portugal.Motivações para o uso de aplicações de online dating no contexto português: a relevância dos turning pointsturning pointsTindermotivaçõesonline datingturning pointsTindermotivationsonline dating.This article aims to contribute to the discussion on the use of online dating solutions, concretely in the context of the motivations that lead to this use, focusing on the turning points along users’ life trajectories. A qualitative methodology was applied, and 27 semi structured interviews take place with Portuguese users of online dating app Tinder. The present research provides evidence regarding the contextualization of motivations. Among them are: socializing, looking for a relationship or someone to have sex with. These motivations are contextualized by a set of events including: ending a relationship, change of residence or events within the circle of friends that catalyze the use of online dating solutions..Este artigo pretende contribuir para a discussão dos usos de soluções de online dating, concretamente na contextualização das motivações que conduzem a essa prática, focando-se nos turning points ao longo das trajetórias de vida dos utilizadores. Para tal, recorreu-se a uma metodologia qualitativa, realizando-se entrevistas semiestruturadas a 27 utilizadores portugueses da aplicação Tinder. Através da mesma, a presente investigação fornece dados respeitantes às motivações e à sua contextualização. Entre elas contam-se: socializar, procurar um relacionamento ou alguém com quem ter sexo. Estas motivações são contextualizadas por um conjunto de eventos entre os quais: término de um relacionamento, mudança de local de residência ou acontecimentos no âmbito do círculo de amigos que catalisam o uso de soluções de online dating.Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa2020-06-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.31447/AS00032573.2020235.04https://doi.org/10.31447/AS00032573.2020235.04Análise Social; Vol. 55 N.º 235 (2020); 300-3302182-29990003-2573reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/21804https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/21804/15971Direitos de Autor (c) 2020 Análise Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessSepúlveda, RitaVieira, Jorge2024-03-16T06:16:53Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/21804Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:00:02.081263Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Online dating solutions and turning points motivations in Portugal
.
Motivações para o uso de aplicações de online dating no contexto português: a relevância dos turning points
title Online dating solutions and turning points motivations in Portugal
spellingShingle Online dating solutions and turning points motivations in Portugal
Sepúlveda, Rita
turning points
Tinder
motivações
online dating
turning points
Tinder
motivations
online dating
.
title_short Online dating solutions and turning points motivations in Portugal
title_full Online dating solutions and turning points motivations in Portugal
title_fullStr Online dating solutions and turning points motivations in Portugal
title_full_unstemmed Online dating solutions and turning points motivations in Portugal
title_sort Online dating solutions and turning points motivations in Portugal
author Sepúlveda, Rita
author_facet Sepúlveda, Rita
Vieira, Jorge
author_role author
author2 Vieira, Jorge
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sepúlveda, Rita
Vieira, Jorge
dc.subject.por.fl_str_mv turning points
Tinder
motivações
online dating
turning points
Tinder
motivations
online dating
.
topic turning points
Tinder
motivações
online dating
turning points
Tinder
motivations
online dating
.
description This article aims to contribute to the discussion on the use of online dating solutions, concretely in the context of the motivations that lead to this use, focusing on the turning points along users’ life trajectories. A qualitative methodology was applied, and 27 semi structured interviews take place with Portuguese users of online dating app Tinder. The present research provides evidence regarding the contextualization of motivations. Among them are: socializing, looking for a relationship or someone to have sex with. These motivations are contextualized by a set of events including: ending a relationship, change of residence or events within the circle of friends that catalyze the use of online dating solutions.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.31447/AS00032573.2020235.04
https://doi.org/10.31447/AS00032573.2020235.04
url https://doi.org/10.31447/AS00032573.2020235.04
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/21804
https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/21804/15971
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2020 Análise Social
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2020 Análise Social
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa
dc.source.none.fl_str_mv Análise Social; Vol. 55 N.º 235 (2020); 300-330
2182-2999
0003-2573
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799129872543514624